گزارش نگران کننده سازمان ملل: قیمت مواد غذایی در قله 10 ساله!

به گزارش وبلاگ آوا، خبرنگاران- بحران مواد غذایی و افزایش قیمت آن یکی از نگرانی های کشورهاست و فائو نیز درخصوص موج افزایش قیمت مواد خوراکی هشدارهایی داده است. البته که برخی بر این باورند که این افزایش به دلیل محدودیت های کرونایی کشورها در سال 2020 رخ داده اما جهش قیمت ها و رسیدن شاخص قیمت مواد غذایی به بالاترین سطح 10 سال اخیر نشان می دهد که نگرانی ها درخصوص تناسب میان تولید مواد غذایی و جمعیت در حال افزایش است، به خصوص اینکه در برخی کشورها همچنان محدودیت ها وجود دارد و برخی کشورها نیز در شرف اعمال محدودیت های دیگری هستند.

گزارش نگران کننده سازمان ملل: قیمت مواد غذایی در قله 10 ساله!

سازمان خواروبار جهانی وابسته به سازمان ملل متحد بر این باور است پس از افزایش 30درصدی قیمت جهانی مواد غذایی در سال گذشته، این رقم به بالاترین سطح خود در یک دهه گذشته رسیده است. آمارهای این سازمان نشان دهنده افزایش قیمت غلات و روغن های گیاهی در سراسر جهان است. قیمت روغن نباتی پس از افزایش تقریبا 10درصدی در ماه اکتبر به بالاترین حد خود رسید. این گزارش اختلال در عرضه، قیمت بالای کالاها، تعطیلی کارخانه ها و درگیری های سیاسی را از جمله دلایل عنوان شده در افزایش قیمت ها می داند. به گزارش فائو قیمت غلات در مقایسه با سال گذشته بیش از 22درصد افزایش یافته و بالا رفتن قیمت گندم یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت مواد غذایی عنوان شده است. در 12 ماه گذشته قیمت این محصول تقریبا 40درصد افزایش یافته است. کاهش برداشت گندم و صادرات آن در کانادا، روسیه و امریکا از عوامل این افزایش قیمت عنوان شده است. البته که پیش تر (در ماه اکتبر) گزارشی منتشر شد که در آن سازمان ملل بیان نمود افزایش قیمت انرژی بر اختلالات زنجیره عرضه افزوده و از بین رفتن محصولات هم شرایط را وخیم تر کرده و به همین دلیل قیمت مواد غذایی در سراسر جهان را بالا برده است. شاخص جهانی غذای سازمان ملل یک سوم طی 12 ماه گذشته افزایش یافته و با توجه به بالا رفتن قیمت انرژی در نتیجه عرضه محدود و تقاضای بالا برای آن، بازهم افزایش خواهد یافت. کمبود انرژی در اروپا و آسیا با افزایش قیمت گاز آغاز شد که در حال حاضر به بالاترین رقم طی چند سال گذشته رسیده است. کمبود گاز تقاضا برای نفت و زغال سنگ را افزایش داده و قیمت آنها را هم بالا برده ، بنابراین فشار بر بخش کشاورزی و صنایع مربوط به آن مانند تولید کود شیمیایی افزایش یافته است. از سوی دیگر فائو پیش بینی کرد تولید غلات جهان در سال 2021 به دو میلیارد و 793 میلیون تن می رسد که در مقایسه با دو میلیارد و 800 میلیون تن برآورد ماه پیش این سازمان اندکی کمتر بود. برآورد پایین تر فائو منعکس کننده کاهش برآورد تولید گندم ایران، ترکیه و امریکا بود که پیش بینی افزایش تولید منطقه ها دیگر را تحت الشعاع قرار داد. تولید جهانی غلات که از سوی فائو برآورد شده است، همچنان رکورد بالایی محسوب می شود اما پایین تر از تقاضا بوده و به کاهش سطح ذخایر غلات منتهی می شود.

هشدارهای فائو درخصوص افزایش قیمت مواد غذایی از زمانی که کرونا در جهان شیوع پیدا کرد، آغاز شد، چراکه اعمال محدودیت های تولیدی باعث کاهش سطح فعالیت های کشاورزی شد که این امر بر امنیت غذایی جهان سایه افکند. در این راستا ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه نیز از بالا رفتن قیمت مواد خوراکی انتقاد کرد و در تابستان سال جاری گفته بود: دلایل زیادی برای آنچه اتفاق افتاده است وجود دارد، از جمله چاپ پول در کشورهای اصلی صادر کننده آن پول، پیامدهای ناشی از بحران ویروس کرونا و بیماری همه گیر کووید 19، کاهش تولید، ازبین رفتن مشاغل و غیره.

روزنامه اعتماد/

منبع: شفقنا اقتصادی

به "گزارش نگران کننده سازمان ملل: قیمت مواد غذایی در قله 10 ساله!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش نگران کننده سازمان ملل: قیمت مواد غذایی در قله 10 ساله!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید