علل و نتایج طوفان تندری

به گزارش وبلاگ آوا، طوفان تندری هم چنین به خاطر حضور صاعقه و رعد در طول ظهور پدیده طبیعی، به طوفان الکتریکی اشاره می کند. این تنوع آب و هوایی مثل حضور بارش سنگین و یا عدم هیچ گونه بارشی و ظاهر چرخشی و متوالی، با طبیعت خیلی

علل و نتایج طوفان تندری

مترجم : بهروزی

منبع:راسخون

طوفان تندری هم چنین به خاطر حضور صاعقه و رعد در طول ظهور پدیده طبیعی، به طوفان الکتریکی اشاره می کند. این تنوع آب و هوایی مثل حضور بارش سنگین و یا عدم هیچ گونه بارشی و ظاهر چرخشی و متوالی، با طبیعت خیلی متناقض و مغایر، شناخته می شود.

بشر مخاطب جلوه های مختلف غضب طبیعت در طول زمان بوده است. محدودیت های طبیعی غالب شده نه تنها خسارتی به جمعیت انسان وارد کرده است بلکه هم چنین متناظر با آن بر تأمین غذا هم تأثیر گذاشته است. فجایع و بلایایی مثل سیلاب ها، گرد بادها، زلزله ها، طوفان ها، سونامی ها، خشکسالی، فوران های آتش فشانی و رانش زمین نه تنها باعث شده است ما خود - نگه داری بلکه هم چنین ارزش و بهای راحتی مادی را مورد سوال قرار دهیم. فوران وسویوس در سال 79 بعد از میلاد که هرکولانئوم و پامپی را تخریب کرد و جریان ال نینو که به ویرانگری خود با آب و هوای دنیا ادامه می دهد فقط برخی از این نمونه ها هستند.

طوفان تندری چیست؟

سرویس آب و هوایی ملی، طوفان تندری را به صورت حضور رعد و صاعقه درون و اطراف ابرهای بارانی که بارهای الکتریکی تولید می کنند، تعریف می کند. در میان تمام شکل گیری های ابر مشاهده شده، ابر کولومبوس مولد عالی رعد است. در نتیجه ملقب به توده ابر با حاشیه سفید است که قبل از رعد و برق در آسمان ظاهر می شود. یک طوفان شامل حضور بادهای قوی با بارش و یا بدون بارش است. در طوفان تندری سرعت بادها 58 متر بر ساعت و یا بیشتر محاسبه شده است.

علل طوفات تندری :

طوفان های تندری وقتی رخ می دهند که هوای گرم و مرطوب درون ابر بارانی با حجم بزرگ و با سرعت فزاینده ای بالا می رود.

سرعت و حجم هوای گرم درون ابر افزایش می یابد و جریان بالا رفتی گرم را آغاز می کند. این حالت باعث می شود ابر طوفانی شناورتر شود و به بالا برود.

وقتی که هوای گرم به بالا می رود با دماهای سردتر در ارتفاعات بالا برخورد می کند که منجر به سرد و متراکم شدن بخار می شود تا قطرات آب و تگرگ را شکل دهند.

این ذرات متراکم شده آغاز به پایین آمدن می کنند و جریان بالا رفتی را به هم می زنند و موجب تلاطم درون ابر می شوند.

این نیروی محرکه موجب می شود ابرهای کولومبوس به طور شدیدی منفجر شوند و اکتیویته الکتریکی درون خود را با هر بار بارش آزاد کنند.

انواع طوفان های تندری :

با افزایش مطالعه و تحقیق در مورد پدیده طوفان های تندری، دانشمندان و هوا شناسان طوفان های تندری را به 4 گروه مختلف طبقه بندی کرده اند که عبارتند از :

طوفان های تندری تک سلولی : این گروه، طوفان های تندری نادری هستند و به طور تصادفی رخ می دهند. آنها معمولاً بیش از 30 دقیقه طول نمی کشند و شدید نیستند اما پیش بینی چنین طوفان های تندری مشکل و سخت است.

طوفان های گروهی چند سلولی : برخی از رایج ترین انواع طوفان های تندری به این گروه تعلق دارند و می توانند چند ساعت طول بکشند. آنها به تولید تگرگ های با اندازه میانه معروف هستند و حتی می توانند گرد بادهای ضعیف را تولید کنند.

طوفان های خطی چند سلولی : طوفان های این گروه با خطی از طوفان های تندری مشخص می شوند که هم دیگر را تغذیه می کنند و به هم دیگر کمک می کنند. آنها توانایی تولید گرد بادهای ضعیف و تگرگ های با اندازه توپ گلف را دارند. تشخیص و پیش بینی اولیه چنین طوفان های تندری از طریق رادارها و دیگر ابزارهای ردیابی ممکن است.

طوفان های ابر سلولی : این طوفان های تندری به نام بزرگ ترین تهدید برای زندگی و اموال انسان مطرح می شوند. آنها توانایی تولید گرد بادهای قوی تا شدید را دارند و به طور شدیدی در رفتارشان و پیشرفت هر چند نادر در وقوع، سازمان دهی می شوند.

نتایج طوفان های تندری :

بالا رفتی و پایین رفتی های طوفان های تندری منجر به بارش های سنگین می شوند. تند بادها که نیروی طوفانی را به دست می آورند با رعد و صاعقه همراه می شوند. طوفان های تندری با بیش از یک روش زندگی انسانی را مختل می کنند. افتادن میلیون ها درخت، مرگ به خاطر صاعقه خطرناک و برش باد فقط برخی از جلوه های تباه کننده هستند. طوفان های تندری به طور عمده منجر به بی ثباتی جوی محلی، سیل فاجعه بار، بادهای خیلی قوی، گرد بادها و طوفان های چند سلولی می شوند. این طوفان ها اثر معلومی روی آب و هوای یک منطقه بزرگ دارند که انرژی آزاد شده به طور میانه نرخی بیشتر از 10000000 کیلو وات بر ساعت دارد! طوفان های تندری با نیروهای متفاوتی در کل دنیا رخ می دهند. اگر چه آنها یک اتفاق رایج در منطقه ها جنگلی انبوه گرمسیری هستند اما منطقه ها قطبی هم از این امر مستثنی نیستند. طوفان های تندری به طور عمده با ظهور بادهای موسمی مرتبط هستند. تخلیه الکتریکی اشاره می کند که صاعقه مسئول تخریب سازه های زمینی به علت سرعت صدا است. این یک تهدید بزرگ برای زندگی و اموال انسان تلقی می شود.

طوفان های تندری و صاعقه همیشه یک افسانه بوده اند و جذبه ای در مورد آنها بوده است و از زمان آغاز تمدن، انسان را مجذوب کرده و ترسانده اند. تمام طوفان های تندری صاعقه تولید می کنند که اغلب از منطقه ای که در حال بارش است دور هستند و گفته می شود که در منطقه ای به فاصله 10 مایل دورتر از منطقه بارش رخ می دهند. در واقع، در حدود 1800 طوفان تندری وجود دارند که در هر لحظه در کل دنیا رخ می دهند. اما ما امروزه بعد از مطالعه شدید از طریق روشهای مختلف مثل رادارهای آب و هوایی، ایستگاه های آب و هوایی و عکس برداری ویدوئی، درک بیشتری در مورد آنها داریم.

منبع: راسخون

به "علل و نتایج طوفان تندری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علل و نتایج طوفان تندری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید