من و لاوروف تقریبا 26 سال است که با هم رفیق هستیم، برای از سرگیری روابط با عربستان مسئله ای نداریم

به گزارش وبلاگ آوا، وزیر امور خارجه در گفت وگویی با اسپوتنیک بیان کرد که ایران، روسیه و چین با پیش نویس قطعنامه آمریکا در مورد تمدید تحریم های تسلیحاتی مخالف هستند.

من و لاوروف تقریبا 26 سال است که با هم رفیق هستیم، برای از سرگیری روابط با عربستان مسئله ای نداریم

محمدجواد ظریف در گفت وگویی اختصاصی با خبرگزاری اسپوتنیک در پاسخ به سوالی در مورد واکنش روسیه به پیش نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران گفت: همانطور که می دانید، حتی متحدان آمریکا این پیش نویس را نپذیرفتند و حتی آن را کاملا خطرناک دانستند. روسیه هم در یک نامه 5 صفحه ای کاملا مواضع خود را به طور جدی در مورد این اقدام آمریکا اعلام کرد.

او اضافه کرد: آمریکا کشوری است که برجام را نقص نموده، یعنی از برجام کاملا خارج شده و قطعنامه 2231 را نقض نموده است؛ بنابراین آمریکا هیچ موقعیتی ندارد که در مورد چارچوب های برجام صحبت کند. این موضع روسیه است، موضع ما همین است و در این زمینه موضع ایران، روسیه و چین کاملا شبیه هم است. ظریف در پاسخ به این که آیا استراتژی کلی تقابل مشترک با این پیش نویس وجود دارد؟ اعلام کرد: ما (روسیه، ایران و چین) به عنوان سه عضو برجام صد درصد مخالف این حرکت هستیم، سایر اعضای برجام نیز تا کنون گفته اند که این حرکت با برجام مغایرت دارد و لذا این موضع در بین همه اعضای برجام (اعضای کنونی برجام) مشترک است.

این مقام ارشد دیپلماسی کشورمان ادامه داد:، اما روسیه، چین و ایران با برخی اظهار نظر هایی که توسط برخی از اعضای اروپایی برجام اجرا شده، مخالفت می نمایند؛ چراکه به خاطری که هرگونه اقدامی در این زمینه به معنی نقض قطعنامه 2231 است.

ظریف در پاسخ به این سوال که چگونه می توان بر باند غیر قانونی کاخ سفید فائق آمد پاسخ داد: دنیا به این نتیجه رسیده است که ایالات متحده یک شریک غیر قابل اعتماد بوده، همه مقررات قانونی را زیر پا می گذارد و به هیچ تعهدی پایبند نیست. این با نظم دنیای سازگاری ندارد و تاکید بر قانون و چندجانبه گرایی علی رغم فشار هایی که ایالت متحده بر نظام چند جانبه وارد می نماید، بالاخره کارآمد خواهد بود، زیرا منافع عمومی دنیا در مقابل با این حرکت دولت کنونی ایالات متحده و حتی منافع آمریکا است. حتی مردم آمریکا به این نتیجه رسیده اند که با قانون شکنی نمی توان در دوره میان مدت و دراز مدت پیروز شد.

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا طبق پیش بینی شما با خروج از برجام منزوی شده است اظهار کرد: حتما به یک کشور منزوی و قانون شکن تبدیل شده است. با این حال آمریکا کشوری است که امکانات بانکی جدی دارد و بر سیستم بانکی دنیای تاثیر می گذارد.

ظریف اضافه کرد: یک نتیجه مهمی حاصل شده است که دنیا به این فکر افتاده است که آیا باید این اقتدار آمریکا بر نظام بانکی را بپذیرد و یا احتیاج است آن را تغییر دهد، امروز ما یک حرکت هایی به این سمت ملاحظه می کنیم.

ظریف در ادامه گفت وگوی خود توضیح داد که ایران خط قرمزی برای ازسرگیری روابط با عربستان سعودی ندارد.

ظریف همچنین در پاسخ به این سوال که آیا دوست آقای لاوروف محسوب می گردد یا خیر اعلام کرد: حتما همین طور است. من و آقای لاوروف تقریبا 26 سال است که با هم رفیق هستیم. هر دو در بخش بین الملل وزارت خارجه هایمان کار کردیم، هر دو در سازمان ملل سفیر بودیم و از آن موقع یعنی تقریبا از سال 1994 که آقای لاوروف سفیر روسیه در سازمان ملل شد و من معاون چند جانبه وزارت خارجه ایران بودم، با هم دوست بودیم و هنوز هم هستیم و یک رابطه بسیار خوب کاری و هم فکری داریم که حتما به نفع دو کشور است.

منبع: فرارو

به "من و لاوروف تقریبا 26 سال است که با هم رفیق هستیم، برای از سرگیری روابط با عربستان مسئله ای نداریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "من و لاوروف تقریبا 26 سال است که با هم رفیق هستیم، برای از سرگیری روابط با عربستان مسئله ای نداریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید