کشت ارقام زیتون مقاوم به سرما و خشکی در مینودشت

به گزارش وبلاگ آوا به نقل از پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، دکتر جود محمدی اضافه نمود: در شرایط کنونی مسئله کم آبی در مورد محصولات کشاورزی را باید با مقاوم کردن محصولات به کم آبی حل کرد که زیتون یکی از این محصولات است. در مینودشت ارقام زیتون مقاوم به سرما حتی به خشکی و تنش های محیطی و قارچ از طرف پژوهشگاه ژنتیک کشت می گردد.

کشت ارقام زیتون مقاوم به سرما و خشکی در مینودشت

پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با تاکید بر اهمیت مشارکت بخش خصوصی با مراکز آموزش عالی گفت: در این راستا تفاهم نامه ای نیز با سازمان مدیریت فراوری و صادرات زعفران برای تأسیس مؤسسه تحقیقاتی، شتابدهنده، شرکت دانش بنیان، اطلس و مجموعه تخصصی زعفران به صورت مشترک در پردیس علم و فناوری پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و تربت حیدریه امضا شده است که این گونه همکاریها باعث ارتقای کمی و کیفی محصولات کشاورزی و پایداری این تعاملات می گردد که مشابه این مدل تعامل را با فراوری نمایندگان زیتون نیز شروع نموده ایم.

محمدی اضافه نمود: فراوری جنین گاو گوشتی و شیری نیز یکی از اقداماتی است که با اجرای پروژه های مشترک برای حفظ امنیت غذایی در اولویت پژوهشگاه قرار گرفته است.

دکتر غلامرضا صالحی رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی(abrii) در مورد فعالیت های پژوهشگاه بیوتکنولوژی گفت: فعالیت های این پژوهشگاه در حوزه های کشاورزی مثل گیاهان دارویی و غیره است.

وی اضافه نمود: مرکز تحقیقات برنج نیز یکی از مراکز مهم جهاد کشاورزی هست که با پژوهشگاه بیوتکنولوژی همکاری دارد.

صالحی ادامه داد: 20 مؤسسه تحقیقاتی ملی به عنوان زیرمجموعه سازمان تحقیقات کشاورزی وجود دارد که یکی از آنها پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی می باشد که حدود 40 شرکت نیز در زمینه کشت بافت گیاهی در این پژوهشگاه فعالیت می نمایند.

وی با اشاره به اهمیت شبکه سازی در همکاری های مشترک توضیح داد: ما می توانیم در حوزه های فراوری زنجیره نهال سالم، دوره های آموزشی ایمنی سازی محصولات کشاورزی، آنالیز و تأمین نیازهای بخش کشاورزی با همکاری بخش خصوصی با پژوهشگاه ژنتیک کار مشترک داشته باشیم.

وی گفت: برای نمونه در پژوهشگاه بیوتکنولوژی، کشت یک نوع درخت مقاوم به بیماری جاروئک (شبه باکتری نوعی بیماری لیموترش) برای اولین با در ایران صورت گرفته است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "کشت ارقام زیتون مقاوم به سرما و خشکی در مینودشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشت ارقام زیتون مقاوم به سرما و خشکی در مینودشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید