چرا مدت زمان پرواز به نسبت 40 سال پیش طولانی تر شده است؟

به گزارش وبلاگ آوا، افزایش زمان پرواز

گزارش ها نشان می دهد که مدت زمان پرواز به نسبت 40 سال پیش افزایش پیدا نموده است! امروزه هواپیماها مدرن تر شده اند و تجهیزات پیشرفته ای در اختیار ایرلاین ها قرار گرفته است. با این حال به نسبت دهه های گذشته مدت زمان بیشتری طول می کشد تا به مقصد برسیم. اگر جهت های پروازی مختلف را با 40 سال پیش مقایسه کنیم متوجه می شویم که پروازها طولانی تر شده اند. در واقع، مدت زمان پرواز رفته رفته بیشتر می گردد. چرا؟ طبق انتظاراتی که داریم با پیشرفت هایی که در این صنعت اجرا شده مدت زمان پرواز می بایست کاهش پیدا کند نه افزایش! پس علت این امر چیست و چرا به نسبت دهه های قبل مدت زمان بیشتری را باید در هواپیما باشیم؟ در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا پاسخ این پرسش ها را با هم پیدا کنیم.

چرا مدت زمان پرواز به نسبت 40 سال پیش طولانی تر شده است؟

پروازها به نسبت قبل طولانی تر شده اند!

امروزه، پرواز بدون توقف از نیویورک به هوستون تگزاس حدود 4 ساعت طول می کشد. در سال 1973 همین پرواز چیزی حدود 2.5 ساعت طول می کشید. پرواز لندن به ادینبورگ به طور میانگین 10 دقیقه طولانی تر از اواسط دهه نود شده است. پرواز مادرید به بارسلونا 20 دقیقه طولانی تر شده و پرواز نیویورک به شیکاگو در 2 ساعت و 50 دقیقه انجام می گردد که به نسبت سال 1996 چهل دقیقه افزایش داشته است.

مدت زمان پرواز به عوامل مختلفی بستگی دارد. اما مطمئنا یکی از مهم ترین عوامل موثر در این امر، مصرف سوخت و هزینه تمام شده سوخت است. هزینه سوخت در سال های اخیر و در طول سال های 2000 تا 2009 به اندازه قابل توجهی افزایش پیدا نموده است. این رقم از 0.70 دلار برای هر گالن به بیش از 3 دلار افزایش پیدا نموده است. هرچه هواپیما با سرعت بیشتری پرواز کند سوخت بیشتری مصرف می نماید. به همین علت شرکت های هواپیمایی متوجه شده اند که با کاهش سرعت پرواز می توانند سالانه میلیون ها دلار صرفه جویی نمایند. به طور مثال، طبق گزارش های منتشر شده امریکن ایرلاین با 2 دقیقه افزایش پروازهایش توانست 13.6 میلیون دلار در سال در هزینه ها صرفه جویی کند. رقم قابل توجهی است، نه؟میلیون ها دلار صرفه جویی آن هم تنها با 2 دقیقه افزایش مدت زمان پرواز!

طولانی ترین مسیرهای پروازی جهان

  • دوحه-اوکلند / قطر ایرویز/ 14529.16 کیلومتر
  • لندن- پرت / کانتاس/ 14496.971 کیلومتر
  • دوبی- اوکلند / امارات/ 14200.851 کیلومتر
  • لس آنجلس- سنگاپور/ یونایتد ایرلاینز/ 14113.95 کیلومتر
  • هوستون- سیدنی / یونایتد ایرلاینز/ 13833.921 کیلومتر
  • سیدنی-دالاس/ کانتاس/ 13804.953 کیلومتر
  • آتلانتا-ژوهانسبورگ/ دلتا/ 13581.254 کیلومتر
  • سن فرانسیسکو-سنگاپور/ سنگاپور ایرلاینز/ 13592.5194 کیلومتر
  • ابوظبی-لس آنجلس/ الاتحاد/ 13502.4 کیلومتر
  • دبی- لس آنجلس/ امارات/ 13420.32کیلومتر

صرفه جویی در هزینه ها با افزایش زمان پرواز!

در سال 2013 شرکت هواپیمایی مقرون به صرفه قیمت رایان ایر (Ryanair) به خلبانانش خاطرنشان کرد که برای کاهش مصرف سوخت با سرعت کمتری پرواز نمایند. به این ترتیب 2 دقیقه به زمان پروازهایش افزود و میلیون ها دلار در هزینه ها صرفه جویی کرد. به این ترتیب در سال 2014 اعلام شد که مصرف سوخت هواپیماها که در سال 2005 به اوج خود رسیده بود در 10 سال اخیر سیری نزولی در پیش گرفته و 15 درصد کاهش داشته است.

سرعت معمول هواپیما (900 کیلومتر در ساعت) از قدیم از دو سو تحت فشار بوده است. از طرفی سریع تر رسیدن به مقصد علاوه بر رضایت بیشتر مسافر، باعث کاهش هزینه های خدمه پرواز نیز می گردد. اما از طرفی دیگر همان طور که گفتیم هرچه هواپیما سریع تر پرواز کند سوخت بیشتری مصرف می نماید.

قانون وقت اضافه

علت دیگر برای افزایش پرواز قانونی به نام وقت اضافه است که در بیشتر ایرلاین ها وجود دارد. شرکت های هواپیمایی به علت هزینه های بالای عملیات پرواز تحت فشار هستند که همه چیز را تا حد امکان سروقت و طبق زمانبندی انجام دهند. به همین علت بازه زمانی را کمی طولانی تر در نظر می گیرند تا در صورت تاخیر، باز هم هواپیما طبق زمانبندی به مقصد برسد. متعادل کردن زمانبندی پرواز بسیار رایج و متداول است و در اروپا و سایر کشورهای جهان نیز این امر انجام می گردد. با این حال، اغلب شرکت های هواپیمایی این موضوع را انکار می نمایند.

گزارش ها نشان می دهد که برنامه زمانبندی پروازها از سال 1996 تا 2015 افزایش پیدا نموده است. البته به گفته کارشناسان لحاظ کردن وقت اضافه در زمانبندی پرواز صرفا به علت جبران تاخیر در پرواز نیست. بلکه به این علت است که امروزه حجم ترافیک هوایی در فرودگاه ها افزایش پیدا نموده است و هواپیما پس از ترک گیت گاهی مدت زمانی نسبتا طولانی را در باند منتظر تیک-آف می ماند. همان طور که می دانیم این مدت زمان نیز جزء زمان سفر محسوب می گردد. بنابراین مدت زمان سفر افزایش پیدا نموده تا در صورت ترافیک هوایی باز هم هواپیما طبق زمانبندی و موعد مقرر به فرودگاه مقصد برسد.

امروزه سفر هوایی امن تر شده و به لطف پیشرفت تکنولوژی های مدرن، در امن ترین دوران سفر هوایی به سر می بریم. تعداد سوانح هوایی کاهش پیدا نموده و کیفیت خدمات و سرویس های ارائه شده در طول پرواز به اندازه قابل توجهی بهبود پیدا نموده است. اما با این حال، مدت زمان پرواز افزایش پیدا نموده است و به نسبت مثلا 40 سال پیش مدت زمان بیشتری را باید در هواپیما باشیم. در این مطلب علت این موضوع را با هم مرور کردیم و دیدیم که بحث هزینه تمام شده عملیات پرواز یکی از علل مهم در این افزایش است. کاهش سرعت پرواز حتی به اندازه اندک می تواند میلیون ها دلار در هزینه ها صرفه جویی کند. از طرفی متعهد ماندن به زمانبندی پرواز می تواند هزینه ها را کاهش دهد. به همین علت ایرلاین (اندکی) زمان پرواز را افزایش می دهند تا در صورت تاخیر یا ترافیک، باز هم بتوانند به موقع و طبق زمانبندی پرواز نمایند.

منبع: الی گشت

به "چرا مدت زمان پرواز به نسبت 40 سال پیش طولانی تر شده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا مدت زمان پرواز به نسبت 40 سال پیش طولانی تر شده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید