آخرین تحولات افغانستان؛ پنج شهرستان به کنترل طالبان عایدی

به گزارش وبلاگ آوا، بر اساس اعلام مقامات محلی افغانستان، شهرستان های سید آباد و چک میدان وردک، معروف و غورک قندهار و رستاق تخار طی روزهای اخیر به کنترل طالبان درآمده است.

آخرین تحولات افغانستان؛ پنج شهرستان به کنترل طالبان عایدی

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان وبلاگ آوا، منابع محلی تأیید می نمایند که شهرستان های سید آباد و چک میدان وردک، معروف و غورک قندهار و رستاق تخار به دست طالبان افتاده است.

محمدسردار بختیاری، معاون شورای ولایتی میدان وردک امروز (یک شنبه، 6 تیر) به روزنامه اطلاعات روز گفت که شهرستان چک شب گذشته و شهرستان سید آباد هم روز گذشته به دست طالبان سقوط نموده است.

بختیاری اضافه کرد که در پی سقوط شهرستان سیدآباد، تمامی بخش های شاهراه از دروازه شهر غزنی تا میدان شهر، مرکز میدان وردک به استثنای منطقه دشت توپ در کنترل طالبان قرار گرفته است.

طالبان اعلام نمود که در جریان سقوط شهرستان سیدآباد درگیری هم میان اعضای این گروه و نظامیان دولتی اجرا شده است. ذبیح الله مجاهد، از سخنگویان این گروه ادعا نموده است که در جریان این درگیری، شش نظامی دولتی کشته و هفت نظامی دیگر دولتی زخمی شده اند.

شهرستان های جلریز و نرخ این ولایت هم قبلا به دست طالبان سقوط نموده است.

بعلاوه در ولایت استراتژیک قندهار در جنوب افغانستان گروه طالبان از روز گذشته به این طرف دو شهرستان را تصرف نموده اند. احمدشاه خان، عضو شورای ولایتی این ولایت گفت که شهرستان های معروف و غورک قندهار به دست طالبان افتاده است.

بعلاوه طالبان ادعا نموده اند که شهرستان خاکریز این ولایت هم به دست طالبان سقوط نموده است، اما منابع محلی سقوط این شهرستان به دست طالبان را تأیید نکردند.

این گروه پنج روز پیش هم شهرستان میوند این ولایت را به کنترل خود درآورد.

افزون بر این ها، صلاح الدین برهانی، عضو شورای ولایتی تخار گفت که شهرستان رستاق این ولایت شب گذشته به دست طالبان افتاده است.

برهانی شرح داد که نیروهای مقاومت مردمی و نظامیان دولتی به علت عدم هماهنگی از این شهرستان عقب نشینی نموده و در نتیجه مرکز آن به دست طالبان افتاده است.

وی بعلاوه گفت که حمله روز گذشته طالبان به وسیله نیروهای مقاومت مردمی و امنیتی و دفاعی دفع شده بود. در جریان این حمله به گفته این عضو شورای ولایتی تخار، 12 جنگ جوی طالبان کشته و 25 عضو این گروه زخمی شده اند.

هم اکنون شهرستان چال، هزارسموچ، ینگی قلعه، دشت قلعه و نمک آب این ولایت در کنترل طالبان است. این گروه شهرستان های بنگی و خواجه غار این ولایت را هم سقوط داده بوند که در تاریخ 31 جوزا نظامیان دولتی دوباره این شهرستانها را در کنترل گرفتند.

افزون بر این ها، طالبان ادعا نموده که شهرستان شورتپه بلخ، فیروزنخچیر سمنگان و میرزکه پکتیا را هم تصرف نموده است. اما منابع محلی سقوط این سه شهرستان را تأیید نکردند.

محمدافضل حدید، رییس شورای ولایتی بلخ گفت که طالبان بر شهرستان شورتپه حمله نموده اند و ممکن تا به امروز در آن جا درگیری جریان داشته باشد. او گفت که از ناوقت شب گذشته به این طرف به علت غیرفعال بودن شبکه های مخابراتی جزئیاتی از وضعتی انی ولسولی در اختیار ندارد، ولی تا آن هنگام درگیری جریان داشته است.

همزمان با این، نقیب الله تاتار، منشی شورای ولایتی سمنگان گفت که حمله طالبان بر فیروزنخچیر این ولایت دفع شده است. او اضافه کرد که طالبان این حمله را شب گذشته راه اندازی نموده بود.

تاتار تأکید کرد که هم اکنون در شهرستان فیروزنخچیر نظامیان دولتی حضور دارند.

محمدحلیم فدایی، والی پکتیا در یک یادداشت فیس بوکی گفته است که شهرستان میرزکه در کنترل نظامیان دولتی است و ادعای طالبان مبنی بر سقوط این شهرستان دروغ است.

ر

منبع: خبرگزاری فارس

به "آخرین تحولات افغانستان؛ پنج شهرستان به کنترل طالبان عایدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین تحولات افغانستان؛ پنج شهرستان به کنترل طالبان عایدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید