همه آنچه باید درباره آب پنیر بدانیم

به گزارش وبلاگ آوا، آب پنیر یا ماء الجبن یا پودر آب ماست یکی از فراورده های فرعی شیر است که معمولا از جداشدن آب از شیر طی اضافه کردن اسید، حرارت دادن، یا انعقاد مایه پنیری به دست می آید. این آب بعد از خشک شدن تبدیل به پودر آب پنیر می گردد که خواص دارویی فراوانی دارد. این ماده، مایعی زرد مایل به سبز است، که شامل پروتئین، لاکتوز و مواد معدنی موجود در شیر می گردد و دارای تمام 9 اسید آمینه ضروری برای بدن است. البته میزان لاکتوز آب پنیر کم است و برای افرادی که نمی توانند لاکتوز را هضم نمایند مناسب است.

همه آنچه باید درباره آب پنیر بدانیم

پروتئین موجود در این ماده از برترین پروتئین های موجود در طبیعت است که دارای ارزش غذایی بالاتری نسبت به کازئین و حتی پروتئین تخم مرغ است؛ بنابراین بخشی از احتیاج روزانه فرد به پروتئین می تواند با آب پنیر رفع گردد.

آب پنیر از ترکیب مواد لاکتوگلوبولین، آلفا لاکتالبومین، آلبومین سرم شیر و ایمونوگلوبین ها تشکیل شده است. سرم شیر دارای مواد مغذی و ارزشمند است و بیشتر به عنوان یک فرآورده جانبی شیر در نظر گرفته می گردد. در صورتیکه شرکت کاله پیروز شده است نیوشابه لاکیدو را بر پایه پرمیت شیر فراوری کند؛ که در مقایسه با نوشابه های معمولی دارای قند کمتر، حاوی کلسیم و املاح شیر و دارای کالری کم تر است.

فواید آب پنیر

از خواص آب پنیر می توان به چند مورد اشاره نمود. مواردی مثل اینکه سرعت هضم غذا را بالا می برد، ضدیبوست و برترین کاهش دهنده وزن به خصوص برای افرادی که رژیم لاغری دارند، محسوب می گردد. چربی خون، قند خون و فشار خون را تنظیم می نماید، کامل ترین مکمل غذایی و برترین پروتئین برای ورزشکاران به خصوص بدنسازان و برترین مکمل دارویی برای سالمندان است.آب پنیر اثر آنتی اکسیدانی بسیار بالایی دارد و تاثیر مثبتی روی رشد و تقویت استخوان به خصوص برای بچه ها و نوجوانان می گذارد، بعلاوه باعث تنظیم و تقویت سیستم ایمنی بدن می گردد این ماده برای بیماران کلیوی بسیار مفید است و به دفع سنگ کلیه و صفرا یاری می نماید. آب پنیر در درمان روماتیسم مفاصل دست و پا موثر و برای افرادی که نمی توانند مواد پروتئینی رایج را مصرف نمایند مفید است. آب پنیر سرشار از مواد مغذی و اسیدهای آمینه است و میزان و قدرت عضلات بدن را افزایش می دهد.

مزیت اصلی آب پنیر، سم زدایی از کل بدن انسان است و به دلیل نفوذ در تمام رگ های اصلی، از گرفتگی عروق بدن جلوگیری می نماید. بعلاوه آب پنیر برای پوست و مو و در درمان انواع لک های پوستی، انواع سوء مزاج ها و انواع اختلال های خلقی مفید است.

امروزه به دلیل استفاده زیاد مردم از غذا های کارخانه ای و مواد نگهدارنده و بعلاوه آلودگی هوا در کلان شهرها، میزان سموم موجود در خون و کبد مردم افزایش پیدا نموده است. بنابراین توصیه می گردد افراد سالم هم در برنامه غذایی خود، نوشیدن مداوم این ماده را قرار دهند. مصرف این ماده، رده سنی خاصی ندارد. پروتئین های موجود در آب پنیر، پس از وارد شدن به محیط اسیدی معده، به سرعت از آن عبور نموده و به روده کوچک می رسند. این پروتئین ها در روده کوچک هیدرولیز شده و جذب بدن و خون می شوند. متاسفانه این ماده خوراکی، تنها در مراکز فروش مکمل های بدن سازی یا داروخانه ها پیدا می گردد و از خواص بی شمار این ماده، استفاده حداکثری نمی گردد.

آب پنیر، یکی از منابع خوب کلسیم و ویتامین از قبیل B2 و B6 است. به همین دلیل، به فردی که چربی خون بالایی دارد و نباید از غذاهای چربی استفاده کند ولی به پروتئین و ویتامین احتیاج دارد، مصرف آب پنیر به شدت توصیه می گردد. بعلاوه مصرف این ماده به عنوان رژیم لاغری نیز مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، هضم غذا را تسریع می نماید. متاسفانه در ایران وقتی پنیر را در آب نمک قرار می دهند، کلسیم و مواد مغذی پنیر جذب آب نمک می شوند و آن را دور می ریزند و چیزی می خوریم که خاصیت درمانی ندارد.

از این ماده بعلاوه به عنوان یک مسهل و داروی درمان یبوست استفاده می گردد. به این صورت که باید هندوانه ای را نصف و هسته های آن را خارج کنید و با نیم لیتر آب پنیر مخلوط کنید و به شکل پوره در آورید و میل کنید. با افزودن میزان کمی وانیل و شکر می توانید مزه آن را بهتر کنید. لازم به ذکر است کسانی که یبوست ندارند باید از مصرف آب پنیر به این شکل خودداری نمایند؛ چرا که باعث ایجاد اسهال می گردد. پودر آب پنیر، به دلیل داشتن لاکتوز و پروتئین، عامل مهمی در مغذی کردن آرد و کاهش تاثیر نشاسته گندم است و می تواند باعث ماندگاری نان و جلوگیری از بیات شدن آن گردد.

مضرات احتمالی

چنانچه این ماده به میزان زیاد و بیش از حد مصرف گردد، باعث ایجاد معده درد و گرفتگی عضلات می گردد. بعلاوه افرادی که مشکل عدم تحمل لاکتوز را دارند، در صورت مصرف در دوزهای زیاد، می تواند باعث ایجاد حالت تهوع، سردرد و خستگی در آن ها گردد. بعلاوه مصرف زیاد و دائمی ممکن است باعث ایجاد آکنه هم گردد.

بنابراین با اینکه خواص آب پنیر بسیار زیاد هستند اما به صورت زیاد از حد از آن استفاده نکنید.

منبع: کتاب کاله

به "همه آنچه باید درباره آب پنیر بدانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه آنچه باید درباره آب پنیر بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید