یک مجموعه سنگ نگاره جدید در استان مرکزی کشف شد

به گزارش وبلاگ آوا، ایسنا/ براساس سخنان رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان محلات، یک مجموعه سنگ نگاره جدید در استان مرکزی کشف شد.

یک مجموعه سنگ نگاره جدید در استان مرکزی کشف شد

داستان چیست؟

مهدی لعل بار گفت: به همت دوستداران تاریخ و فرهنگ شهر نیم ور تعداد دیگری سنگ نگاره در کوههای جنوب و جنوب غرب نیم ور یافت شده است.

وی اضافه نمود: این مجموعه نویافته شامل تعدادی نقش کنده بر روی صخره هاست و به لحاظ باستان شناسی و تاریخی حائز اهمیت فراوان است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان محلات اضافه نمود: تعداد این نقاشی ها بیش از 6 مورد است و اندازه این نقوش از دو تا 17 سانتیمتر متفاوت است و به صورت پراکنده در یک مجموعه منسجم و یک محیط فرهنگی- تاریخی قرار دارند.

لعل بار با بیان اینکه کارشناسان قدمت این نگاره های صخره ای نویافته را متعلق به هزاره دوم تا نهم قبل از میلاد می دانند، اظهار کرد: نقش های این مجموعه نویافته در اطراف شهر نیم ور، نقوش حیوانی و بیشتر آنها نقوش بزکوهی است که از دیدگاه تاریخ هنر و باستان شناسی حاوی اطلاعات ارزشمندی برای پژوهشگران این عرصه خواهد بود.

وی اضافه نمود: نقش بزکوهی به مضمون آبخواهی، زایندگی، برکت و محافظت است که در نمادشناسی جهانی هم مضمونی شبیه ایران دارد، زیرا اغلب آنها در کنار رودخانه که محل گذر آب بوده واقع شده است، همچنین با کشف این مجموعه تا به امروز 126 نقش نگاره صخره ای در شهر نیم ور کشف شده است.

منبع: همگردی

به "یک مجموعه سنگ نگاره جدید در استان مرکزی کشف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک مجموعه سنگ نگاره جدید در استان مرکزی کشف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید