فینال لیگ اروپا فرصتی برای تست خوراکی های آذربایجان

به گزارش وبلاگ آوا، میزبانی کشور آذربایجان در فینال لیگ اروپا 2019 در ورزشگاه المپیک باکو، فرصتی ویژه برای تست انواع خوراکی های آذربایجان را هم برای گردشگرانی که به این شهر سفر می نمایند، فراهم نموده است. از منظر مردم آذربایجان، غذا نقش مهمی در شکل گیری فرهنگشان داشته و در تاریخ، سنت ها و ارزش های آنان ریشه دوانده است. این سرزمین آسیایی با تاریخچه ای کهن، همه ساله پذیرای مسافران بیشماری از سراسر دنیا بوده تا علاوه بر معرفی اماکن دیدنی باستانی، منظره ها بدیع طبیعی و سازه های مدرن حیرت انگیز که همگی معرف فرهنگ این کشور هستند، غذاهای خود را به عنوان یکی از مهمترین مولفه های فرهنگی هر کشور به میهمانان خود عرضه دارد.

فینال لیگ اروپا فرصتی برای تست خوراکی های آذربایجان

پلو یا پیلاف (Plov)

پلو یا همان برنج که آذری ها به آن پیلاف هم می گویند، یکی از غذاهای متداول این کشور است. این غذا به همراه آجیل (مغزها) و میوه های خشک سرو می شود و دقیقا برترین قسمت از پیلاف حس کردن مزه این مخلفات است که طعمی دلپذیر به آن می دهد. زمانی که این غذا را سفارش می دهید، منتظر طعم های زعفران، دارچین، میوه های خشکی نظیر زردآلو و بعلاوه خرما و شاه بلوط باشید. برنج معمولا به همراه گوشت، اغلب گوشت گوسفند یا بره، سرو می شود ولی می توانید آن را با جوجه هم میل نمایید.

کباب (Kebab)

در میان غذاهای ترک و خاورمیانه، کباب بسیار مرسوم و محبوب است و شاید یکی از غذاهای پرطرفدار آذری هم باشد. زمانی که افراد به شکار می رفتند با استفاده از سیخ های فلزی، گوشت شکار را روی آتش کباب می کردند که در واقع آماده کردن گوشت با همین روش کباب سنتی آذربایجان است. کبابی که با سیخ سرو شود شیشلیک نام دارد که واژه ای روسی است. این غذا معمولا از گوشت بره تهیه می شود و تفاوت میان کباب ها به گوشت برمی شود.

قطاب (Qutab)

پنکیکی ضخیم و لذیذ است که با گوشت، پنیر یا سبزیجاتی چون اسفناج به همراه ترکیبی از ماست با گشنیز، رازیانه و سماق پر شده باشد. قطاب سنتی یک پنکیک ساده نیست، بلکه خمیر آن از ترکیب چند لایه خمیر پخته شده تهیه می شود. قطابی که با این روش آماده می شود، بسیار خوشمزه است ولی کاملا چرب بوده، چون باید با کره پخته شود.

دلمه (Dolma)

یکی دیگر از غذاهای سنتی آشپزخانه های آذربایجان، دلمه است. این غذا ترکیبی از برنج با گوشت چرخ نموده، نعناع، دارچین و رازیانه است که در برگ کلم یا برگ انگور پیچیده می شود. در بیشتر رستوران های باکو دلمه سرو می شود.

بالیک یا ماهی کبابی (Baliq)

برای علاقمندان به غذاهای دریایی، بالیک گزینه مناسبی است. این غذا متشکل از ماهی، معمولا ماهی اوزونبرون است که با سیخ گریل می شود و با سس تارت آلو ترش سرو می شود. معمولا ماهی با ترکیبی از شوید خردشده، آب لیموترش و نمک مرینیت شده و همواره در کنار آن تکه های لیمو گذاشته می شود.

لاوانگی (Lavangi)

لاوانگی در واقع نوعی شکمپر مرغ یا ماهی است که با گردو، کشمش، پیاز و بعضی سبزیجات دیگر پر می شود. افزودنی های دیگری که گاهی در شکمپر این غذا استفاده می شوند، عبارتند از برگه آلو ترش، آلبالو و انار. برای طبخ ماهی شکمپر معمولا از ماهی کپور استفاده می شود، اما اوزونبرون هم می تواند جایگزین آن شود.

کباب لیولیا یا کوبیده آذری (Lyulya)

مخلوط گوشت چرخ نموده با ادویه و سبزیجات در اطراف سیخ فشرده شده و روی آتش کباب می شوند. گوشت مورد استفاده در این غذا نرم شده و در یک چرخ یا آسیاب بزرگ قرار داده می شود و بعد از این مرحله با میزان زیادی لیمو ترش و نمک مخلوط می شود. در نهایت بر روی منقل های ذغالی کباب شده و به صورت داغ سرو می شود.

پیتی (Piti)

روش پخت سنتی این غذای ملی آذری بدین صورت است که دیگ های سفالی مخصوص پخت پیتی را درون کوره های دیواری ویژه ای قرار می دهند تا فرآیند پخت آنجا صورت گیرد، اما امروزه به علت عدم وجود چنین کوره هایی پیتی در دیگ های معمولی و روی اجاق گاز طبخ می شود. این غذا در واقع سوپی لذیذ است که با گوشت گوسفند، سبزیجات و نخود پخته می شود و در ظروف شکیل سفالی روی میزهای پذیرایی قرار می گیرد.

باقلوا (Pakhlava)

باقلوا یکی از شیرینی های بسیار خوشمزه آذربایجان و از شیرینی های سنتی آذری ها در ایام نوروز است. این شیرینی شامل چندین لایه خمیر نازک بوده که لابه لای آن با مغزها یا پسته پر شده است و به عسل یا شیره آغشته می شود.

شربت آذربایجانی (Azerbaijani Sherbet)

آذری ها عاشق این شربت هستند و این نوشیدنی محبوب ترین نوشیدنی کشور آذربایجان است که باید سرد میل شود. شربت ترکیبی از آب، لیمو، ریحان، نعناع، زعفران و سایر گیاهان معطر و میوه های مختلف است.

منبع: همگردی

به "فینال لیگ اروپا فرصتی برای تست خوراکی های آذربایجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فینال لیگ اروپا فرصتی برای تست خوراکی های آذربایجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید