مشخصات فنی تارا برقی چیست؟ ، الگوبرداری از تکنولوژی تسلا؟
به گزارش وبلاگ آوا، شرکت جتکو اخیرا از نخستین نمونه آزمایشی تارا برقی پرده برداشت. پلتفرم این خودرو کاملا با تارا بنزینی مشترک است. در ساخت سیستم های مهم این خودرو، از محصولات شرکت تسلا الگوبرداری شده است. برای صنعتی شدن و تولید انبوه خودروهای الکتریکی، باید زیر ساخت ها ایجاد شود.
وبلاگ آوا - مهدی درفشی: بسیاری از کشورها برای جلوگیری از آلودگی بیش از حد محیط زیست، و همچنین کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی، اقدام به طراحی و تولید انواع خودروهای برقی کردند. حتی شرکت های مطرحی چون مرسدس بنز که فعالیت خود را با تولید خودرو مجهز به موتور احتراق داخلی شروع کرد، اکنون در سبد محصولات خود هم خودروهای برقی را اضافه کرده است. کشور ما هم از این قواعد مستثنی نیست. به تازگی، یک شرکت دانش بنیان داخلی اقدام به ساخت و رونمایی از نخستین نمونه آزمایشی تارا برقی کرد. با مهندس داوود خسروی مدیرعامل شرکت دانش بنیان جتکو در مورد این خودرو گفت و گو کردیم.
شروع پروژه تارا برقی از دو سال گذشته
چه تغییراتی در پلتفرم تارا داده شد؟
خسروی: پروژه تارا برقی در جتکو از دو سال گذشته شروع شد. ابتدا مدل های مفهومی ساخته شد. در اواسط تابستان سال 99 هم تارا به نام خودروی پایه برای برقی کردن، مشخص شد. پلتفرم تارا، پلتفرمی تازه است و نسبت به دیگر پلتفرم های موجود، ظرفیت بهتری برای برقی شدن دارد.
با توجه به اینکه پلتفرم تارا برقی، پلتفرم یک خودرو بنزین سوز است، تغییراتی در آن صورت گرفت. سیستم هایی نظیر تعلیق، ترمز، فرمان و سیم کشی ها دچار تغییرات شدند. تا برقی سازی تارا امکان پذیر شود. تارا برای برقی شدن، باید به سیستم هایی نظیر درایو، شارژر، سامانه مدیریت توان الکتریکی و باتری، سامانه مدیریت حرارت خودرو و چند سامانه دیگر مجهز شود.
شتاب صفر تا 100 زیر 9 ثانیه!
مشخصات فنی تارا برقی چیست؟
مدیرعامل جتکو گفت: موتور تارا برقی دارای حداکثر توان 80 کیلو وات نامی و 120 کیلو وات پیک است. حداکثر گشتاور این موتور 300 نیوتن متر است. حداکثر دور موتور 9 هزار RPM است. گیربکسی که روی نسخه اولیه تارا استفاده شد، از سری گیربکس های رایج ایران خودرو است. اما این گیربکس، گیربکس تعریف شده برای تارا برقی نیست.
در نمونه ثانویه که تا آخر سال جاری رونمایی خواهد شد، از گیربکس متناسب با موتور الکتریکی تارا استفاده می شود. این گیربکس طراحی شده و در مراحل ساخت است. ساخت این گیربکس حداکثر تا سه ماه آینده به اتمام خواهد رسید. به صورت عملیاتی، شتاب صفر تا 100 تارا برقی را ثبت نکردیم. اما بر اساس مشخصات این خودرو، پیش بینی می شود که شتاب صفر تا 100 تارا برقی، کمتر از 9 ثانیه باشد.
ظرفیت باتری تارا برقی چقدر است؟
وی اضافه کرد: در تارا برقی از یک پک باتری 45 کیلو وات ساعت استفاده شده است. این باتری ها در قسمت کف خودرو نصب می شوند. تارا برقی امکان پیمایش 300 کیلومتر مسافت را با یک بار شارژ کامل دارد. تارا مجهز به سامانه شارژ سریع خواهد بود. اگر در اینده برای تولید خودروهای برقی در کشور، زیر ساخت ها فراهم شود، امکان استفاده از ایستگاه های شارژ سریع برای این خودرو وجود خواهد داشت.
طراحی و تولید قطعات تارا برقی در ایران
خسروی ادامه داد: اینکه تمام سیستم ها و زیر سیستم های تارا برقی، طراحی و تولید داخل است. تنها سلول های باتری از خارج تامین می شوند. شرکت های خودروسازی تراز اول و دوم دنیا هم باتری های مورد نیاز محصولات برقی خود را از شرکت هایی که در زمینه ساخت و عرضه سلول های باتری فعال هستند، تامین می کنند.
هدف جتکو ساخت خودروی برقی بر مبنای خودروهای برقی روز دنیا است. روی یک سری از خودروهای برقی مطرح در بازار دنیای، مهندسی معکوس انجام شد. در این پروژه شاهد توسعه درخت فناوری بودیم. البته سیستم ها در تارا باز طراحی شدند. یعنی الگو برداری صد در صدی رخ نداد. مشخصات تارا برقی مختص به آن است و طبیعتا متناسب با نوع محصول باید باشد.
آیا شرکت جتکو برای ساخت تارا برقی، روی محصولات تسلا مهندسی معکوس انجام داده است؟
مدیرعامل جتکو: مدل های سه، اس و ایکس از محصولات تسلا را در اختیار داریم. تسلا اس را د مونتاژ کردیم. متخصصان جتکو روی تمام قطعات این خودرو تحقیقات انجام دادند. این خودروها از سطح تکنولوژی خوبی برخوردار هستند. متخصصان جتکو به اطلاعات خوبی دست یافتند.
در شرایط کنونی که ارتباط با سایر شرکت های خودروسازی و انتقال تکنولوژی مشکل است، باید بیشتر کشف کنیم و خودمان به اطلاعات دست پیدا کنیم. بر اساس اطلاعات بدست آمده، توانستیم اولین نمونه تمام برقی تارا را رونمایی کنیم. تارا برقی در نسخه های بعدی ارتقا خواهد یافت. قطعات مورد نیاز نمونه ثانویه آزمایشی تارا برقی هم در داخل کشور ساخته می شود. نمونه آزمایشی ثانویه هم تا پایان سال جاری رونمایی خواهد شد.
در ساخت چه قطعات و سیستم هایی، بیشترین الگو از تسلا گرفته شد؟
خسروی: خوشبختانه باید گفت که ما، فاصله زیادی در زمینه خودروهای برقی با سایر کشورها نداریم. شاید برای مخاطبان، این مورد باعث تعجب شود . خودروهای برقی دارای دو ماژول اصلی الکتروموتور و پک باتری هستند. در طراحی و ساخت این قطعات از تسلا الگو گرفته شد. البته باید گفت که هیچ قطعه ای صد در صد مشابه با قطعات تسلا نیست. مهندسین داخلی با بررسی، الگو گرفتن از قطعات تسلا و متناسب با شرایط تارا، قطعات تازه را طراحی کردند.
بیش از 40 درصد قیمت تمام شده خودروی برقی، مربوط به باتری است
عمر مفید باتری تارا برقی چند سال است؟
وی گفت: عمر باتری به میزان مصرف و نوع نگهداری آن بستگی دارد. اگر نوع مصرف تارا برقی را معمولی درنظر بگیریم، پنج تا شش سال می تواند عمر مفید داشته باشد.
حمایت دولت در قیمت تمام شده تارا برقی موثر است؟
خسروی ادامه داد: قیمت و هزینه تمام شده خودروهای برقی نسبت به خودروهای بنزینی، بیشتر است. بیش از 40 درصد از هزینه های یک خودرو برقی، مربوط به باتری است. البته خوشبختانه قیمت باتری در بازار دنیای نسبت به چند سال گذشته، بسیار کاهش یافته و انتظار می رود که تا چند سال آینده هم قیمت باتری ارزان تر شود . در اوایل سال دو هزار میلادی، قیمت باتری به ازای هر کیلو وات ساعت، حدود هزار و 100 دلار بود. این نرخ در حال حاضر به 170 دلار رسیده است. پیش بینی می شود که قیمت باتری تا سال 2030 به نصف این نرخ برسد.
هم اکنون در بسیاری از کشورها، خودروهای برقی از طریق حاکمیت، حمایت می شوند. دولت ها با درنظر گرفتن یارانه، امکان خرید خودروهای برقی را تسهیل می کنند. وقتی قیمت باتری ارزان شود یا دولت حمایت کند، نگرانی راجع به تعویض و تامین باتری وجود نخواهد داشت.
بحث اقتصادی بودن و توجیه خرید خودروی برقی، باید در سطح ملی حل شود. بیش از 40 درصد هزینه تمام شده یک خودرو برقی مربوط به باتری آن است. بنابراین اگر کمکی در این زمینه صورت بگیرد، خرید خودروی الکتریکی می تواند توجیه داشته باشد. قیمت خودروهای برقی اقتصادی چیزی در حدود 22 تا 25 هزار دلار قیمت دارند. این قیمت ها با یارانه های دولتی به زیر 20 هزار دلار می رسد.
برای تولید انبوه خودروهای برقی در کشور، باید از لحاظ اقتصادی به قیمت توجه شود. علاوه بر این باید زیر ساخت ها ایجاد شود. توان تولیدی نیروگاه های برق در کشور افزایش یابد و ایستگاه های شارژ در سراسر کشور ایجاد شوند.
قیمت تارا برقی چقدر حواهد بود؟
خسروی: در این مرحله از توسعه محصول، نمی توان قیمت تمام شده را اعلام کرد. اخیرا نمونه آزمایشی اولیه رونمایی شد. این نمونه هم اکنون در حال گذراندن تست ها است. تا زمان ساخت نمونه ثانویه و صنعتی تارا برقی، همچنان باید منتظر ماند. بسیاری از سیستم های تارا برقی در حال تغییر است. این تغییرات در قیمت نهایی، موثر است. اگر چه براورد ما، بین 22 تا 25 هزار دلار خواهد بود.
شرکت جتکو برای ایجاد زیر ساخت ها در عرصه خودروهای برقی، چه فعالیتی انجام داده است؟
مدیرعامل جتکو گفت: شرکت جتکو یک شرکت تحقیقاتی دانش بنیان است که در حوزه فناوری های صنعت خودرو فعالیت می کند. سهام این شرکت متعلق به گروه صنعتی ایران خودرو است. موضوع زیر ساخت ها مربوط به نهادها و شرکت های دیگر است. ما در جلسات مختلف به این موضوع پرداختیم. لازم است برای رسیدن این افق نزدیک، زیر ساخت ها هر چه زودتر ایجاد شود.
در کشور، مجموعه ای مثل گروه مپنا وجود دارد. این گروه در عرصه های مختلف اعلام آمادگی کرد. این گروه امکان ایجاد ایستگاه های شارژ خودروهای الکتریکی را دارد. باید حمایت های دولتی باشد تا شرکت های فعال در این حوزه بتوانند زیرساخت ها را ایجاد کنند. برای ایجاد زیرساخت ها، نیازمند یک عظم ملی هستیم.
سمند تازه در جتکو در حال شکل گیری است؟
او گفت: جتکو به نام یک شرکت دانش بنیان که در حوزه صنعت خودرو در حال ایفای نقش است، در حوزه باز طراحی نمای خارجی و داخلی خودروها هم فعالیت می کند. چند نمونه خودرو در کلاس C طراحی شد. در حال حاضر، تمرکز ایران خودرو بر نمونه ها و کلاس های دیگر است. در حال حاضر چیزی به نام سمند تازه وجود ندارد. این خودرو در یک مقطعی طراحی شد. کانسپت ها و خودروهای تازه در جتکو در حال طراحی هستند.
پلتفرم این خودرو چیست؟
وی اضافه کرد: پلتفرم این خودرو کاملا داخلی است. در ساخت آن از پلتفرم های مورد استفاده فولکس واگن در محصولات اشکودا ایده گرفته شد. اگر چه پایه و طراحی آن تازه است.
منبع: بیت ران