حمام تاریخی روستای خوئین، عکس

به گزارش وبلاگ آوا، حمام تاریخی روستای خوئین ، در روستای خوئین در 60 کیلومتری جنوب غربی زنجان به سمت بیجار و در 30 کیلومتری از زرین آباد و در 8 کیلومتری مرکز بخش حلب واقع شده است.

حمام تاریخی روستای خوئین، عکس

مختصات جغرافیائی آن در 48 درجه و 6 دقیقه طول شرقی و 36 درجه و 21 دقیقه عرض شمالی و ارتفاع آن از سطح دریا 1780 متر است. اختلاف ارتفاع خوئین از قبرستان پائین تا چشمه بار 120 متر است. ایجرود دارای دو بخش زرین آباد و حلب است که خوئین در بخش حلب واقع شده است.

این محوطه در دهستان خویین، بخش حلب، شهرستان ایجرود و در بافت روستای خویین در فاصله 58 متری مسجد جامع روستا به خط مستقیم واقع شده است. ارتفاع آن از سطح آبهای آزاد 1753 متر است.

این بنا به طول شرقی- غربی 18 متر و عرض شمالی- جنوبی 11 متر ، تمامی تأسیسات و متعلقات گرمابه های قدیمی، از قبیل ورودی، هشتی، سربینه، میان در، گرمخانه و خزینه های آب گرم، ولرم و سرد را دارا است. قسمتهای بینه و گرمخانه مزین به تزئینات گیاهی و خطوط با مضامین شعر فارسی است که به روش آهکبری اجرا شده است. آب لازم برای شستشو از چشمه شمال غربی روستا بواسطه جوی آب ایجاد شده تأمین می شده است. شایان اشاره است که کف این بنا حدود 2 متر پایین تر از سطح اطراف بنا است. از نظر قدمت تاریخی، متعلق به دوره صفویه است. این اثر به شماره 30253 به تاریخ 1389/11/17 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

روستای خوئین روستایی از توابع بخش حلب شهرستان ایجرود در استان زنجان ایران است.این روستا در دهستان ایجرود پایین قرار گرفته است و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال 1390، جمعیت آن 263 نفر (121 خانوار) بوده است.

اهالی خوئین به گویش خوئینی از زبان تاتی سخن می گویند.گفته می گردد اهالی این روستا در ابتدا در حوالی نجد عربستان سکونت داشته اند که به دلیل ترویج تشیع با اجبار خلیفه ابتدا به استان سیستان و بلوچستان ایران مهاجرت نموده و با زبان سیستانی آشنا شده و از آنجا به ناحیه فعلی کوچ نموده اند. خوئین روستایی باستانی با قدمت بیش ازهزارسال که دربین جاده زنجان به بیجار درفاصله 67 کیلومتری زنجان واقع شده است.

منبع: گردشبان

به "حمام تاریخی روستای خوئین، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمام تاریخی روستای خوئین، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید