کشف عجیب در تخت جمشید

به گزارش وبلاگ آوا، فصل پنجم کاوش آبراهه های تخت جمشید با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، به کشف صدها قطعه سنگ دارای نقش برجسته احتمالا مربوط به پلکان شمالی کاخ اچ در آبراه حیاط جنوبی کاخ تچر منجر شد.

کشف عجیب در تخت جمشید

به گزارش وبلاگ آوا به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، احمدعلی اسدی سرپرست هیئت باستان شناسی گفت: فصل پنجم کاوش آبراهه های تخت جمشید در ادامه کاوش فصل چهارم و با هدف شناسایی چگونگی امتداد آبراهه های موجود در حیاط جنوبی کاخ تچر انجام شد.

این باستان شناس توضیح داد: نتایج این کاوش نشانگر این بود که یک آبراه فرعی از آبراه شرقی- غربی شمال حیاط کاخ تچر جدا شده و به سمت جنوب و تا نزدیکی پیکان کاخ موسوم به اچ امتداد داشت.سرپرست هیئت باستان شناسی گفت: در این بخش صدها قطعه سنگ دارای نقوش برجسته که عمدتا به نظر می رسد مربوط به پلکان اصلی کاخ اچ هستند و در دوره پسا هخامنشی به صورت عمدی شکسته و از دریچه های عمودی که به کف حیاط راه داشته، ریخته شده اند، مشاهده شد.

اسدی با بیان اینکه قطعات سنگ نقوش برجسته دار دارای نگارهای گیاهی و انسانی هستند، گفت: دست کم یکی از سنگ های شناسایی شده دارای نوشته میخی است و در صورت کاوش کامل مجموعه سنگ ها احتمال برخورد با نمونه های کتیبه دار دیگر بسیار زیاد است.این باستان شناس اضافه نمود: با توجه به اینکه مجموعه سنگ های یاد شده در روزهای پایانی کاوش مشاهد شدند و بعلاوه احتیاج به حضور بعضی اعضای متخصص به ویژه در حوزه کتیبه خوانی، کاوش این سنگ ها به فصل ششم آبراهه ها محول شد.وی با اشاره به حجم زیاد قطعه سنگ های یافت شده، ابراز امیدواری کرد که بخشی از مسائل و پیچیدگی های نمای شمالی کاخ اچ که از دشوارترین مسائل باستان شناختی تخت جمشید است، شرایط روشن تری پیدا کند.

کاخ تچرا، تالار آینه یا کاخ ویژه داریوش بزرگ -که نام آن برابر با خانه زمستانی است- از نخستین کاخ هایی است که بر روی سکوی تخت جمشید یافته شد. سنگ های این کاخ، خاکستری است به گونه ای که بازتاب آدمی در آن می افتاده و از همین رو تازگیها آن را آینه خانه یا تالار آینه هم می خواندند. بر روی دیواره های پلکان این کاخ نقشهای گوناگونی دیده می گردد. از شاهان هخامنشی داریوش بزرگ، خشایارشا و اردشیر سوم سنگ نبشته هایی در این کاخ به جای مانده است. پس از هخامنشیان و در دودمان های پس از آن، کسانی مانند شاپور دوم، عضدالدوله دیلمی، بهاءالدوله دیلمی، علی آق قویونلو و سلطان ابراهیم میرزا تیموری از خود سنگ نبشته هایی در این کاخ به یادگار گذاشته اند.

منبع: توریسم آنلاین

به "کشف عجیب در تخت جمشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف عجیب در تخت جمشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید