مراقبت از دستگاه گردش خون

به گزارش وبلاگ آوا، بازرسی دستگاه گردش خون بسیار مهم می باشد زیرا بیماری های دستگاه نام برده علاوه بر اهمیت ویژه ای که در طرز خدمت و بهداشت در کلیه بیماری ها (اعم از میکروبی و یا غیرمیکروبی) دارند، وضع، روش و

مراقبت از دستگاه گردش خون

نویسنده: احمد حاجی شریفی

آزمایش گردش خون:

بازرسی دستگاه گردش خون بسیار مهم می باشد زیرا بیماری های دستگاه نام برده علاوه بر اهمیت ویژه ای که در طرز خدمت و بهداشت در کلیه بیماری ها (اعم از میکروبی و یا غیرمیکروبی) دارند، وضع، روش و پایان آن ها هم مربوط به طرز گردش خون و ضربان قلب می باشد. بازرسی دستگاه گردش خون به طرز زیر اجرا می گردد:

1- بازرسی نظری

2- بازرسی لمسی

3- ضربه قلب و تغییرات

4- مالش های طبیعی

5- لرزش دل

6- دقه زدن با انگشت بر دست که بر روی قلب می گذارند

7- گوش دادن

8- تغییرات ضربه های دل

9- تجربه صدای اول دل

10- تجربه صدای دوم دل.

11- کاهش صدا

12- آزمایش رگ های اطرافی.

13-سرخ رگ ها و نبض

14-سیاه رگ ها

15- نبض وریدی

16- امتحان مویرگ ها

17- آزمایش مخاط.

بیشتر بخوانید:واقعیت هایی درباره دستگاه گردش خون

آزمایش خون:

آزمایش دستگاه گردش خون بی نهایت مهم می باشد، زیرا علاوه بر دخالت در بیماری های قلبی، در تمام بیماری های شش و جگر هم دخالت مستیم داشته و مورد حمله انواع میکروب های گوناگون واقع شده و بیمار می گردد، بدین علت آزمایش و تشخیص بیماری های آن بسیار قابل توجه می باشد که باید طبیب بسیار حاذق بوده و دقیق بررسی کند. با توجه به این که اصل مهم و منشأ و ابتدا و بنیان و پایه خون و گردش آن، قلب می باشد.

گلبول های قرمز:

گلبول های قرمز اکسیژن را از طریق ریه دریافت کرده و به تمامی بافت های بدن حمل می کنند و دی اکسید کربن را برای دفع به ریه ها باز می گردانند. گلبول قرمز به شکل یک دیسک مقعرالطرفین است که سطح غشایی برای تبادل گاز را به حداکثر می رساند، هم چنین گلبول قرمز دارای نوعی ساختمان غشایی و اسکلت سلولی است که به آن این اجازه را می دهد تا به مقدار کافی تغییر شکل بدهد و از میان عروق میکروسکوپی عبور کند.

پلاکت ها:

پلاکت ها دیسک های گرد یا تخم مرغی شکلی به قطر 2 تا 4 هزارم میلی متر هستند که در خون جانوران و انسان وجود دارند. پلاکت ها به تعداد 200 تا 300 هزار عدد در هر میلی متر مکعب از خون انسان سالم یافت می شوند و خالی از هموگلوبین هستند. پلاکت ها عامل بسیار مهمی در بند آوردن خون و انعقاد خون هم می باشند.

کمبود آهن (فولاد):

آهن به مقدار فراوانی در غذاها، سبزیجات برگ دار، میوه ها و پروتئین حیوانی یافت می گردد. با وجود این چون پخته شدن، آهن را نابود می کند، میوه ها و سبزی های خام قابل اعتمادترین منبع آهن هستند. آهن از روده کوچک جذب می گردد، در نتیجه کمبود تغذیه ای آهن در افراد مبتلا به سوءتغذیه که میوه و سبزی های تازه به مقدار کم مصرف می کنند بسیار شایع تر است. کمبود آهن در اثر افزایش نیاز بدن در هنگام بارداری و یا بعضی موارد هم ایجاد می گردد. درمان فقر آهن از طریق آهن خوراکی تکمیل و با تجویز سولفات آهن 3 مرتبه در روز انجام می گردد، این بیماران ممکن است از اسهال یا یبوست شکایت داشته باشند که آن ها را باید به نوعی دیگر درمان کرد.

علل کمبود آهن (فولاد):

علل کمبود آهن عبارتند از: بی کفایتی تغذیه ای، افزایش نیاز بدن به آن به خصوص هنگام بارداری یا شیردهی، سوء جذب و مصرف داروهای ضد آهن مانند: متوترکسات و داروهای سولفات، هم چنین به علت همودیالیز و...

تنظیم جریان خون:

جعفری بهترین داروی گیاهی برای تنظیم کردن خون در بدن می باشد که باید زیاد مصرف کنید تا جریان خون دچار اشکال نگردد.

اختلال جریان خون:

برای رفع اختلالات جریان خون در بدن باید هر بار 50 گرم سرخ و لیک را در یک لیتر آب جوش دم کنید و آب صاف کرده آن را در طول روز به مرور بنوشید.

* پانصد گرم زرشک تازه را در مقداری آب 12 ساعت بخیسانید، بعد در پارچه ای تمیز بریزید و با فشار آبش را خارج کنید، سپس مقداری شکر با آن مخلوط کرده و روی آتش ملایم بگذارید تا شکرها حل گردد و بدون آن که جوش بخورد از آتش بردارید، بعد به مقدار آن آب جوش اضافه کنید تا دو برابر گردد، سپس در بطری سربسته بریزید و در جای خنک نگه دارید و صبح، ظهر و شب، هر مرتبه یک فنجان بنوشید.

بیشتر بخوانید:علایم گردش خون ضعیف

پیش گیری از فساد خون

لازم است بدانید مصرف پرتقال، ترب، تربچه و بامیه از فساد خون پیش گیری می کند.

کند بودن جریان خون:

برای رفع کندی جریان خون؛ ریشه های دو ساله جعفری را در کوره یا فر به سرعت خشک کنید، بعد هر بار 50 گرم از آن را در یک لیتر آب بجوشانید، سپس آب آن را صاف کرده و به مرور بنوشید و روزی دو تا سه لیوان هم آب پرتقال میل کنید.

ضدعفونی کردن خون:

اگر از جعفری، کرفس هم چنین آب پرتقال زیاد استفاده کنید خون پاک و ضدعفونی می گردد.

صاف کردن خون:

برای صاف کردن خون باید از خوراکی هایی که خون را صاف می کنند زیاد استفاده کنید، مانند: توت فرنگی، انگور فرنگی، پرتقال، گریپ فوروت (صبح ناشتا)، کشمش، خیار، انار، آلوی بخارا، انگور زرد و رسیده، ازگیل، زرشک، انجیر، گیلاس، تو سرخ، مخلوط خشخاش و مغز بادام، هندوانه، آلبالو، شلغم پخته، ترب، آب لیمو، سیر، پیاز، کاهو، تمشک، عناب خشک، زردک، چغندر، کرفس، شبدر، مرزه، عرق کاسنی، عرق بید، عرق نیلوفر، عرق بنفشه، آش تمر، آش آب غوره، خاکشیر، آب دم کرده گل گندم، فراسیون، آب دم کرده گل طاووسی (فقط یک بار)، آب دم کرده بنفشه فرنگی، آب دم کرده افسنطین، آب دم کرده رقیق شاه تره، آب جوشانده ریشه باباآدم، تاج ریزی، ترشک، تخم گرمک، تخم خیار سبز، تخم خیار چنبر، تخم کاهو، تخم خرفه، تخم هندوانه، زغال اخته، غازیاقی، آرتیشو خام، جوشانده ریشه خشک کاسنی، تخم جعفری، شاه تره و شیر.

ضمناًً واجب و لازم است که از مصرف دخانیات پرهیز کنید تا زودتر به نتیجه برسید.

* دو سیر تمرهندی، 10 عدد سنجد و مقداری آلوی بخارا را سه قسمت کرده و هر قسمت را شب در گلاب بخیسانید و صبح ناشتا آن ها را له کنید، بعد مقداری آب به آن اضافه کرده و بخورید. عمل حجامت هم بسیار مفید است.

* بیست و پنج گرم برگ درخت فندق را در یک لیتر آب جوش دم کنید و آب صاف کرده آن را بنوشید.

* شش مثقال برگ گزنه یا 4 مثقال ریشه گزنه را در دو لیوان بزرگ آب بجوشانید، بعد آب آن را صاف و شیرین کرده و بخورید.

* هر روز گل قاصد را بجوشانید و آب آن را بنوشید.

* ساقه های شاه تره را 20 در هزار دم کنید و آب آن را هر روز بنوشید.

* هر روز 25 گرم ریشه کاسنی را در یک لیتر آب دم کنید و آب آن را بنوشید.

* به مدت 7 روز، روزی 3 عدد پوست هلیله زرد را با نبات بکوبید و مثل قائوت بخورید.

* سی گرم ریشه ترشک را در یک لیتر آب بجوشانید و آب صاف کرده اش را به مرور بنوشید.

* پنجاه گرم گل تازه همیشه بهار را در یک لیتر آب جوش دم کنید و روزی سه فنجان از آب آن را قبل از هر سه وعده غذایی بخورید.

* هر روز صبح ناشتا یک عدد سیب درختی یا یک لیوان آب سیب درختی و یا یک لیوان آب هویج را بخورید.

* هر روز صبح ناشتا توت وحشی بخورید.

کم کردن حرارت و التهاب خون:

برای کم کردن حرارت و التهاب خون باید هر روز مقداری گل قاصد را دم کنید و آب صاف کرده آن را در سه نوبت بنوشید.

* مغز هسته کنار را بکوبید، شیره بکشید و میل فرمایید.

منبع مقاله :

حاجی شریفی، احمد، (1395)، دائرة المعارف گیاه درمانی ایران، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ پازدهم.

منبع: راسخون

به "مراقبت از دستگاه گردش خون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراقبت از دستگاه گردش خون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید