چین پس از میانجی گری برای توافق ایران و عربستان در پی نقش بزرگتر جهانی است

به گزارش وبلاگ آوا، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین پس از آنکه پکن در به اصطلاح کودتایی دیپلماتیک به عنوان میزبان مذاکراتی میان ایران و عربستان سعودی عمل کرد که به توافق آنها برای برقراری دوباره روابط انجامید، خواهان نقش بزرگتری برای این کشور در مدیریت امور جهانی شده است.

چین پس از میانجی گری برای توافق ایران و عربستان در پی نقش بزرگتر جهانی است

به گزارش وبلاگ آوا به نقل از آسوشیتدپرس شی در این سخنرانی خطاب به مجلس تشریفاتی قانونگذاری چین جزئیاتی درباره طرح های حزب حاکم کمونیست در این باره ارائه نکرد. اما پکن از هنگام به دست گرفتن قدرت بوسیله شی در سال 2012 به طور فزاینده ای در این باره اعتماد به نفس نشان داده و خواهان تغییرات در صندوق بین المللی پول و سایر سازمان هایی شده است که به نظرش تمایلات کشورهای در حال توسعه را بازتاب نمی دهند.

شی که به قدرتمندترین رهبر چین پس از دهه ها بدل شده است، گفت این کشور باید در اصلاح و ساختن نظام حکمرانی جهانی شرکت کند.

به گفته شی، چین انرژی مثبتی به صلح و توسعه جهانی خواهد اضافه نمود.

شی روز آدینه پس از آنکه در ماه اکتبر (مهر) با شکستن سنت خودش را برای سومین بار در مقام دبیرکل حزب کمونیست چین تثبیت کرد، برای سومین دوره پنج ساله به مقام تشریقاتی ریاست جمهوری هم انتخاب شد و به این ترتیب راه را برای خود برای تبدیل شدن به رهبر مادام العمر گگردد.

کنگره ملی خلق روز یکشنبه با در تحولی که هر یک دهه یک بار انجام می گردد، انتصاب افراد وفادار به شی در مقام نخست وزیر و سایر رهبران ارشد دولتی را تایید کرد. شی رقبای بالقوه اش را به حاشیه رانده و رده های بالای حزب کمونیست را با حامیان خودش پر نموده است.

شی در سخنرانی اش در روز دوشنبه بر ضرورت مخالفت با نفوذ عقاید ؛هوادار استفلال در تایوان تاکید و احتیاج به یکپارچگی دوباره ملی را به عنوان تنو حیات هستی ملی توصیف کرد و به این ترتیب موضوع روابط تایوان با چین را در کانون این دوره سیاسی نو قرار داد.

منبع: همشهری آنلاین

به "چین پس از میانجی گری برای توافق ایران و عربستان در پی نقش بزرگتر جهانی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین پس از میانجی گری برای توافق ایران و عربستان در پی نقش بزرگتر جهانی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید