انواع سرمایه گذاری در استارتاپ ها

به گزارش وبلاگ آوا، شناخت انواع سرمایه گذاری در استارتاپ ها دانشی همیشگی برای هر فردی است که در پی راه اندازی کسب و کار خود است. جذب سرمایه همواره یکی از دغدغه های استارتاپ ها بوده و هست. در هر مرحله از رشد کسب و کار می تواند و باید به سراغ جذب سرمایه برود و برای همین هم دقیقا باید بدانیم در کدام مرحله باید به سراغ کدام سرمایه گذار برویم. در اینجا انواع سرمایه گذاری در استارتاپ ها را مورد آنالیز قرار می دهیم.

انواع سرمایه گذاری در استارتاپ ها

سرمایه گذاری خطرپذیر

تامین مالی خطرپذیر یکی از انواع سرمایه گذاری در استارتاپ است که طی آن یک شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر پول نقد را در ازای حقوق صاحبان سهام به کسب و کار تزریق می نماید. VC معمولا محبوب ترین نوع تامین مالی است زیرا مبلغ سرمایه گذاری ها نسبت به سایر گزینه های موجود معمولا بزرگ تر هستند. این نکته به ویژه برای استارت آپ هایی که در پی رشد با سرعت کشتی موشکی هستند مفید است.

داشتن پشتوانه از سوی یک شرکت قابل اعتماد می تواند معروفیت زیادی برای استارت آپ های در مراحل اولیه به ارمغان بیاورد. به ویژه زمانی که رقابت برای سرمایه شدید است. سرمایه گذار خطرپذیر نسبت به مرحله ای از روند راه اندازی کسب و کار در آن قرار دارید پیچ دک متفاوتی از شما می خواهند:

مرحله پیش بذری:

سرمایه گذاران خطرپذیر به جای اثبات عایدی یا تناسب محصول با بازار در پی منظره یک استارتاپ هستند.

سرمایه گذاران به توانایی های بنیانگذار نگاه می نمایند و می پرسند که چرا آنها فرد مناسبی برای این کار هستند.

اگر بتوانید کشش اولیه را نشان دهید یا نسخه نمایشی محصول را ارائه دهید VCها نیز تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.

مرحله سری A:

در این مرحله تمرکز بیشتر بر روی اعداد است. نیرال شاه بنیانگذار YardLink در این مورد می گوید: جزئیات زیادی در معیارها و مدل مالی ما و مفروضات پشت این معیارها قرار داده شده است - بسیار بیشتر از آنچه من انتظار داشتم. فکر می کنم این موضوع واقعا روشن نماینده بود: اکنون مانند یک تجارت واقعی است شما واقعا باید معیارها را ارائه داده و نشان دهید که اعدادی برای حمایت از کسب و کارتان در اختیار دارید.

در حالت ایده آل حداقل برای سه سال فروش صورت عایدی یا صورت سود و زیان و جریان نقدی کسب و کار را باید ارائه بدهید.

سرمایه گذاران همچنان به نقاط قوت تخصص و تجربه تیم موسس علاقه مند خواهند بود.

مرحله سری B:

داوور هبل شریک مدیریت Eight Roads می گوید که باید یک بازار بزرگ و یک محصول قوی و متمایز نشان دهید.

یک تیم استثنایی و هدفمند - زیرا تا این مرحله باید تعداد زیادی استخدام کلیدی انجام می شد.

پیش بینی رشد و کارایی سرمایه.

شتاب دهنده ها

شتاب دهنده ها گروهی از بنیان گذاران در مراحل اولیه را برای شرکت در یک برنامه توسعه با هدایت انتخاب می نمایند. چنین برنامه ای برای بنیان گذارانی که برای اولین بار بدون ارتباطات موجود مفید هستند بسیار کاربردی است. شرکت نمایندگان بعلاوه می توانند هنگام فارغ التحصیل شدن یک تزریق نقدی دریافت نمایند. اما معمولا باید مقداری سهام را واگذار نمایند - اگرچه معمولا بیش از 10٪ نیست.

سرمایه گذاران فرشته

یکی دیگر از انواع سرمایه گذاری در استارتاپ ها به وسیله سرمایه گذاران فرشته انجام می گردد. بعضی از این سرمایه گذاران تجربه حضور شرکت های خطرپذیر را داشته اند بعضی دیگر از بنیانگذاران استارتاپ های دیگری بوده اند که تغییر مسی داده اند. آنها در ازای حقوق صاحبان سهام سرمایه گذاری می نمایند و یا به عنوان سرمایه گذاران فردی یا به عنوان بخشی از یک اتحادیه که پول نقد چندین فرشته را با هم جمع نموده اند. آنها بعلاوه می توانند در یک موضوع خاص تخصص داشته باشند و با توجه به تخصص خود سرمایه گذاری می نمایند - بنابراین در مقایسه با شرکت های عمومی VC به طور بالقوه می توانند مشاوره های خاص تری را برای بخش شما ارائه دهند. بعلاوه وجود چندین فرشته در میان سرمایه گذاران یک استارتاپ رایج تر شده است.

ماتیلدا بوش سرمایه گذار در Techstars لندن می گوید که در حالی که فرشتگان معمولا سرمایه گذاران منفعل هستند اما می توان در صورت احتیاج برای معرفی و مشاوره با آنها تماس گرفت و می تواند عامل بزرگی برای سرمایه گذاران نهادی توسعه کسب وکار یا کسب استعداد باشد.

بعلاوه امکان برقراری ارتباط شخصی تر نیز وجود دارد. فینور پیند بنیانگذار Treble که فراوری نماینده صدا برای دنیای مجازی است می گوید که سرمایه گذاران فرشته اش واقعا علاقه مند به فناوری بوده و تأثیر مثبتی هستند که [آنها] می توانند داشته باشند.

این بدان معنا نیست که لزوما همه فرشتگان در حوزه ای متخصص هستند. بوش خاطرنشان می نماید که آنالیز سرمایه گذاران مانند هر شکل دیگری از تامین مالی مهم است که باید در نظر گرفته گردد: فرشته ها می توانند از نظر تجربه و سازمان متفاوت باشند و سعی و تلاش می تواند گاهی اوقات فرآیندی خسته نماینده باشد.

دوستان و خانواده

شاید عجیب ترین گزینه در میان انواع سرمایه گذاری در استارتاپ ها باشد. اما بعضی از استارت آپ ها به ویژه در مراحل اولیه قبل از جستجوی منابع خارجی از نزدیک ترین افراد خود برای تامین مالی درخواست می نمایند. مزین این کار این است که لازم نیست هیئت داوران سرمایه گذاران را متقاعد کنید که ارزش زمان و پول آنها را دارید.

بوت استرپینگ

بوت استرپینگ زمانی است که یک استارتاپ به وسیله خود تیم موسس و سپس با عایدی حاصل از کسب و کار بدون سرمایه خارجی تامین می گردد. این نوع سرمایه گذاری می تواند برای یک استارت آپ در مراحل اولیه مناسب باشد - اما ابتدا باید چند سؤال را در نظر گرفت. شرکت هایی که در بخش جذب سرمایه هستند هنوز بر روی تناسب محصول با بازار یا در فضای برنده همه چیز را می گیرد کار می نمایند و ممکن است از بوت استرپ کردن سودی نبرند و سرمایه گذاری VC را مناسب تر بدانند.

بوت استرپ کردن کسب و کار به این معنی است که بنیانگذاران کنترل خود را بر روی استارتاپ حفظ نموده و می توانند هر تصمیمی را خودشان بگیرند. جنبه منفی چنین سیاستی این است که نداشتن بینش تخصصی از سوی سرمایه گذاران می تواند راه سختی برای راه اندازی استارت آپ باشد بنابراین بنیانگذاران بی تجربه ممکن است با مشکل روبرو شوند.

لوسی هال یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل پلتفرم اجاره مد LOANHOOD می گوید: [تیم ما] تا زمانی که می توانستیم شرکت را به صورت بوت استرپ توسعه داد زیرا من احساس می کردم که اگر سهام را رها کنیم کنترل کار از دستمان خارج خواهد شد. با نگاهی به گذشته اگرچه راه اندازی به صورت بوت استرپ مزایای خود را دارد اما سرمایه گذاران ارزش و تخصص را برای کسب وکار به ارمغان می آورند نه فقط پول را.

سرمایه گذاری جمعی

یکی از رایج ترین انواع سرمایه گذاری در استارتاپ ها است. تامین مالی جمعی نوعی از تامین مالی است که در آن گروه بزرگی از افراد مبالغ فردی را به وسیله یک پلتفرم سرمایه گذاری می نمایند. انواع تامین مالی جمعی عبارتند از:

سرمایه گذاری جمعی مبتنی بر سهام

در این نوع حامیان مالک مشترک شرکت می شوند. شرکت ها معمولا نمی توانند کاملا به این شکل از تأمین مالی تکیه نمایند و اغلب بیشتر منابع مالی مورد احتیاج خود را ابتدا از یک سرمایه گذار اصلی و قبل از مراجعه به عموم تأمین می نمایند.

سرمایه گذاری جمعی مبتنی بر پاداش

به حامیان هدیه های انحصاری غیرمالی مانند دسترسی به محصول قبل از عرضه (برای دریافت بازخورد درباره محصول در روزهای اولیه آن مفید است) یا کالا ارائه می گردد.

Crowdlending

استارت آپ ها می توانند به پلتفرم های وام دهی همتا به همتا دسترسی داشته باشند و برای وام های با بهره درخواست نمایند. این پول نقد باید در یک مهلت مشخص بازپرداخت گردد و می تواند با دارایی ها نیز مرتبط گردد. بنابراین برای استارتاپ هایی که در خصوص توانایی بازپرداخت به موقع خود مطمئن نیستند خطرناک است.

مارک وینسنت مدیر ارشد مالی در توسعه دهنده دوچرخه الکتریکی Cowboy تاکید می نماید که تیم های تامین مالی جمعی با طیف بسیار گسترده ای از سرمایه گذاران با زمینه ها علایق و سطوح بسیار متفاوت در هنگام سرمایه گذاری ارتباط برقرار خواهند کرد بنابراین مهم است که شرکت ها در خصوص نحوه موقعیت آنها و فرصت سرمایه گذاری به عنوان یک کل متفکر فوق العاده باشند.

وینسنت پس از راه اندازی دور جدیدی از سرمایه گذاری جمعی پس از دوره ای در مارس 2022 که 2.7 میلیون یورو جمع آوری کرد به احتیاج به محتوای با کیفیت بالا که به وسیله یک فرآیند سخت تلاشی انجام می گردد برای متقاعد کردن جمعیت به سرمایه گذاری اشاره می نماید. تیم Cowboy برای این کار یک کمپین ویدیویی ترتیب داد. پس از جمع آوری پول اهدانمایندگان سرمایه گذاری جمعی دوست دارند به روز نگه داشته شوند بنابراین ارتباط در خصوص آخرین پیشرفت ها برای حفظ حمایت کلیدی است.

انواع سرمایه گذاری در استارتاپ ها

یاری های مالی

بعضی از سازمان ها یاری های بلاعوض را ارائه می نمایند که در آن شما ملزم به ارائه سهام نیستید. این یک گزینه رایج برای استارت آپ های تک بیو فناوری سلامت و دیگر استارت آپ های مبتنی بر علم است اما استارتاپ های تاثیرگذار در حوزه های دیگر هم می تواند شامل این نوع سرمایه گذاری شوند. اسکات وایت مدیر عامل شرکت نیمه هادی پراگماتیک که هم شورای نوآوری اروپا و هم یاری هزینه های تحقیقات و نوآوری بریتانیا را دریافت نموده است می گوید: این بخش ها برای یاری های مالی مناسب هستند زیرا می توانند روشی بسیار ارزشمند برای تسریع فعالیت های کلیدی تحقیق و توسعه باشند.

ایان وارتون یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل اپلیکیشن سلامت دیجیتال Aide Health می گوید: این یاری ها علاوه بر پول مزایایی نیز دارند: آنها فقط وجوه غیر کاهش دهنده نیستند بلکه منجر به مشارکت هایی می شوند که به ما یاری می نمایند تا اکتشافات علمی و فناوری جسورانه ای داشته باشیم.. اما بنیان گذاران باید با دقت انتخاب نمایند که کدام یاری های بلاعوض را درخواست می نمایند: باید مراقب بود که فقط روی پروژه های با یاری مالی که ارزش استراتژیک واقعی برای کسب وکار ایجاد می نمایند تمرکز نمایند.

وارتون می افزاید: برنامه های یاری هزینه بعلاوه احتیاج به زمان قابل توجهی دارند. او پیشنهاد می نماید که بنیان گذارانی که به درخواست برای یاری هزینه فکر می نمایند باید در نظر داشته باشند که با یک نویسنده یاری هزینه با سابقه اثبات شده کار نمایند تا روند درخواست را طی نمایند.

وام های بانکی

شاید در ایران وام بانکی به عنوان یکی از انواع سرمایه گذاری در استارتاپ ها آنقدر گزینه جذابی نباشد. بیشتر بانک های بزرگ وام های تجاری را برای کارآفرینان ارائه می دهند - اما این نوع تأمین مالی برای استارت آپ های در مراحل اولیه سخت است چرا که همواره نمی توانند مدل کسب وکار قابل اعتمادی را ثابت نمایند و بنابراین ریسک بالاتری در نظر گرفته می شوند.

بدهی ریسک پذیر

بدهی ریسک پذیر نوعی تامین مالی است که طی آن به جای مبادله با سهام باید بازپرداخت گردد. وایت که قبل از پیوستن به Pragmatic بدهی های ریسک پذیر را در نقش های قبلی افزایش داد می گوید این نوع سرمایه گذاری می تواند برای تکمیل بودجه در بین دورهای سهام مفید باشد.

این نوع سرمایه گذاری معمولا برای استارت آپ های بعدی که قبلا از VCها یا سرمایه گذاران نهادی پول جمع آوری نموده اند در دسترس تر است. بعلاوه به نفع استارت آپ هایی است که به جای رشد به هر قیمتی بر سودآوری تمرکز دارند زیرا این امر شانس بازپرداخت سریع تر وجه نقد را افزایش می دهد.

حتی برای استارت آپ هایی که برای این نوع سرمایه گذاری متناسب هستند بدهی های ریسک پذیر می تواند گزینه گرانی باشد زیرا نرخ های بهره بیشتر از وام های سنتی بانکی است. به علاوه وایت خاطرنشان می نماید که در عمل عایدیهای قابل استفاده معمولا به چند ماه باند نقدی اضافی تبدیل می گردد. بعلاوه مشخص شرایط معامله می تواند گیج نماینده باشد زیرا بنیان گذاران باید در خصوص نرخ بهره کارمزد معامله و یک دوره بازپرداخت به توافق برسند؛ دوره ای که شرکت مجاز است از اختیار وام گرفتن پول تا سقف حد از پیش تعریف شده.

وام های قابل تبدیل

وام قابل تبدیل نوعی تامین مالی از میان انواع سرمایه گذاری در استارتاپ ها است که بین استقراض و حقوق صاحبان سهام قرار می گیرد. یک استارت آپ پولی را به عنوان وام دریافت می نماید و اگر در سررسید معینی بازپرداخت نگردد به سهام تبدیل می گردد. این گزینه برای بنیان گذارانی که در کوتاه مدت به مقداری پول نقد احتیاج دارند اما نمی خواهند دیگر سهام خود را رها نمایند و فکر می نمایند راه اندازی آن ها به زودی عایدیزایی خواهد داشت ایده آل است زیرا اگر پول به موقع بازپرداخت گردد ارزش سهام قربانی نمی گردد. تامین مالی مبتنی بر عایدی

تامین مالی مبتنی بر عایدی از نظر فنی یک وام است که با وعده دادن درصدی از عایدی ناخالص آینده شرکت به وام دهنده در مدت زمان معینی بازپرداخت می گردد. برخلاف وام بانکی متقاضیان مجبور نیستند هیچ دارایی را به عنوان وثیقه بگذارند. به علاوه وقتی نوبت به سطح مشارکت می رسد سرمایه گذاران مبتنی بر عایدی اغلب به عنوان حد وسطی بین وام دهندگان بانکی جدا و سرمایه گذاران خصوصی بیش از حد درگیر در نظر گرفته می شوند.

ماهیت این نوع تامین مالی به گونه ای است که برای استارتاپ هایی یک گزینه مناسب است که عایدی منظمی دارند و از آنجایی که پرداخت های ماهانه یک درصد مشخص است کسب وکارهایی که پول نقد ندارند یا به تمام پولی که فراوری می نمایند احتیاج دارند ممکن است نتوانند از بازپرداخت آن بر بیایند.

منبع: مجله شنبه

به "انواع سرمایه گذاری در استارتاپ ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع سرمایه گذاری در استارتاپ ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید