دل مشغولی های شاعر مشهوری که در محله اعیان نشین زندگی می کند

به گزارش وبلاگ آوا، شاعر محبوب بچه ها و نوجوانان سال هاست از شهر خود دور شده و در محله دروس تهران زندگی می کند. او تا امروز بیش از 160 اثر برای بچه ها منتشر کرده؛ کتاب هایی که تیراژ برخی از آنها به بیش از پنج و نیم میلیون نسخه می رسد.

دل مشغولی های شاعر مشهوری که در محله اعیان نشین زندگی می کند

به گزارش وبلاگ آوا، مصطفی رحماندوست پس از اخذ مدرک کارشناسی زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران، به عنوان کارشناس کتاب های خطی در کتابخانه مجلس مشغول به کار شد و سپس به عنوان مدیر مرکز نشریات کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان، مدیرمسئول نشریات رشد، سردبیر رشد دانش آموز، سردبیر و پدیدآورنده سروش بچه ها و نوجوانان به فعالیت خود ادامه داد. او همچنین به مدت 3 سال مدیرکل دفتر مجامع و فعالیت های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران بود که بنابر گفته خودش، آغاز راه او برای انتقال ادبیات برگزیده بچه ها و نوجوانان ایران به زبان های دیگر بوده است. مصطفی رحماندوست، علاوه بر این، مدرس داستان نویسی و ادبیات بچه ها و نوجوانان در دانشگاه ها نیز بوده است. او پس از بازنشستگی از سمت های دولتی، مدیر گروه شکوفه (بخش بچه ها و نوجوانان) انتشارات امیرکبیر و مشاور ادبی آثار مربوط به بچه ها و نوجوانان کتابخانه ملی ایران و یکی از اعضای اصلی داوران بین المللی جشنواره بین المللی فیلم بچه ها و نوجوانان اصفهان و جشنواره بین المللی تئاتر بچه ها و نوجوانان است. رحماندوست عضو هیئت های داوری کتاب سال، جشنواره های کتاب و مطبوعات بچه ها و عضو شورای موسیقی بچه ها و شورای کتاب کودک ایران نیز بوده است.

قصه های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

رحماندوست را با شعر صد دانه یاقوت می شناسند. شاید کم نباشند آنهایی که با دیدن انار یاد این شعر می افتند یا هم محله ای هایی که با دیدن رحماندوست یاد این شعر دوران کودکی را زنده کرده و زیر لب زمزمه می کنند. با شاعر کودکی ها بین هیاهوی دانش آموزانی که می خواستند از او امضا بگیرند، درباره محله و فعالیتش در آن گفت وگو کردیم.

در کدام محله منطقه 3 زندگی می کنید؟

محله دروس.

چند سال است که ساکن محله دروس هستید؟

18 سال.

چرا ساکن این محله شدید و تفاوت آن با دیگر محله ها در چیست؟

ما در این منطقه خانه پیدا کردیم و به همین دلیل ساکن اینجا شده ایم.

پس اگر الان در محله دیگری خانه ای برای زندگی پیدا کنید از محله نقل و مکان می کنید؟

حالا دیگر من متعلق به این محله ام و جای دیگری نمی روم.

دلیل علاقه مندی شما به این محله چیست؟

حالا دیگر سال هاست به محله عادت و دوستان زیادی پیدا کرده ام. منطقه 3 برای من یادآور خاطرات فرهنگی، اجتماعی و مذهبی است و در همه این موارد محله ما سطح بالایی بین دیگر محله ها دارد.

منظورتان حضور مکانی مانند حسینیه ارشاد در منطقه 3 است؟

پیش از این فعالیت محدودتری در محله داشتم اما چون نسبت به حسینیه ارشاد نوستالژی دارم و شاگرد دکتر شریعتی بوده ام به حسینیه ارشاد رفت و آمد می کنم. اخیراً نیز در این منطقه کتابخانه ای به نام مصطفی رحماندوست تأسیس شده که علاقه مند هستم برخی برنامه های خود را به این کتابخانه منتقل کرده و در آنجا که منطقه خودم نیز هست فعالیت کنم.

پاتوق شما در منطقه کجاست و برای تهیه کتاب به کدام کتابفروشی می روید؟

کتابفروشی های محل را نمی شناسم اما عموماً خودم برای تهیه کتاب به شهر کتاب خیابان شریعتی می روم.

کلاس و کارگاه داستان نویسی و شعر هم برای بچه ها و نوجوانان برگزار می کنید؟

در فرهنگسرای درِ دوم گاهی کلاس هایی برگزار می کنم.

کدام کتاب خود را بیشتر دوست دارید؟

آن کار و کتابی را که بیشتر با بچه ها سر و کار دارد.

مصطفی رحماندوست چقدر توانسته حضور مؤثری در منطقه برای کتابخوان کردن بچه ها داشته باشد؟

حضور من و دیگران برای کتابخوان کردن بچه ها چندان مؤثر و کافی نیست. هرچند همیشه دوست داشته ام در منطقه آدم مؤثری باشم ولی محله ما از نظر فرهنگی محله خوبی است. اگر روی این مسئله انجام شود نتایج مثبتی خواهیم گرفت. وقتی پدر و مادر یک خانواده در طول روز مطالعه نداشته باشند از فرزند آنها هم این انتظار نمی رود چراکه این رفتار اولیای خانواده است که بر فرزند تأثیر می گذارد. وقتی کودک لذت کتابخوانی را در چهره پدر و مادرش نمی بیند، این کار را تقلید نمی کند.

در کلاس هایتان چه درس می دهید؟

قصه گویی که زیربنای توسعه مطالعه و مهارت خواندن است.

چطور می شود فرهنگ کتابخوانی را بدون آنکه به شعارزدگی تبدیل شود، میان بچه ها ترویج کرد؟

اکنون احساس می شود فرهنگسراها و خانه های فرهنگ تداخل کاری با مساجد، حسینیه ها و تکایا و آموزشگاه های علمی پیدا کرده اند. فرهنگسرا نباید کلاس های کمک آموزشی برگزار کند و از حوزه خودش خارج شود. فرهنگسراها جای جمع آمدن کسانی است که می خواهند کار فرهنگی غیر از این دست کارها انجام دهند. موازی کاری در برنامه ها نباید باعث آن شود که هم مسجد کم مشتری شود و هم فرهنگسراها از رونق بیفتند.

اکنون چه کتاب هایی آماده انتشار دارید؟

7 کتاب به نام آن مان نواران برای پیش دبستانی ها آماده انتشار دارم که این نام کلی مجموعه ای است که هر یک نام جداگانه ای دارند.

چه پیشنهادی برای بچه های منطقه دارید؟

پیشنهادم به بچه ها، کتاب خواندن و کتاب بازی کردن است. از خانوادها می خواهم برای بچه ها کتاب بخرند تا کتاب خوانده و ارزش آن را حس کنند.

--

* منتشر شده در وبلاگ آوا محله منطقه 3 به تاریخ 1393/09/15

منبع: همشهری آنلاین

به "دل مشغولی های شاعر مشهوری که در محله اعیان نشین زندگی می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دل مشغولی های شاعر مشهوری که در محله اعیان نشین زندگی می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید