گسترش غیرمجاز روستاهای تهران از زبان یک مسئول

به گزارش وبلاگ آوا، مدیرکل بنیاد مسکن استان تهران گفت: ساخت و ساز غیرمجاز در روستاهای استان تهران یکی از مسائل ما است و با وجود آنکه طبق قانون نباید اجازه گسترش حریم روستاها به رودخانه ها، شهرها و گسل ها داده شود، می بینیم که دستگاه های متولی جلوگیری از ساخت و ساز غیر مجاز، توجهی به این موضوع نشان نمی دهند.

گسترش غیرمجاز روستاهای تهران از زبان یک مسئول

به گزارش وبلاگ آوا غلامرضا صالحی، امروز در نشست خبری اظهار کرد: ساخت و ساز خارج از حریم روستا ها یکی از مسائل ما است؛ زیرا در هنگام حوادث طبیعی همانند سیل و زلزله به واحدهای مسکونی خارج از طرح های روستایی و طرحهای هادی هیچ گونه تسهیلاتی پرداخت نمی شود.

وی اضافه کرد: در مناطقی همانند کن، شمیرانات و رودخانه هایی که تامین آب شرب تهران را بر عهده دارند طبق قانون باید 150 متر حریم رودخانه در نظر گرفته شود اما می بینیم که بسکمک از روستاها در کنار رودخانه ها احداث شده اند. تا جایی که بعضی روستاهای استان تهران هم اکنون در حریم شهرها قرار گرفته اند.

صالحی با بیان اینکه تمام روستاهای استان تهران از طرح هادی برخوردارند که باید هر 10 سال یکبار بازنگری شود گفت: بنیاد مسکن که متولی تعیین حریم روستاها است اعلام کرده کسی اجازه گسترش حریم روستا به رودخانه ها شهرها و گسل ها را ندارد. با این حال می بینیم که گسترش غیرمجاز روستاها افزایش پیدا کرده و متاسفانه دستگاه های متولی جلوگیری از ساخت و ساز غیر مجاز به این موضوع توجه چندانی نشان نمی دهند.

صالحی در بخش دیگری از صحبت های خود به غیر ایمن بودن 46 درصد واحدهای مسکونی روستایی استان تهران اشاره و شرح داد: در استان تهران 1034 روستا وجود دارد که 500 روستای آن بالای 20 خانوار است و در این 500 روستا 226 هزار واحد مسکونی ساخته شده که 103 هزار واحد یعنی حدود 46 درصد آنها غیر مقاوم است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان تهران یادآور شد: از سال 1384 تا به امروز 21 هزار واحد مسکونی روستایی در استان تهران بازسازی و نوسازی شده که عدد قابل توجهی برای این استان محسوب نمی شود.

وی با اشاره به پرداخت تسهیلات 50 میلیون تومانی با کارمزد 5 درصد و دوره بازگشت 12 ساله برای مقاوم سازی واحدهای روستایی گفت: یکی از بانک های قرض الحسنه دولتی نیز 15 میلیون تومان وام با کارمزد 4 درصد و دوره بازگشت پنج ساله برای بازسازی واحدهای ناایمن اعطا می کند.

صالحی تاکید کرد: همچنین با سپاه سیدالشهدا استان تهران تفاهم نامه ای را به امضا رسانده ایم که به هر واحد مسکونی 15 میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت شود و 8 میلیون تومان دیگر نیز بنیاد مسکن استان تهران به این واحدها پرداخت می کند. با وجود آن که مجموعه تسهیلات ایمن سازی واحدهای روستایی 88 میلیون تومان است متاسفانه بانک ها در پرداخت تسهیلات 50 میلیون تومانی تعلل می کنند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان تهران اظهار کرد: تا امروز به 100 هزار واحد مسکونی روستایی سند ملکی داده شده تا از تسهیلات مقاوم سازی بانک ها استفاده کنند.

وی همچنین درباره احداث واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی مسکن در روستاهای تهران گفت: در شهرهای دماوند صفادشت و فیروزکوه قرار است در مجموع 2170 واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن احداث شود اما تا به امروز فقط 710 نفر آورده خود را واریز کرده اند که 700 نفر آنها به شهرستان دماوند مربوط می شود و 10 نفر دیگر را به اداره کل راه و شهرسازی استان تهران معرفی کردیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "گسترش غیرمجاز روستاهای تهران از زبان یک مسئول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گسترش غیرمجاز روستاهای تهران از زبان یک مسئول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید