اثرات مالی کرونا بر صنعت گردشگری

به گزارش وبلاگ آوا، گزارش بانک دنیای در رابطه با تأثیرات کرونا بر فراوری ناخالص داخلی و تجارت کشورها نشان از افت شدید درآمد افراد و افت رشد فراوری ناخالص داخلی کشورها دارد. به اعتقاد بانک دنیای کرونا به چند روش می تواند بر اقتصاد کشورها و به تبع آن دنیا تأثیر بگذارد که عبارت است از: کاهش اشتغال، افزایش در هزینه های معاملات بین المللی، کاهش شدید در سفر و کاهش در تقاضا برای خدماتی که احتیاج به ارتباط نزدیک و مستقیم افراد با یکدیگر دارد.

اثرات مالی کرونا بر صنعت گردشگری

همچنین شورای سفر و توریستی جهانی، در مورد کاهش 12 تا 14 درصدی سفر در جهان طی سه ماهه سال 2020 و پیش بینی از دست رفتن 50 میلیون شغل در این صنعت جهانی (که 30 میلیون از آن متعلق به آسیا است) خبر داده است.

صنعت سفر و توریستی در ایران نیز مصون از این آسیب ها نمانده و به دنبال شیوع ویروس کرونا در کشور، بنا بر آمار اعلام شده از سوی وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی 54 درصد سفرها نسبت به مدت مشابه کاهش یافته و 80 هزارنفری که به صورت مستقیم در صنعت توریستی فعال هستند در صورت عدم حمایت و برنامه ریزی بیکار می شوند.

گفتنی است آنچه در واقعیت و به شکل پایدار می تواند رونق دوباره توریستی در کشور را رقم بزند وجود تقاضای توریستی است. این تقاضا برای ایران بیشتر تقاضای داخلی است تا خارجی و انتظار می رود به دلیل ادامه بیماری آسیب این بخش ادامه داشته باشد.

به همین دلیل و با توجه به اهمیت سفر و توریستی در اقتصاد جهان و در جهت کنترل پیامدهای مخرب شیوع این بیماری، کشورها بسته های حمایتی و مشوق هایی ارائه نموده اند تا از فروپاشی بخش توریستی جلوگیری کنند. اقدامات حمایتی دولت ها از این صنعت در سه حوزه حمایت از معیشت کارگران، حمایت مالی و تزریق نقدینگی است.

در گزارش حاضر ضمن آنالیز تجربه کشورهای چین، ژاپن، ایتالیا، ترکیه، فرانسه، بریتانیا، اسپانیا، آلمان، پرتغال، استرالیا و سنگاپور در حمایت از کسب وکارها و ارائه مشوق های دولتی در دوره شیوع همه گیری با تمرکز بر بخش توریستی و مقایسه با ایران، کوشش شده تا راهکارهایی برای حمایت مؤثرتر از این بخش در اختیار تصمیم سازان و سیاست گذاران عرصه مالی قرار داده گردد.

تا پیش از شیوع کرونا، سفر و توریستی تبدیل به یکی از عظیم ترین حوزه های کسب وکار در جهان شده بود به طوری که بر اساس آمار WTTC، بخش سفر و توریستی بعد از اطلاعات و ارتباطات و خدمات مالی، سومین بخش مالی در جهان به لحاظ رشد مالی در سال 2019 بوده است. سفر و توریستی با صنایع وابسته به توریستی درمجموع حدود 10.3 درصد از فراوری ناخالص داخلی و 10.4 درصد از کل اشتغال جهان را در سال 2019 به خود اختصاص داده و همچنین سهم مستقیم سفر و توریستی از فراوری ناخالص داخلی جهان 3.2 درصد و سهم مستقیم اشتغال آن 3.8 درصد از کل اشتغال جهان بوده است.

نمودار رشد فراوری ناخالص داخلی در جهان بر اساس بخش های مختلف مالی (درصد)

در ایران بعد از افت شدید سهم توریستی در اقتصاد (ازنظر فراوری ناخالص داخلی و اشتغال) از سال 2001 به 2002 و سپس فرایند تقریباً ثابت آن، اهمیت این صنعت در اقتصاد کشور از سال 2011 تا 2019 فرایندی فزاینده داشته است. به طوری که بر اساس آمار ثبت شده برای کشور:

- سهم مستقیم سفر و توریستی در اشتغال: از 3.8 درصد در 2001 به 1.6 درصد در 2001 تنزل نموده و از 1.5 درصد در 2011 به 2.4 درصد در 2019 بهبود یافته است.

- سهم کل سفر و توریستی در اشتغال: از 10.3 درصد در 2001 به 5.2 درصد در 2002 تنزل نموده و از 4.9 درصد در 2011 به 7.3 درصد در 2019 بهبود یافته است.

- سهم مستقیم سفر و توریستی در GDP: از 4 درصد در 2001 به 1.7 درصد در 2001 تنزل نموده و از 1.6 درصد در 2011 به 2.5 درصد در 2019 بهبود یافته است.

- سهم کل سفر و توریستی در GDP: از 9.7 درصد در 2001 به 5 درصد در سال 2001 تنزل نموده و از 4.6 درصد در 2011 به 6.8 درصد در 2019 بهبود یافته است.

نمودار سهم کل سفر و توریستی در اشتغال و فراوری ناخالص داخلی ایران (درصد)

شرایط صنعت توریستی در ایران در سال های اخیر با بهبود قابل توجهی روبرو بوده است. به طور مثال جذب توریستان خارجی افزایش یافته و در سال 96، تعداد 4600 هزار توریست خارجی، در سال 97، تعداد 7800 هزار نفر و در 11 ماهه سال گذشته 8700 هزار توریست خارجی وارد کشور شدند. سرمایه گذاری در حوزه توریستی به شدت افزایش یافته است، به طوری که در حال حاضر حجم سرمایه گذاری در صنعت توریستی 200 هزار میلیارد تومان است و 500 هتل در حال احداث نیز وجود دارد که بخشی از آن ها هتل های 5 ستاره هستند. تعداد بوم گردی ها حدود 5 برابر افزایش داشته و از 400 واحد در دو سال پیش به 2000 واحد در حال حاضر رسیده است.

بر اساس گزارش رقابت پذیری سفر و توریستی، رتبه ایران در شاخص رقابت پذیری سفر و توریستی از سال 2011 هر دوره بهبود یافته به طوری که از رتبه 114 ام در این سال به رتبه 98 ام در سال 2013، رتبه 97 ام در سال 2015 و رتبه 93 ام در سال 2017 رسیده است.

همچنین در سال 2019 با چهار پله صعود نسبت به سال 2017 در صندلی 89 امین کشور در بین 140 کشور مورد آنالیز جهان قرار گرفته است. در سال 2019 نمره ایران در شاخص رقابت پذیری سفر و توریستی 3.5 از 7 بوده که در مقایسه با سال 2017، این نمره 3.4 درصد نمره بهبود یافته است. ایران در میان کشورهای خاورمیانه، رتبه هشتم (از 11) را در شاخص رقابت پذیری سفر و توریستی به خود اختصاص داده که نسبت به سال 2017 تغییری نداشته است.

در سال 2019، ایران در 10 رکن از 14 رکن شاخص رقابت پذیری سفر و توریستی بهبود داشته که بیشترین میزان بهبود آن نسبت به سال 2017 مربوط به رکن آمادگی فناوری اطلاعات و ارتباطات (نمره 4.5) بوده است. ایران در رکن رقابت پذیری قیمت ها در سال 2019 با کسب نمره 6.7 از 7 بالاترین نمره را در بین 140 کشور مورد آنالیز کسب نموده و رتبه اول در جهان را به دست آورده است.

نمره و صندلی ایران در مولفه ­های شاخص رقابت­ پذیری سفر و توریستی

متن کامل بولتن مسائل روز مالی خردادماه 1399 مشتمل بر دو گزارش پساکرونا؛ فرصتی برای بازیابی سبز و اثرات مالی کرونا بر صنعت توریستی را از اینجا دریافت کنید.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "اثرات مالی کرونا بر صنعت گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اثرات مالی کرونا بر صنعت گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید