دانستنی هایی در ارتباط با رژیم مدیترانه ای

به گزارش وبلاگ آوا، رژیم مدیترانه ای آنچنان که از نامش پیداست، رژیمی مبتنی بر غذا های سنتی کشورهایی مثل ایتالیا و یونان است که قدمت آن به سال 1960 برمی گردد. از آنجایی که محققان معتقدند رژیم غذایی مردم این منطقه ها نسبت به آمریکایی ها و سایر منطقه ها جهان، فوق العاده سالم تر است و خطر ابتلا به بیماری های کشنده را پایین می آورد، بنابراین می تواند برای افراد دیگر هم مفید باشد و این نظریه باعث می گردد مردم دیگر کشورها هم علاقه زیادی به پیروی از رژیم مدیترانه ای داشته باشند.

دانستنی هایی در ارتباط با رژیم مدیترانه ای

رژیم مدیترانه ای چگونه به وجود آمد است؟

رژیم مدیترانه ای بر گرفته از غذاهای سنتی کشورهای حوضه مدیترانه به ویژه ایتالیا و یونان در سال های 1960 است. محققان در آنالیز هایی که انجام دادند، مشاهده کردند این افراد در مقایسه با آمریکایی ها و مردم سایر نقاط جهان سالم تر و طول عمر بیشتری دارند. بعلاوه این افراد در طول زندگی با بیماری و علائم کمتری از درد و رنج حاصل از بیماری های شایع در جهان دست و پنجه نرم می کنند.

بعلاوه مطالعات نشان دادند رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند به کاهش وزن در افراد یاری شایانی کند و از بروز حملات قلبی و سکته های مغزی که ناشی از افزایش وزن هستند، جلوگیری کند. رژیم مدیترانه ای علاوه بر کاهش وزن بر روی تعداد مرگ های ناشی از دیابت نوع 2 نیز بی تاثیر نبود.

برای پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای، دستورالعمل کلی وجود ندارد و هر کشور، همان طور که اشاره کردیم دارای دستور غذایی مخصوص به خود برای رژیم غذایی مدیترانه ای است؛ اما کلیت این رژیم در همه کشورها یکسان و مشترک است.1

تاثیر رژیم غذایی مدیترانه ای بر سلامت جسم و روان

آنچه بیش از پیش موجب محبوبیت رژیم مدیترانه ای در میان دوست داران سلامت شده است، خاصیت درمانی این برنامه غذایی است. طبق آنالیز های گسترده، افرادی که بتوانند عینا از این رژیم پیروی کنند، پس از 30 روز شاهد نتایج بسیار مطلوب آن از جمله کاهش چربی های اضافی بدن در نواحی شکم، پهلو و ران ها میشوند. بعلاوه افرادی که مبتلا به انواع بیماری های وابسته به چربی از جمله چربی خون و کبد چرب هستند در استانه سلامتی قرار می گیرند و با پیگیری و مداومت این رژیم می توانند به کلی از شر امراض و بیماری ها رهایی یابند.

از جمله بیماری هایی که با رعایت این رژیم می توان از ابتلا به انها جلوگیری نمود، رسوبات رگ ها، بیماری های قلبی و عروقی، سکته قلبی، چاقی، دیابت، ناراحتی های معده و حتی بسیاری از بیماری های اعصاب می باشد.2

غذاهایی که می توانید در رژیم مدیترانه ای مصرف کنید

در واقع در این رژیم شما باید غذاهای سالم و تولید نشده مدیترانه ای را پایه رژیم غذایی خود قرار بدهید.
سبزیجات
گوجه فرنگی، کلم بروکلی، کلم کالی، اسفناج، پیاز، گل کلم، هویج، کلم بروکسل، خیار و غیره؛
میوه ها
سیب، موز، پرتقال، گلابی، توت فرنگی، انگور، خرما، انجیر، خربزه، هلو و غیره؛
آجیل و مغزها
بادام، گردو، فندق، بادام هندی، بادام زمینی، تخمه آفتابگردان، تخمه کدو و غیره؛
حبوبات
لوبیا، نخود، عدس، لپه و غیره؛

سیب زمینی، شلغم و غیره؛

غلات سبوس دار
جو، برنج قهوه ای، چاودار، ذرت، گندم سیاه، گندم تصفیه نشده، نان و پاستای غلات کامل؛
ماهی و غذاهای دریایی
ماهی آزاد، سالمون، قزل آلا، ماهی تن، میگو و غیره؛
طیور
مرغ، اردک، بوقلمون و غیره؛
تخم پرندگان
تخم مرغ، بلدرچین و تخم اردک؛
لبنیات
پنیر، ماست، ماست یونانی و غیره؛
سبزی و ادویه جات
سیر، ریحان، نعناع، رزماری، مریم گلی، جوز هندی، دارچین، فلفل و غیره؛
چربی های سالم
زیتون و روغن زیتون طبیعی، آووکادو و روغن آووکادو.3

غذاهایی که نباید بخورید

شما می توانید رژیم غذایی مدیترانه ای را به هر شکلی که دوست دارید، پیروی کنید اما باید بر اساس آنچه که در بالا گفته شد، کلیت موضوع را بی قید و شرط اجرا کنید. برای اینکه با اصطلاحاتی به مانند دانه های تولید شده آشنایی داشته باشید به توضیحاتی که در ادامه آمده است، دقت کنید.

فراورده های شیرین شده با شکر مانند: آب نبات، نوشابه، بستنی و…

دانه و رشته های تولید شده مانند: نان سفید، ماکارونی و…

چربی ترانس در مارگارین و غذاهای فست فودی وجود دارد.

روغن های تصفیه شده مانند: روغن سویا، آفتابگردان و…

گوشت تولید شده به سوسیس، کالباس و…

غذاهای تولید شده، معمولاً دارای برچسب هایی با عناوین به شدت کم چرب و کاملا سالم در میان سایر محصولات هستند.

می بایست در هنگام خریدن اجناس و مواد خوراکی، برچسب های روی هر کدام از مواد غذایی را به دقت مطالعه کنید و بر اساس رژیم غذایی مدیترانه ای مواد مورد احتیاج را خریداری کنید.1

خواص و فواید رژیم مدیترانه ای

مراقبت از بدن در برابر ابتلا به دیابت نوع 2
محققان به این نتیجه رسیده اند که رژیم مدیترانه ای به دلیل مصرف مواد غذایی سالم مثل گیاهان ، کربوهیدرات کم ، فیبر بالا و پروتئین بالا در برابر بیماری هایی مثل دیابت نوع دو مقاومت می کند. این غذاها حاوی چربی های تک رشته ای غیر اشباع هستند و به دلیل وجود روغن های طبیعی مثل روغن زیتون در آن، کلسترول و قند خون را کنترل خواهند کرد.
تضمین سلامت قلب
رژیم مدیترانه ای یکی از برترین انتخاب ها برای افراد با مسائل قلبی می باشد . سبک زندگی با این رژیم همراه با فعالیت های فیزیکی نیز هست و به همین خاطر به سلامت قلب یاری زیادی می کند. خطر ابتلا به مرگ و میر ها بر اثر مسائل قلبی عروقی را کاهش می دهد و گرفتگی رگ ها را باز می کند و بعلاوه سیستم قلبی عروقی شما را قوی نگه خواهد داشت.
چابک نگه داشتن بدن حتی با بالا رفتن سن
مواد مغذی ، ویتامین ها و مواد معدنی مفید در رژیم مدیترانه ای به کار رفته است و در نتیجه از ضعف عضلانی و ضعف کلی بدن جلوگیری می کند . خطر ابتلا به مسائلی که بر اثر ضعیف شدن بدن به وجود می آید ، در این رژیم تا 70 درصد کاهش پیدا می کند.

دلیل آن هم مصرف میوه ، سبزیجات ، چربی های سالم و پروتئین به میزان کافی می باشد که همگی به چابک نگه داشتن بدن شما حتی در سنین بالا یاری می کند.

کاهش احتمال خطر ابتلا به بیماری آلزایمر
فواید زیادی برای این رژیم غذایی در نظر گرفته شده است اما یکی از مهم ترین آن ها تنظیم کلسترول قند خون و سلامت کلی رگ های بدن می باشد که همگی با هم در کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر موثر است.

تحقیقات نشان می دهد که رژیم مدیترانه ای ، شما را از مسائل ذهنی مصون می دارد. زیرا کیفیت زندگی شما را افزایش می دهد و بعلاوه عادت های سالم را در شما به وجود خواهد آورد.

کاهش ابتلا به بیماری پارکینسون
آنتی اکسیدان های به کار رفته در رژیم مدیترانه ای خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را به نصف کاهش می دهند . این آنتی اکسیدان ها در میوه ها ، سبزیجات ، چربی های سالم و غذاهای دریایی یافت می گردد و مصرف آن ها فشار اکسیداتیو را کاهش می دهد. دانشمندان بر این باورند که مواد مغذی موجود در رژیم مدیترانه ای برای جلوگیری از بیماری های ذهنی موثر است.
یاری به کاهش وزن
یکی از فواید اصلی رژیم مدیترانه ای که افراد زیادی را در پی خود می کشاند ، یاری به کاهش وزن در بلند مدت می باشد . این رژیم نسبتاً مواد غذایی مصرفی را محدود می کند اما انتخاب های سالمی را پیش روی شما قرار می دهد . اگر حداقل 6 ماه این رژیم غذایی را دنبال کنید ، می توانید کاهش وزن قابل توجهی داشته باشید که خودتان از آن رضایت داشته باشید.4

نکات مهم در رژیم مدیترانه ای

در رژیم مدیترانه ای، تاکید یا عدم تاکید بر مصرف میان وعده ها و تعدادشان وجود ندارد. و این را بر عهده خودِ اشخاص گذاشته تا در صورت احساس گرسنگی از میان وعده استفاده کنند. اما آنچه مهم است؛ نوع میان وعده مصرفی است.

از جمله مواد غذایی که به عنوان میان وعده های سالم پیشنهاد می گردد، انواع آجیل، دانه های خوراکی، میوه های تازه و البته چای و قهوه است.

از نکات قابل توجه در برنامه غذایی، عدم شمارش کالری های مصرفی است. به عبارت دیگر به هر میزان می خواهید بخورید، اما سالم مصرف کنید.

مصرف آب فراوان در طول روز، نکته ای است که بیش از همه باید مورد توجه واقع گردد. رژیم مدیترانه ای با گنجاندن مواد غذایی حاوی آب، به بهبود عملکرد دستگاه ادراری بدن یاری می کند تا بدین وسیله عمل سم زدایی در بدن اتفاق بیفتد.

به یاد داشته باشید، تمامی نوشیدنی های این رژیم لاغری، باید طبیعی و عاری از هرگونه شکر اضافی باشد. مانند آبمیوه های طبیعی، انواع قهوه ها، موهیتو.

از آنجایی که رژیم گیاهخواری مطلق، سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند، در رژیم مدیترانه ای با اینکه اساس برنامه غذایی بر روی گیاهان است اما به هیچ عنوان مصرف انواع گوشت و مرغ را قطع نمی کند؛ بلکه به میزان کم اما پا برجا در وعده های غذایی مشاهده می گردد.2

پینوشتها

1.www.gymito.com

2.www.drmoradi-diet.ir

3.www.chetor.com

4.www.namnak.com

منبع: راسخون

به "دانستنی هایی در ارتباط با رژیم مدیترانه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانستنی هایی در ارتباط با رژیم مدیترانه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید