رژیم غذایی نوردیک، یک رژیم عالی و سالم

به گزارش وبلاگ آوا، نوردیک نوعی رژیم غذایی است که در صحنه های سلامتی سر و صدای زیادی به پا نموده است. بعضی متخصصان تغذیه می گویند که این رژیم می تواند برترین و سالم ترین رژیم غذایی باشد.

رژیم غذایی نوردیک، یک رژیم عالی و سالم

رژیم غذایی نوردیک زمانی بوجود آمد که متخصصان سلامتی متوجه شدند نرخ چاقی در اروپای شمالی کمتر از آمریکا است. در واقع ژیم غذایی نوردیک بر اساس غذاهای سنتی موجود در دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد بوجود آمده است.

رژیم غذایی نوردیک چیست؟

رژیم نوردیک، یک رویکرد مادام العمر برای سالم خوردن است. این رژیم بر روی غذاهای فصلی و گیاهی تمرکز دارد و غنی از پروتئین های بدون چربی، انواع کربوهیدرات ها و چربی های سالم است.

این رژیم غذایی نو که عمدتا طی قرن ها در دسترس بوده است، از طرز تفکر رژیم غذایی دریای بالتیک در سال 2004 اقتباس شده و حاوی طعم و ارزش غذایی بیشتری است. در این نسخه نو، بیشتر غذاها از طبیعت وحشی، غذاهای با افزودنی های کمتر، محصولات ارگانیک و غذاهای خانگی هستند.

علاوه بر این، رژیم نوردیک به طور خاص بر روی مصرف سبزیجات همراه با وعده غذایی خود تاکید می نماید. این سبزیجات شامل انواع کلم ها، کلم بروکلی و کلم بروکسل است. تخم مرغ و ماهی نیز در این رژیم از اهمیت بالایی برخورداند.

فرق رژیم غذایی نوردیک با مدیترانه ای

رژیم غذایی نوردیک بسیار شبیه به غذاهای مدیترانه ای است. هر دو رژیم شامل میزان زیادی ماهی های آب شیرین، سبزیجات، میوه ها و انواع غلات مانند جو است. بعلاوه در هر دو رژیم مصرف گوشت قرمز، لبنیات، قندها و غذاهای فراوری شده محدود شده است.

تفاوت اصلی این دو رژیم در چربی ها است. رژیم مدیترانه ای روغن زیتون را پیشنهاد می دهد در حالی که رژیم نوردیک بر روی روغن کانولا (کلزا) تمرکز دارد. هر دو روغن به علت کلسترول خوبشان به سلامتی قلب یاری می نمایند و کلسترول بد را از میان بر می دارند.

هر دو رژیم بر روغن های گیاهی با امگا 3 بالا تمرکز دارند. از آنجایی که روغن کانولا کمتر از روغن زیتون اشباع شده است، به نظر می رسد سالم تر باشد با اینحال هر دو خاصیت های جداگانه خود را دارند و مصرف هر دو روغن به شدت پیشنهاد می گردد.

برای مثال، روغن زیتون که آنتی اکسیدان بسیار بالایی دارد طعم دهنده خوبی است و معمولا در سالاد و چاشنی بعضی غذاها استفاده می گردد در حالیکه روغن کانولا می تواند گرمای بیشتری را تحمل کند بنابراین برای پخت و پز در دماهای بالاتر از روغن زیتون بهتر است.

فهرست طولانی مزایای سلامتی

یکی از دلایل اصلی که این رژیم هواداران زیادی دارد این است که تمام مزایای سلامتی آن مورد تحقیق و آنالیز قرار گرفه است. طبق تحقیقات سازمان بهداشت جهانی، هر دو رژیم مدیترانه ای و نوردیک خطر ابتلا به سرطان، دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی را کاهش می دهند. سایر مطالعات نشان داده اند که رژیم غذایی نوردیک می تواند فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را کاهش دهد، سطح کلسترول را متعادل کند و به افراد یاری کند وزن کم نمایند یا وزن سالم داشته باشند.

علاوه بر این، چون این رژیم بسیار شبیه به رژیم های غذایی ضد التهابی است، که بر روی میوه ها، سبزیجات، پروتئین های گیاهی و چربی های سالم تاکید دارند، معین شده است که این رژیم می تواند التهابات بافت های چربی و در نتیجه خطرات مربوط به چاقی را کاهش دهد.

دوستدار کره زمین و محیط زیست

علاوه بر این، رژیم غذایی نوردیک از لحاظ زیست محیطی پایدار است، زیرا بر مصرف مواد تازه و محلی تمرکز دارد. در نتیجه، گازهای گلخانه ای کمتری فراوری می گردد.

رژیم های غذایی گیاهی آلودگی کمتری فراوری می نمایند زیرا نسبت به دام ها از منابع طبیعی کمتری استفاده می نمایند.

یکی دیگر از دلایل محبوبیت این رژیم غذایی این است که بر روی کالری ها و غذاهای با کیفیت تمرکز دارد.

یک گزینه متعادل و ارزان

با اینکه رژیم غذایی مدیترانه ای بیشتر مورد تحقیق قرار گرفته است، اما محققان با رشد علاقه روزافزون نسبت به رژیم غذایی نوردیک، دریافتند که این رژیم به مقدار رژیم مدیترانه ای سالم است و حتی شاید بهتر باشد.

بعلاوه این رژیم بر روی غذاها، میوه ها و سبزیجات فصلی تمرکز دارد. بنابراین این رژیم هم از لحاظ قیمت و هم از لحاظ تازه بودن می تواند مفید باشد.

بنابراین، اگر شما در پی انجام کاری خوب برای بدن خود هستید، رژیم غذایی نوردیک می تواند ارزش امتحان کردن را داشته باشد. این رژیم حاوی میزان زیادی مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی است که بدن شما برای رشد و زنده ماندن به آن نیاز دارد.

منبع: فوت و فن / healthline.com

به "رژیم غذایی نوردیک، یک رژیم عالی و سالم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رژیم غذایی نوردیک، یک رژیم عالی و سالم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید