معین تکلیف سهام خودروسازان در شهریور ، وزیران صنعت و اقتصاد برای فروش سهام سایپا و ایران خودرو تصمیم می گیرند

به گزارش وبلاگ آوا، ضرب الاجلی که رئیس جمهوری برای واگذاری سهام شرکت های خودروسازی مشخص نموده بود شهریور سال جاری به سرانجام می رسد.

معین تکلیف سهام خودروسازان در شهریور ، وزیران صنعت و اقتصاد برای فروش سهام سایپا و ایران خودرو تصمیم می گیرند

به گزارش وبلاگ آوا، ضرب الاجلی که رئیس جمهوری برای واگذاری سهام شرکت های خودروسازی معین نموده بود شهریور سال جاری به انتها می رسد. در چنین شرایطی تازه ترین خبرها نشان می دهد مراحل ارزش گذاری سهام سایپا و ایران خودرو به انتها رسیده و سند پیش نویس این واگذاری نیز آماده است و احتمالا ظرف روزهای آینده با برگزاری یک نشست میان وزیر صنعت و اقتصاد نحوه واگذاری سهام این دو شرکت معین و این شرکت ها آماده عرضه می شوند.

به گزارش وبلاگ آوا، اسفند ماه پارسال رئیس جمهور در بازدیدی از پیش معین نشده از شرکت های خودروسازی در فرمانی 8ماده ای از وزیر صنعت خواست تا اقدامات تازه ای را برای بهبود عملکرد شرکت های خودروساز شروع کند. یکی از موضوعات فرمان 8ماده ای سید ابراهیم رئیسی واگذاری سهام خودروسازها به بخش خصوصی در بازه زمانی 6 ماهه بود، این مهلت شهریور سال جاری به انتها می رسد.

رضا فاطمی امین، وزیر صنعت پیش از این در همین باره گفته بود: آنالیز ها و برنامه ریزی های لازم برای واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا صورت گرفته و سندی نیز در این باره تهیه شده که براساس آن اهلیت، توانایی، تخصص و تعهد خریداران این سهام به عنوان مهم ترین شرط درنظر گرفته خواهد شد. قرار بود طبق برنامه در طول مهلت 6ماهه کار قیمت گذاری سهام و تهیه پیش نویس سند واگذاری انجام گردد و در عین حال معین گردد که دولت قرار است چه مقدار از سهامش را در این شرکت ها واگذار کند. طبق تازه ترین خبرها بخش مهمی از کارها صورت گرفته و فقط مقدار سهام قابل واگذاری هنوز معین نشده است.

واگذاری در خوان آخر

تازه ترین خبرهای دریافتی وبلاگ آوا نشان می دهد مراحل ارزش گذاری سهام شرکت های ایران خودرو و سایپا به انتها رسیده و پیش نویس سند واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا نیز آماده شده است.

قرار است 2 وزیر اقتصاد و صنعت در جریان یک نشست در هفته دولت شکل و نحوه واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا را معین نمایند تا قبل از انتها مهلت 6ماهه رئیس جمهور ماجرای واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا معین تکلیف گردد. بعد از این مرحله قرار است با دریافت درخواست متقاضیان کار اهلیت سنجی و فروش سهام شرکت های خودروساز انجام گردد.

قرار است بعد از اهلیت سنجی، سهام این دو شرکت به وسیله مذاکره به بخش خصوصی واگذار گردد. روشی که در سازمان خصوصی سازی کمتر از آن استفاده می گردد. با وجود طی این مراحل هنوز مقدار سهام قابل واگذاری معین نیست.

مقدار سهام قابل واگذاری

آمارها نشان می دهد درحال حاضر 41 درصد ازسهام شرکت سایپا و 20 درصد از سهام ایران خودرو به صورت مستقیم و غیرمستقیم دراختیار دولت است اما هنوزمعین نیست چه مقدار از این سهام قرار است واگذارگردد.

بعضی خبرها نشان می دهد سازمان خصوصی سازی تأکید دارد که همه این سهام به صورت بلوکی و یکجا به خریداران واگذار گردد تا خریدار تازه بتواند کنترل و مدیریت این شرکت هارا در اختیار داشته باشد.

وزارت صنعت هم تا به امروز مخالفتی با این موضوع ننموده و از سخنان وزیر صنعت هم تلویحا چنین برمی آید که با واگذاری سهام در قالب بلوک های بزرگ موافق است اما گویا این طرح مخالفانی هم دارد.

پیش از این رئیس سازمان خصوصی سازی با ارسال نامه ای به وزیر صنعت گفته بود: می توان سهام به جای مانده دولت و سهام تودلی شرکت های خودروسازی را با هم به صورت بلوک واحد عرضه کرد تا ارزندگی سهام این شرکت ها حفظ گردد.

حسین قربان زاده تأکید نموده بود: سهام به جامانده دولت در این دو شرکت بسیارارزنده و طلایی است و به طور قطع، برای واگذاری آن به صورت بلوکی باید ارزش مدیریتی این سهام نیز ارزش گذاری و لحاظ گردد که مطابق برآوردهای اولیه با محاسبه اضافه ارزش بلوکی سهام دولت قیمت پایه این بلوک ها بسیار بیشتر از قیمت های فعلی روی تابلو خواهد بود.

آنالیز ها نشان می دهد برای اینکه واگذاری سهام شرکت های خودروسازی مؤثر و واقعی باشد باید به غیراز سهام مستقیم دولت آن بخش از سهام شرکت های خودروسازی که به وسیله شرکت های فرعی در اختیار شرکت های مادر یا اصلی است و از آن با نام سهام تودلی یاد می گردد نیز واگذار گردد تا خریدار تازه بتواند کنترل و مدیریت شرکت را برعهده بگیرد و راهبری کند.

در چنین شرایطی اما مصوبه هیأت واگذاری عمدتا ناظر بر واگذاری آن مقدار از سهام دولت در این شرکت هاست که دولت به طور مستقیم در اختیار دارد درحالی که همین حالا شرکت های سرمایه گذاری ایران خودرو و بازرگانی سپهر کیش ایرانیان هر کدام به ترتیب 10.87 و 10.33 درصد و سرمایه گذاری سمند3.16 درصد از سهام ایران خودرو را در اختیاردارند و مالکیت همه این شرکت ها در اختیار ایران خودرو است.

در واقع، هم اکنون سازمان توسعه مالکیت 13.84درصد و شرکت ایران خودرو به وسیله شرکت های فرعی مالکیت 24.36درصد از سهام خود را در اختیار دارند. در شرکت سایپا نیز به غیراز آنکه دولت 17.3درصد از سهام این شرکت را به طور مستقیم در اختیار دارد، شرکت سایپا نیز نزدیک به 25درصد از سهام خود را به وسیله شرکت های فرعی در اختیار دارد.

فروش سهام پارس خودرو

همزمان با نزدیک شدن به زمان واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا، شنیده های تأیید نشده حاکی است: شرکت سایپا نیز میخواهد راسا سهام خود در شرکت پارس خودرو را بفروشد. سایپا هم اکنون 80درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد و در روزهای گذشته آگهی فروش سهام این شرکت را منتشر نموده است.

تازه ترین شنیده ها نشان می دهد بعضی سرمایه گذاران چینی برای خرید سهام پارس خودرو ابراز تمایل نموده اند. از قرار معلوم 2 شرکت خودروسازی چری و دانگ فنگ در حال آنالیز اند تا سهام متعلق به سایپا را در پارس خودرو بخرند. بخش عمده ای از سهام مدیران خودرو هم اکنون به کمپانی چری تعلق دارد.

منبع: همشهری آنلاین

به "معین تکلیف سهام خودروسازان در شهریور ، وزیران صنعت و اقتصاد برای فروش سهام سایپا و ایران خودرو تصمیم می گیرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معین تکلیف سهام خودروسازان در شهریور ، وزیران صنعت و اقتصاد برای فروش سهام سایپا و ایران خودرو تصمیم می گیرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید