15 خوراکی حاوی چربی ترانس که برای کاهش وزن و سلامتی باید نخورید

به گزارش وبلاگ آوا، چربی های ترانس بدترین دشمن برای سلامتی بدن به تعداد می فرایند. بر اساس گزارش های انجمن قلب آمریکا، چربی های ترانس خطر ابتلا به بیماری قلبی، اضافه وزن، التهاب و سرطان را افزایش می دهند. انجمن غذا و داروی آمریکا استفاده از این نوع چربی ها را در محصولات غذایی محدود نموده است. با این حال بیشتر مواد غذایی که ما مصرف می کنیم، حاوی چربی ترانس هستند. اگر دچار اضافه وزن شده اید و هر چقدر کوشش می کنید وزنتان کم نمی گردد، باید از مصرف منابع چربی های ترانس خودداری کنید. در مقاله ای که امروز در خبرنگاران مگ تهیه نموده ایم، قرار است شما را با چربی های ترانس، مضرات و منابع غذایی آن ها آشنا کنیم. اگر به فکر سلامتیتان هستید و می خواهید این چربی های مضر را از رژیم غذاییتان حذف کنید، تا انتها مقاله با ما همراه باشید.

15 خوراکی حاوی چربی ترانس که برای کاهش وزن و سلامتی باید نخورید

چربی ترانس چیست؟

چربی های ترانس اسیدهای چرب اشباع نشده هستند که به اندازه کم در شیر، کره، گوشت بره و گوشت گاو وجود دارند. فراوری نمایندگان برای افزایش ماندگاری و بهبود طعم، به بسیاری از مواد غذایی چربی ترانس اضافه می نمایند. چربی های ترانس سطح کلسترول خوب (HDL) را افزایش و مقدار کلسترول بد (LDL) را کاهش می دهند و از این طریق احتمال ابتلا به بیماری قلبی و سکته را زیاد می نمایند. علاوه بر این منجر به اضافه وزن می شوند که این موضوع دیابت و عارضه های خطرناک دیگر را در پی دارد.

چربی های ترانس با سلامتی ما چه می نمایند؟

چربی های ترانس مضرات متعددی برای سلامتی بدن دارند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

1. مسائل قلبی

در مطالعات مختلف نشان داده شده که مصرف چربی های ترانس به جای چربی ها یا کربوهیدرات های دیگر منجر به افزایش سطح کلسترول بد می گردد، اما هیچ اثری روی کلسترول خوب نمی گذارد. این در حالی است که بیشتر دیگر انواع چربی ها هم کلسترول خوب و هم کلسترول بد را افزایش می دهند. مصرف چربی ترانس به جای سایر چربی های غذایی به طرز قابل توجهی روی لیپوپروتئین ها اثر منفی می گذارد که این موضوع عامل خطر بیماری قلبی محسوب می گردد. بسیاری از مطالعات بین چربی های ترانس و افزایش خطر بیماری قلبی ارتباط برقرار نموده اند.

2. دیابت

رابطه بین چربی های ترانس و دیابت به طور کامل معین نیست. یک مطالعه عظیم مقیاس روی زنان اسم کرد کسانی که بیشترین مقدار چربی های ترانس را مصرف کردند، 40 درصد بیشتر از دیگران دچار دیابت شدند. چند مطالعه کنترل شده به آنالیز چربی های ترانس و عوامل خطر دیابت از جمله مقاومت به انسولین و سطح قند خون پرداختند و نتایج متناقضی را در این زمینه نشان داده اند .

با این حال در مطالعات اجرا شده روی موش های صحرایی نشان داده شد که مصرف چربی ترانس به اندازه زیاد به انسولین و عملکرد گلوکز آسیب رساند. یک مطالعه شش ساله روی میمون ها به این نتیجه رسید که رژیم غذایی حاوی چربی ترانس بالا منجر به مقاومت به انسولین و افزایش چربی شکم حیوانات شد.

3. التهاب

التهاب برای بدن لازم است، اما باور بر این است که التهاب زیاد عامل بسیاری از بیماری های مزمن از جمله بیماری قلبی، سندرم متابولیک، دیابت و آرتریت محسوب می گردد. دو مطالعه به این نتیجه رسیدند که چربی های ترانس زمانی که به جای سایر چربی های غذایی مصرف شدند، نشانگرهای التهابی را افزایش دادند. با این وجود یک مطالعه به این نتیجه رسید که مصرف کره به جای مارگارین هیچ تفاوتی را در نشانگرهای التهابی ایجاد نکرد. در چند مطالعه مشاهده ای نشان داده شد که چربی های ترانس نشانگرهای التهابی را به ویژه در افراد مبتلا به چاقی و اضافه وزن افزایش می دهند.

4. سرطان و آسیب به رگ های خونی

باور بر این است که چربی های ترانس به پوشش داخلی رگ های خونی آسیب می رسانند. یک مطالعه چهار هفته ای به این نتیجه رسید که استفاده از چربی های ترانس به جای چربی های اشباع شده کاهش 21 درصدی کلسترول خوب یا همان HDL و مختل شدن اتساع عروق را به همراه داشت. در یک مطالعه دیگر نشان داده شد که در صورت مصرف اندازه زیادی چربی ترانس، نشانگرهای عملکرد نامناسب پوشش داخلی رگ های خونی افزایش پیدا می نمایند.

در نظر داشته باشید که مطالعات کمی درباره ارتباط بین چربی ترانس و سرطان اجرا شده است. با این حال یک مطالعه عظیم مقیاس به این نتیجه رسید که مصرف چربی های ترانس قبل از یائسگی با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه بعد از یائسگی مرتبط بود. هرچند دو مطالعه به این نتیجه رسیدند که ارتباط ضعیفی بین چربی های ترانس و سرطان وجود دارد. بنابراین باید مطالعات بیشتری در این زمینه انجام گردد تا بتوانیم به طور قطعی نظر دهیم.

منابع چربی های ترانس

حالا که با مضرات وحشتناک چربی های ترانس آشنا شدید، باید منابع آن ها را شناسایی کنید. مواد غذایی زیر را یا باید به طور کلی از رژیم غذایی خود حذف نموده یا مصرف آن ها را محدود کنید.

1. کیک و پای

کیک و پای حاوی اندازه زیادی چربی ترانس هستند. اگرچه ممکن است روی بسته بندی آن ها نوشته شده باشد که مقدار چربی ترانس آن ها صفر است، اما این محصولات غذایی معمولا 0.5 گرم (یا بیشتر) چربی ترانس دارند. در خوردن کیک و پای زیاده روی نکنید، وگرنه عروق قلبتان به مرور زمان مسدود می گردد.

2. بیسکویت، کوکی و کراکر

بیسکویت، کوکی و کراکر همگی برای اینکه بافت ترد پیدا نمایند، چربی ترانس دارند. چربی های ترانس ماندگاری محصولات غذایی را افزایش می دهند که این موضوع باعث می گردد فروشندگان بتوانند محصول را برای مدت زمان بیشتری در مغازه های خود نگه دارند و خریداران بتوانند بدون نگرانی آن ها را برای زمان طولانی تری در خانه هایشان نگهداری نمایند. به جای خرید خوراکی های ذکر شده به صورت آماده، خودتان در خانه با چربی های سالم و قند کمتر بیسکویت، کراکر و کوکی های خوشمزه و مقوی تهیه کنید.

3. مارگارین و کره

چربی های حیوانی مانند پیه و چربی های لبنی مثل مارگارین و کره سرشار از چربی های ترانس ناسالم هستند. اندازه کمی از کره حاوی 0.2 گرم چربی ترانس است. دقت کنید که ما معمولا مقدار زیادی کره مصرف نموده و در نتیجه بیشتر از مقدار ذکر شده چربی ترانس دریافت می کنیم. یک قاشق غذاخوری مارگارین حاوی 2.1 گرم چربی ترانس است. حواستان باشد پیه در دمای زیاد سمی می گردد و برای قلب مضر است.

4. پاپ کورن آماده

پاپ کورن یک خوراکی ترد و لذید است که خوردن آن با فیلم تماشا حسابی می چسبد. نکته ای که باید بدانید این است که زیاده روی در مصرف این میان وعده محبوب می تواند سلامت قلب را به خطر بیندازد. حواستان باشد که منظور ما پاپ کورن خانگی نیست، بلکه این پاپ کورن های آماده هستند که اندازه زیادی چربی ترانس دارند. با مصرف پاپ کورن های خانگی اندازه خوبی ویتامین و فیبر دریافت می کنید. از مصرف پاپ کورن های بسته بندی شده خودداری نموده و خودتان در خانه پاپ کورن درست کنید.

5. ساندویچ صبحانه آماده

اگر به خوردن ساندویچ صبحانه آماده عادت دارید، بهتر است هرچه سریع تر این عادت خود را ترک کنید، چون این ساندویچ ها به بدن اندازه زیادی چربی ترانس می دهند. ساندویچ های بسته بندی شده تقریبا 1 گرم چربی ترانس دارند و بعلاوه حاوی ترکیبات دیگری هستند که آن ها هم روغن های هیدروژنه دارند. از خوردن صبحانه های بسته بندی شده خودداری کنید. صبح ها کمی زودتر از خواب بیدار شوید و یک صبحانه مقوی و سالم برای خودتان درست کنید.

6. دونات

دونات یک خوراکی دلچسب است که توانسته هواداران زیادی را از میان بچه ها و عظیمسالان به خود جذب کند، اما این خوراکی سرشار از کربوهیدرات است و در روغن زیاد سرخ می گردد که این موضوع برای سلامتی بدن خوب نیست. دونات را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید تا سلامتی قلبتان حفظ گردد.

7. آبنبات خامه ای

آبنبات خامه ای خوشمزه است، اما باید بدانید که هر آبنبات تقریبا 0.5 گرم چربی ترانس دارد. خوب می دانید که وقتی آغاز به خوردن آبنبات خامه ای می کنیم، در نهایت بیشتر از یک آبنبات می خوریم. زیاده روی در مصرف آبنبات های خامه ای می تواند باعث گردد بدن اندازه زیادی چربی ترانس دریافت کند. علاوه بر این آبنبات ها معمولا حاوی اندازه زیادی قند هستند و باعث می شوند دچار اضافه وزن شوید. کسانی که قصد کاهش وزن دارند، نباید آبنبات بخورند، چون این خوراکی مانع از لاغری می گردد.

8. غذاهای سرخ نموده

غذاهای سرخ نموده ترد و خوشمزه هستند و خوردن آن ها بسیار لذت بخش است. هیچ کس نمی تواند این موضوع را انکار کند، نکته ای که وجود دارد این است که غذاهای سرخ نموده خطر ابتلا به عارضه های مختلف مثل بیماری قلبی و چاقی را افزایش می دهند. ما معمولا به علت اینکه غذاهای سرخ نموده خوشمزه هستند در مصرف آن ها زیاده روی می کنیم که این موضوع باعث دریافت اندازه زیادی چربی ترانس می گردد. برترین کاری که می توانید در حق سلامتی خود انجام دهید این است که دور غذاهای سرخ نموده را به طور کامل خط بکشید.

9. غذاهای یخ زده

غذاهای یخ زده مانند پیتزای یخ زده و غذاهای آماده چربی ترانس زیادی دارند و علاوه بر این حاوی اندازه زیادی کربوهیدرات، نمک و قند هستند. بدون اینکه متوجه شویم در خوردن این غذاها زیاده روی می کنیم که این موضوع برای سلامتی بدن مضرات زیادی را به همراه دارد. از خرید غذاهای آماده و یخ زده خودداری کنید.

10. کره بادام زمینی (حتی کره بادا م زمینی طبیعی)

شاید از تماشا نام کره بادام زمینی در این فهرست تعجب کنید، چون این خوراکی معمولا در دسته خوراکی های سالم قرار می گیرد و گفته می گردد که فواید متعددی برای سلامتی بدن دارد. کره بادام زمینی یک ماده غذایی سالم است، اما اندازه زیادی کالری دارد. کره بادام زمینی دارای چربی های سالم است، اما این چربی ها تنها در صورتی برای بدن مفید هستند که به اندازه کم مصرف شوند.

در تهیه کره بادام زمینی بسته بندی شده از روغن پالم نیمه هیدروژنه استفاده می گردد که این یک نکته منفی است. دفعه بعد که خواستید در مصرف کره بادام زمینی زیاده روی کنید، به این فکر کنید که با این کار چقدر چربی ترانس به بدنتان می دهید و این کار چقدر برای قلبتان ضرر دارد. مصرف کره بادام زمینی بسته بندی شده را در رژیم غذایی خود محدود کنید و نوع طبیعی کره بادام زمینی را بخرید که چربی ترانس ندارد.

11. محصولات پخته شده

مواد غذایی پخته شده مانند کروسانت و تارت خوشمزه هستند، اما از قلم نیاندازید که این محصولات معمولا سرشار از چربی ترانس هستند. این موضوع به طور ویژه درباره محصولات بسته بندی شده صدق می نماید. چربی های ترانس مواد غذایی ذکر شده را ترد می نماید که این موضوع باعث دو چندان شدن خوشمزگی آن ها می گردد. بهتر است چنین خوراکی هایی را در خانه و با چربی های سالم درست کنید. طبیعتا زمانی که این محصولات را در خانه درست می کنید، به خوشمزگی محصولات آماده نمی شوند، اما در عوض سالم هستند.

12. پنکیک و وافل

پنکیک و وافل برای صبحانه گزینه های خوبی به تعداد می فرایند، اما برای سلامتی بدن مضر هستند؛ به ویژه اگر با مواد اولیه آماده آن ها را درست کنید. همواره بهتر است چنین خوراکی ها را در منزل تهیه کنید تا از سالم بودن آن ها اطمینان حاصل کنید.

13. بستنی

بستنی یک خوراکی محبوب در میان بچه ها و عظیمسالان است که خوردن آن در روزهای گرم تابستان حسابی می چسبد. نکته ای که وجود دارد این است که بستنی قند و چربی ترانس زیادی دارد و می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی، اضافه وزن و دیابت را افزایش دهد. با میوه و مواد اولیه سالم دیگر بستنی خانگی درست کنید. در مقاله زیر طرز درست کردن چند بستنی فوق العاده خوشمزه و سالم در خانه را آموزش داده ایم. پیشنهاد می کنیم حتما آن ها را امتحان کنید.

14. کریمر (creamer) غیرلبنی

کریمرهای غیرلبنی حاوی خامه سنتی نیستند. برای اینکه کریمرها مزه و بافت خوبی پیدا نمایند، به آن ها (به ویژه کریمر های طعم دار) چربی ترانس اضافه می نمایند. برترین کار این است که به قهوه و چای سبز کریمر اضافه نکنید. بعلاوه می توانید به قهوه خود شیر بادام یا سایر جایگزین های غیرلبنی را اضافه کنید.

کلام آخر

در مقاله امروز وبلاگ آوا مگ درباره مضرات و منابع چربی ترانس صحبت کردیم. چربی ترانس نوعی اسید چرب است که در مواد غذایی مختلف مانند محصولات پخته، کریمر های غیرلبنی، پنکیک و وافل، کره بادام زمینی و… وجود دارد. چربی های ترانس مضرات زیادی برای سلامتی بدن دارند که از جمله ای آن ها می توانیم به افزایش خطر بیماری های قلبی، دیابت و التهاب اشاره کنیم. به جای خرید مواد غذایی آماده و بسته بندی شده که حاوی اندازه زیادی چربی ترانس، بعلاوه مواد نگهدارنده و مواد افزودنی هستند، خودتان در خانه خوراکی های طبیعی و سالم درست کنید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ آوا مگ را بخوانید.

منبع: style craze

منبع: دیجیکالا مگ

به "15 خوراکی حاوی چربی ترانس که برای کاهش وزن و سلامتی باید نخورید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 خوراکی حاوی چربی ترانس که برای کاهش وزن و سلامتی باید نخورید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید