غریب آبادی: امکان استناد به محدودیت های ضد ایرانی سلب شد

به گزارش وبلاگ آوا، ایرنا نوشت: سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان های بین المللی مستقر در وین با اشاره به اینکه امروز (27 مهر 1399) مهم ترین نوع تحریم ها در مورد محدودیت های تسلیحاتی علیه ایران برطرف شد، توضیح داد که از این پس دولت ها نمی توانند در معاملات تسلیحاتی و حتی وجود سلاح هایی با منشاء ایرانی در کشورهای مختلف، به وجود تحریم ها یا محدودیت های لازم الاتباع بین المللی در این خصوص استناد نمایند.

غریب آبادی: امکان استناد به محدودیت های ضد ایرانی سلب شد

کاظم غریب آبادی بامداد یکشنبه و دقایقی بعد از انتشار بیانیه رسمی ایران در مورد سرانجام تحریم های تسلیحاتی ایران در گفت وگویی گفت: به موجب قطعنامه 2231، تحریم تسلیحاتی ایران به یک نظام مجوزدهی مهلت دار تبدیل شده است. این نظام مجوزدهی در زمان مشخصی که همین روز 18 اکتبر (27 مهرماه) است، به صورت اتوماتیک منقضی می گردد.

وی با بیان اینکه آمریکا درچند مرحله به هر مستمسکی که می توانست، متوسل شد تا جلوی این اتفاق را بگیرد، گفت: آمریکا ابتدا با فشار به اعضای شورای امنیت ملل متحد کوشش کرد تا با ارائه قطعنامه جدیدی، این محدودیت ها را تمدید کند که در این امر ناموفق بود و شکست اساسی خورد. سپس به تنهایی کوشش کرد تا سازوکار بازگشت تحریم های سابق شورای امنیت ملل متحد را فعال نماید که با مقاومت و مخالفت دولت های عضو این شورا روبرو شد.

سفیر ایران توضیح داد: طرح اول آمریکا تنها دو رای مثبت از جمله رای خود این کشور را آورد و همچنین 13 کشور عضو شورا طی مکاتبه رسمی با رئیس دوره ای شورای امنیت ملل متحد، عنوان کردند که آمریکا صندلی قانونی برای فعال سازی سازوکار بازگشت تحریم های شورای امنیت ملل متحد را ندارد.

وی اعلام نمود: اینکه آمریکا در کوشش های خود برای امنیتی سازی ایران و پیشبرد اقدامات یکجانبه خود در میان متحدانش هم در شورای امنیت ملل متحد منزوی گردد، موضوع مهمی از بعد سیاسی است.

غریب آبادی درباره اهمیت بعد حقوقی سرانجام تحریم های تسلیحاتی گفت : این موضوع از آن جهت دارای اهمیت است که مهمترین نوع محدودیت ها یعنی همان تحریم ها و محدودیت های شورای امنیت سازمان ملل متحد در موضوعات مختلف از پیش پای ایران برداشته شد و دیگر دولت ها نمی توانند در معاملات تسلیحاتی و حتی وجود سلاح هایی با منشاء ایرانی در کشورهای مختلف، به وجود تحریم ها یا محدودیت های لازم الاتباع بین المللی در این خصوص استناد کنند.

سفیر ایران اضافه کرد: از سوی دیگر، فرصت مناسبی فراهم شده تا همکاری های لازم در حوزه صادرات و واردات تسلیحات با کشورهای مختلف در دستورکار قرار گرفته و تسهیل گردد. طبیعتا با توجه به ظرفیت ها و دانش بالای ایران در فراوری تسلیحات مختلف، می توانیم به صادرات آن ها به کشورهای متقاضی بپردازیم.

غریب آبادی در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا با توجه به ادعای فعال شدن مکانیسم ماشه، می تواند گام دیگری را برای لغو تحریم های تسلیحاتی بردارد؟،اظهارداشت: پاسخ حقوقی این سوال خیر است. آمریکا هر آن چه که متصور بود، برای بازگرداندن این تحریم ها در شورای امنیت سازمان ملل متحد انجام داد و با مخالفت اکثریت اعضای این شورا روبرو شد. اما ممکن است در عمل با وارد آوردن فشار بر دولت ها و شرکت ها و همچنین تهدید آن ها به قرار دادن نامشان در فهرست تحریم های یکجانبه خود، کوشش کند تا آن ها را از تعامل با ایران منصرف نماید.

وی با بیان اینکه این اقدامات آمریکا در تعارض با قطعنامه 2231 شورای امنیت ملل متحد است، توضیح داد: البته از زمان تاسیس ملل متحد، یعنی سال 1945 میلادی (حدود 75 سال پیش) تا امروز، کم سابقه است که یک عضو دائم شورای امنیت به نقض اساسی و صریح یک قطعنامه مصوب شورا که با حضور و تایید خودش به تصویب رسیده است، دست می زند.

سفیر ایران درهمین رابطه اعلام نمود: یکی از دلایل انتقادهای گسترده بین المللی و داخلی به رویکرد فعلی دولت آمریکا همین است. با این وجود، جمهوری اسلامی ایران از نزدیک نحوه رفتار و اقدامات آمریکا را در این خصوص رصد می نماید و چنانچه اجرای عملی برطرف تحریم تسلیحاتی با مانعی روبرو گردد، طبیعتا اقدام مقتضی را برابر سازوکارهای موجود انجام خواهد داد.

غریب آبادی در پاسخ به سوالی درباره موضع طرف های اروپایی گفت: اروپا در قضیه قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم های تسلیحاتی، موضع متفاوتی را در برابر اقدام آمریکا اتخاذ کرد و البته دلائل این مخالفت می تواند چندین وجه داشته باشد.

وی اضافه کرد: اول اینکه ایران تا سال 2023 تحت تحریم های تسلیحاتی وجود داشت، دوم اینکه برطرف تحریم های تسلیحاتی در کنار برطرف تحریم ها در حوزه های اقتصادی و تجاری، یکی از ارکان اصولی توافق هسته ای محسوب می گردد که در قطعنامه شورای امنیت آمده است و بر هم زدن این رکن کار ساده ای برای اروپا نبود و سوم اینکه هرگونه موضع متفاوت اروپا در این خصوص و همراهی با آمریکا، به قیمت نابودی کامل برجام تمام می شد و ایران قطعا آن را در این چارچوب ارزیابی می کرد. لذا نگرانی از نوع اقدام و واکنش ایران مولفه مهمی در مخالفت اروپا با قطعنامه پیشنهادی آمریکا بود.

سفیر ایران اظهارداشت: حتما به خاطر دارید که اروپایی ها نیز به مناسبت های مختلف، نگرانی خود را از برطرف تحریم های تسلیحاتی ابراز نموده بودند و حتی به دنبال بعضی طرح های جایگزین بودند.

غریب آبادی در پاسخ سوال دیگری درباره اتهام طرف های اروپایی علیه ایران در مورد عدم پایبندی سیستماتیک به برجام بیان داشت: اگر صرفا به اقدامات ایران نگاه گردد، اقدامات و گام های ما فراتر از چارچوب برجام اما مبتنی بر آن است. اساسا ما این گام ها را برای کاهش و در نهایت، برطرف تمام محدودیت های هسته ای برجام برای بازگرداندن تعادل به این توافق، اجراء کردیم.

کاهش تعهدات برجامی ایران کاملا در چارچوب توافق و به موجب مفاد آن صورت گرفتند

وی با تاکید به اینکه اقدامات ایران کاملا در چارچوب توافق و به موجب مفاد آن صورت گرفتند و نقض آن محسوب نمی شوند ، گفت: آمریکا بطور یکجانبه از توافق هسته ای خارج شد و آن را کاملا نقض کرد. در نتیجه این اقدام آمریکا، منافع ما از توافق به طرز معناداری کاهش یافت و تقریبا به صفر رسید.

سفیر ایران اعلام نمود: طرف های اروپایی در این میان، تعهداتی به ما دادند که موجب جبران بخشی از خسارات ناشی از خروج آمریکا از برجام می شد، اما درعمل نتوانستند آن ها را عملیاتی کنند.

غریب آبادی ، مواضع و اقدامات طرف های اروپایی را در حوزه عملیاتی، بسیار ضعیف ارزیابی کرد و اضافه کرد: ایران با استناد به حق خود در توافق، اقدامات جبرانی برای بازگرداندن تعادل نسبی به این توافق را عملیاتی کرد. در حقیقت، اجرای نامتوازنِ برجام از سوی طرف های اروپایی از یک طرف و اقدامات ناشی از اعمال و تشدید تحریم های یک جانبه آمریکا و تضییقات آن با اعمال فشار به بانک ها و شرکت های خارجی در تمامی حوزه ها برای عدم همکاری با ایران و وضع تحریم های جدید از طرف دیگر، موجب تصمیم به کاهش گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه هسته ای ایران وفق بند 26 برجام شد، تا جایی که طبق گام آخر، ایران هیچ محدودیتی را برای خود قائل نشد.

وی توضیح داد:اقدامات ایران در این راستا، تا اصلاح و جبران شرایط ادامه خواهد یافت.

سفیر ایران در پاسخ به سوالی دیگردر باره دورنمای برجام گفت: حفظ هر توافقی از جمله برجام، به تعادل بین حقوق و تعهدات و انتظارات طرفین بستگی دارد. این اروپاست که به نقض سیستماتیک برجام مبادرت ورزیده است.

غریب آبادی تاکید نمود:حمایت سیاسی از برجام و کلمات زیبا در این زمینه موجب برطرف تحریم ها نمی گردد. هدف اصلی از توافق هسته ای برای ایران،برطرف تحریم ها بوده است. اما اکنون شاهدیم این تحریم ها نه تنها از سوی آمریکا، بلکه عملا در اروپا نیز همچنان باقی هستند.

ما در برجام، بدهکار اروپا نیستیم

وی با بیان اینکه ما در برجام، بدهکار اروپا نیستیم، توضیح داد: در نتیجه تحریم های آمریکا و بی اقدامی اروپا، ایران متحمل خسارات فراوانی شده است، آیا اروپا حاضر است خسارات سنگین ایران از ناحیه عدم اجرای برجام را جبران نماید؟

سفیر ایران اعلام نمود:اروپایی که ادعا می نماید به تعهدات خود تحت برجام پایبنداست، آیا می تواند بگوید چه میزان سرمایه گذاری در ایران انجام داده؟ چندین موافقت نامه همکاری در حال انجام در حوزه های تجاری و اقتصادی باایران دارد؟ چه میزان عملیات بانکی و اقتصادی با ایران انجام داده؟ چند بانک اروپایی با ایران در حال کار هستند؟ به چه میزان از اینستکس حمایت اقتصادی نموده؟ چه میزان نفت از ایران خریداری می نماید؟ چه میزان از پول های بلوکه شده ایران را رها نموده اند؟

غریب آبادی در سرانجام تاکید نمود:هروقت اروپا توانست گزارش شفاف و دقیقی در این حوزه ها ارائه کند، آن وقت می تواند ادعا کند که تعهدات خود را اجرامی نماید و سپس، ایفای تعهدات ایران را مطالبه کند.

23311

منبع: خبرآنلاین

به "غریب آبادی: امکان استناد به محدودیت های ضد ایرانی سلب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غریب آبادی: امکان استناد به محدودیت های ضد ایرانی سلب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید