رشد نوزاد خود را با جدول قد و وزن نوزاد بسنجید!

به گزارش وبلاگ آوا، جدول قد و وزن نوزاد، در بچه ها دختر و پسر متفاوت است. اندازه گیری وزن و قد نوزادان، باید به طور مرتب و دقیق انجام شود. پزشک یا پدر و مادر می توانند اندازه های نوزاد خود را تعیین کنند و بر روی منحنی های وزن و قد نوزاد ثبت کنند و با آنچه استاندارد است، مقایسه کنند. در این مقاله، نمودار های قد و وزن نوزادان در سنین مختلف آورده شده است.

رشد نوزاد خود را با جدول قد و وزن نوزاد بسنجید!

تعیین وزن و طول قد کودک، نشانه رشد جسمی و تعیین اندازه دور سر، نشانه رشد مغز او است. بدین جهت اندازه گیری وزن نوزاد، طول قد و دور سر در دوران شیرخواری و همچنین قد و وزن در دوران کودکی بسیار اهمیت دارد. این اندازه گیری موقعی با ارزش خواهد بود که هر چه کودک رشد می کند به طور مرتب، منظم و دقیق اندازه گیری گردد و یادداشت گردد. برای این منظور اندازه های طبیعی وزن، طول قد و دور سر شیرخواران و بچه ها در دختران و پسران جداگانه (چون دختر با پسر متفاوت است) به شکل منحنی هایی تهیه شده است. پزشک یا پدر و مادر می توانند اندازه های کودک خود را تعیین کنند و بر روی منحنی های مزبور ثبت کنند و با آنچه استاندارد است، مقایسه کنند.

روش اندازه گیری وزن، قد و دور سر کودک و قرار دادن آن بر روی منحنی

کودک را وزن نمایید و طول قد او را تعیین کنید. طول قد کودک را تا سن دو سالگی باید در حالت خوابیده و پس از آن در حالت ایستاده اندازه گیری کنید. در حالی که کودک را در یک سطح صاف خوابانده اید با مترهای معمولی، طول قد و دور سر کودک را اندازه گیری نمایید. ابتدا سن کودک را در قسمت مربوط به وزن یا قد در روی خط افقی پایین صفحه تعیین نمایید، سپس وزن یا قد او را بر روی خط عمودی تعیین کنید. محل تقاطع دو خط عمودی و افقی نقطه ای خواهد بود که عبارت است از نسبت درصد وزن یا قد کودک شما.

به طور مثال اگر کودک شما پسری 12 ماهه است و وزن او 10 کیلوگرم است، محل تقاطع دو خط عمودی و افقی بر روی منحنی 50 می باشد، یعنی از 100 نفر کودک، وزن 50 نفر آن ها 10 کیلوگرم یا بیشتر است و کودک شما نیز در شمار آن 50 نفر می باشد.

تعیین یک نوبت وزن و قد و مقایسه با منحنی های استاندارد ارزش ندارد، آنچه اهمیت دارد انحراف اندازه های وزن و قد است که بر روی یک منحنی بوده و ناگهان نزول پیدا می کند. به طور مثال اگر وزن و قد کودک بر روی منحنی، 10 درصد دایما رشد می کند، کودک سالم است و هیچ مشکل رشدی ندارد، ولی اگر وزن و قد کودک بر روی منحنی، 75 درصد دایما رشد داشته است، ولی ناگهان به 25 درصد نزول نماید، اهمیت دارد و باید در پی جست و جوی علت آن بود.

اندازه گیری دور سر شیرخواران و بچه ها

نوارهای مدرج پلاستیکی یا فلزی را بین فاصله موهای سر و ابروی کودک قرار دهید و دور سر را در مقطع پیشانی و برجستگی پس سر اندازه بگیرید و از جدول مربوطه مقایسه نمایید.

اندازه گیری قد بچه ها بزرگ تر از 5 سال

برای این کار، کودک باید پا برهنه و پشت به دیوار یا در اتاق بایستد، آنگاه کتابی روی سر او به صورت عمودی قرار دهید و با مداد انتهای تحتانی کتاب را روی دیوار یا در اتاق خط بکشید. سپس فاصله کف اتاق تا خط مزبور را با متر فلزی تعیین کنید.

جداول قد و وزن بچه ها

جدول قد و وزن نوزاد شماره 1: جدول بالا وزن و قد طبیعی دختر ها را از ابتدای تولد تا 36 ماهگی نشان می دهد. شماره های 5 تا 95 در سمت راست نمودار نشان دهنده نسبت درصد رشد دختر شماست. به طور مثال اگر طول قد دختر شما در 18 ماهگی 82 سانتی متر باشد، قد او در حد 50 درصد می باشد. یعنی نصف بچه ها دختر هم سن او بلندتر و نصف دیگر کوتاهتر از او هستند.

جدول قد و وزن نوزاد شماره 2: جدول بالا وزن و قد طبیعی پسر ها را از ابتدای تولد تا 36 ماهگی نشان می دهد. شماره های 5 تا 95 در سمت راست نمودار نشان دهنده نسبت درصد رشد پسر شماست. به طور مثال اگر طول قد پسر شما در 18 ماهگی 82 سانتی متر باشد، قد او در حد 50 درصد می باشد. یعنی نصف بچه ها پسر هم سن او بلندتر و نصف دیگر کوتاه تر از او می باشند.

جدول قد و وزن نوزاد شماره 3: این جدول وزن و قد طبیعی دختر ها را از 2 تا 18 سالگی نشان می دهد. شماره های 5 تا 95 در سمت راست نمودار نشان دهنده نسبت درصد رشد دختر شماست. به طور مثال اگر طول قد دختر شما در 9.5 سالگی 135 سانتی متر باشد، قد او در حد 50 درصد می باشد. یعنی نصف بچه ها دختر هم سن او بلند تر و نصف دیگر کوتاه تر از او می باشند.

جدول قد و وزن نوزاد شماره 4: وزن و قد طبیعی پسر ها را از 2 تا 18 سالگی نشان می دهد. شماره های 5 تا 95 در سمت راست نمودار نشان دهنده نسبت درصد رشد پسر شماست. به طور مثال اگر طول قد پسر شما در 11 سالگی 144 سانتی متر باشد، قد او در حد 50 درصد می باشد. یعنی نصف بچه ها پسر هم سن او بلند تر و نصف دیگر کوتاه تر از او می باشند.

بیشتر بدانید: راهنمای وزن گیری نوزاد (افزایش وزن نوزاد از تولد تا یکسالگی)

گروه مادر و کودک وبلاگ آوا

منبع: setare.com

به "رشد نوزاد خود را با جدول قد و وزن نوزاد بسنجید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد نوزاد خود را با جدول قد و وزن نوزاد بسنجید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید