یک ایالت آمریکا از چین بابت شیوع کرونا شکایت کرد

به گزارش وبلاگ آوا، دادستان کل ایالت میسوری آمریکا بیان کرد این ایالت از دولت چین و دیگر نهادهای بلندپایه به خاطر نقشی که آنها در تشدید بحران شیوع کروناویروس و تاثیرات این بحران در این ایالت داشته اند شکایت نموده و در این راستا این کشور را به سرپوش گذاشتن بر اطلاع رسانی درباره ویروس، ساکت کردن افشاگران و کم کاری در متوقف ساختن شیوع بیماری متهم نموده است.

یک ایالت آمریکا از چین بابت شیوع کرونا شکایت کرد

به نقل از شبکه سی ان ان، بر اساس آمار جدید دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا دست کم 6 هزار و 105 نفر در ایالت میسوری این کشور مبتلا به کرونا ویروس شده و همچنین دست کم 229 تن نیز در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند. اریک اشمیت، دادستان کل ایالت میسوری آمریکا شکایت مذکور از دولت چین را در دادگاهی فدرال در حوزه شرقی میسوری ثبت کرد.

در متن این شکایت که برای نخستین بار در نوع خود مطرح شده، آمده است: مقام های چین مردم را فریب دادند، اطلاع رسانی های بسیار مهم را سرکوب کردند، افشاگران را بازداشت کردند، در روبروه با مدارک فزاینده انتقال شخص به شخص بیماری را انکار کردند، تحقیقات پزشکی بسیار مهم را از بین بردند و اجازه دادند میلیون ها نفر در معرض ویروس قرار بگیرند و حتی تجهیزات محافظت شخصی را احتکار کردند و موجب شدند این بیماری در حالی که قابل پیشگیری بود، به شکلی غیر ضروری در دنیا گسترش یابد.

کارشناسان حقوقی می گویند این شکایت با موانعی سخت روبرو خواهد شد زیرا چین از مصونیت حاکمیتی برخوردار است. در شکایت ایالت میسوری از چین آمده است: جامعه پزشکی چینی نشانه هایی از انتقال شخص به شخص این ویروس را داشتند اما به سازمان بهداشت دنیای هنگامی که نخستین بار بیماری را گزارش کردند، این مساله را اطلاع ندادند.

همچنین در این شکایت عنوان شد: رهبران چین برای مهار شیوع ویروس کوتاهی نموده و اجازه دادند هزاران نفر از کانون بیماری یعنی شهر ووهان به جاهای دیگر سفر نمایند و از جاهای دیگر به این شهر بروند.

در این شکایت ایالت میسوری از چین آمده است: مقام های شهر ووهان چین اواسط ماه ژانویه و حوالی تاریخ 16 ژانویه از یک مراسم شام برای 40 هزار نفر از ساکنان این شهر میزبانی کردند و به این ترتیب پتانسیل شیوع ویروس را افزایش دادند. متهمان این پرونده اجازه دادند که این جمع بزرگ از مردم در این سطح کنار یکدیگر جمع شوند و همچنین اجازه دادند سفرهای گسترده از مبدا و به مقصد ووهان صورت بگیرد، در حالی که از خطرات بیماری کووید 19 از جمله ریسک انتقال انسانی این ویروس اطلاع داشتند.

در ادامه این شکایت همچنین شرح داده شد که چطور مقام های چینی در ابتدای کار کارشناسان پزشکی که اطلاعاتی را درباره ویروس منتشر می کردند از جمله دکتر لی ونلیانگ را سرکوب کردند. دکتر لی ونلیانگ از سوی پلیس ووهان بعد از آنکه اطلاعاتی را درباره این بیماری جدید به اشتراک گذاشت، متهم به شایعه پراکنی شد. کمی بعد اعلام شد که ونلیانگ در اثر ابتلا به کروناویروس درگذشته است.

ایالت میسوری آمریکا همچنین مقام های چین را متهم به احتکار تجهیزات محافظت شخصی ضمناً پنهان کاری درباره شیوع ویروس نموده و همچنین چین را به خاطر اجازه دادن به آزاد شدن بخشی کمی از این اقلام احتکار شده متهم به دست زدن به کارهای غلط انداز کردند.

بر اساس متن این شکایت این دست اقدامات به همراه یک سری از کارهای دیگری که مقام های چینی انجام دادند خسارت گسترده بر جان و سلامت انسان ها وارد نموده و منجر به اختلال های مالی بزرگ در سراسر دنیا شد. در این شکایت عنوان شد ایالت میسوری قبل از شیوع کوروناویروس یکی از کمترین نرخ های بیکاری را در یک دهه گذشته تجربه نموده بود اما این باور و این اطلاعات وجود دارد که نرخ بیکاری ایالت میسوری هم اکنون به یکی از بالاترین میزان های خود از زمان وقوع رکود بزرگ رسیده است. پاسخ دادن به بحران شیوع ویروس احتیاج به تعطیل کردن اصناف و مغازه ها، اختلال در روندهای عادی فراوری و تجارت و جابجا شدن کارگران داشته است.،ایسنا

اخبار مربوط به ویروس کرونا در ایران و دنیا را اینجا بخوانید

منبع: ایران آنلاین

به "یک ایالت آمریکا از چین بابت شیوع کرونا شکایت کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک ایالت آمریکا از چین بابت شیوع کرونا شکایت کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید