احتمال تداخل دارو و غذا را جدی بگیرید!

به گزارش وبلاگ آوا، علاوه بر عوارض جانبی که می تواند در اثر مصرف داروها اتفاق بیفتد، تداخل دارو و غذا نیز می تواند آسیبی جدی به بدن شما وارد کند.

احتمال تداخل دارو و غذا را جدی بگیرید!

تداخل دارو و غذا در بعضی موارد می تواند عوارضی جدی به بار بیاورد. درمان با داروها یکی از روش های مهم درمان بسیاری از بیماری ها است. با این حال، بعضی داروها با بعضی مواد غذایی تداخل دارند و مصرف همزمان آن ها ممکن است منجر به علائمی آزار دهنده و خطرناک شوند.

عناوین مطلب

  • تداخل دارو و غذا در صورتی که داروهای زیر را مصرف می کنید احتمال دارد:
    • 1. وارفارین
    • 2. لووستاتین
    • 3. تتراسایکلین
    • 4. لیتیوم
    • 5. آمفتامین
    • بعلاوه بخوانید:

در مجله اینترنتی دلتا، بعضی از داروهایی که نباید با بعضی مواد غذایی مصرف شوند و عوارض جانبی آن ها را آنالیز می کنیم.

تداخل دارو و غذا در صورتی که داروهای زیر را مصرف می کنید احتمال دارد:

1. وارفارین

وارفارین یک داروی ضد انعقاد خون است که باعث کاهش خطر خونریزی می گردد. تداخل دارو و غذا در موردی مثل وارافارین با مواد غذایی مانند سبزیجات خاص (مانند کلم، بروکلی و اسفناج) اتفاق می افتد. مصرف همزمان وارفارین با این سبزیجات ممکن است باعث افزایش خطر خونریزی گردد.

2. لووستاتین

لووستاتین یک داروی کلسترول است که باعث کاهش سطح کلسترول خون می گردد. مصرف همزمان لووستاتین با گریپ فروت ممکن است باعث افزایش سطح لووستاتین در خون گردد و عوارض جانبی مانند درد عضلانی و کبدی ایجاد کند.

3. تتراسایکلین

تتراسایکلین یک داروی ضد باکتری است که برای درمان عفونت های باکتریایی استفاده می گردد. مصرف همزمان تتراسایکلین با مواد غذایی حاوی کلسیم، آهن و منیزیم از جمله شیر، لوبیا سبز و عدس و اسفناج ممکن است باعث کاهش جذب دارو و کاهش اثربخشی آن گردد.

4. لیتیوم

لیتیوم یک داروی مورد استفاده در درمان اختلالات عصبی و روانی مانند افسردگی و بیماری دوقطبی است. مصرف همزمان لیتیوم با سدیم ممکن است باعث افزایش سطح لیتیوم در خون گردد و عوارض جانبی مانند تشنج، تهوع و استفراغ ایجاد کند.

مهم ترین مواد غذایی حاوی سدیم که می تواند همراه با لیتیوم عوارض تداخل دارو و غذا را منجر گردد عبارتند از: غلات، غذاهای دریایی، سبزیجات و محصولات لبنی.

5. آمفتامین

آمفتامین یک داروی محرک است که برای درمان بیش فعالی، کمبود توجه و افزایش وزن استفاده می گردد. مصرف همزمان آمفتامین با مواد غذایی حاوی کافئین مانند قهوه، چای و نوشابه ممکن است باعث افزایش اثرات جانبی آمفتامین گردد مانند افزایش ضربان قلب، اضطراب و اختلالات خواب.

به طور کلی، برای جلوگیری از تداخل دارویی با مواد غذایی، بهتر است قبل از مصرف هر دارو با دکتر خود مشورت کنید. بعلاوه، باید به دقت برچسب دارو را مطالعه کنید و همواره به دستور پزشک دارو را مصرف کنید.

پیشنهاد مطالعه: باورهای اشتباه درباره مصرف ویتامین ها را بخوانید.منبع: پیام دلتا

به "احتمال تداخل دارو و غذا را جدی بگیرید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال تداخل دارو و غذا را جدی بگیرید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید