چه چیز باعث نشت رگ های خونی می گردد؟، روشی تازه برای درمان سپسیس

به گزارش وبلاگ آوا، دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در تازه ترین تحقیقات خود با روشی تازه در پی جلوگیری از نفوذپذیری عروق خونی در بدن هستند تا بتوانند بیماران مبتلا به سپسیس را درمان نمایند.

چه چیز باعث نشت رگ های خونی می گردد؟، روشی تازه برای درمان سپسیس

به گزارش خبرنگار از مدیکال اکسپرس، سپسیس زمانی رخ می دهد که بدن آنقدر برای مبارزه با عفونت کوشش می نماید که سیستم ایمنی بیش از حد فعال به بافت های خود بیمار به اسم آسیب جانبی، آسیب می رساند؛ در نتیجه رگ های خونی ممکن است نشت نموده و اندام های اصلی نمی توانند اکسیژن و مواد مغذی مورد احتیاج برای حفظ زندگی را دریافت نمایند.

سپسیس از دلایل اصلی بستری شدن بیماران کرونایی در بخش مراقبت های ویژه است. درمان این بیماری بسیار سخت است و هیچ دارویی برای تثبیت سد سلولی که خطوط رگ های خونی را تسهیل کند، وجود ندارد.

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو در حال کوشش برای درک بهتر چگونگی کنترل نفوذپذیری عروق خونی در بدن و چگونگی مداخله آن ها برای بازگرداندن یکپارچگی رگ های خونی در هنگام سپسیس، ضربه یا سایر شرایط هستند.

این تیم اخیرا دریافت که پروتئینی به نام HSP27 در تنظیم نشت عروق خونی نقش دارد. برای یاری به تجزیه یا ایجاد مانع عروق خونی، سلول ها برچسب های شیمیایی را در HSP27 اضافه و حذف می نمایند.

این مطالعه که در Science Signaling منتشر شد، اهداف بالقوه نوی را برای توسعه دارو هایی که موانع عروق خونی را تقویت نموده و از از دست دادن مایعات جلوگیری می نماید، ارائه می دهد.

جوآن تریجو، نویسنده ارشد و دکترای داروسازی می گوید: این اطلاعات نو به ما یاری می نماید تا علت اصلی نشتی عروق را بشناسیم، نه اینکه یک رویکرد سکته مغزی وسیع را که ممکن است اثرات خارج از هدف زیادی داشته باشد، در نظر بگیریم.

به گفته تریجو موانع رگ های خونی باید پویا و به میزان ای نفوذپذیر باشند که به سلول های ایمنی اجازه دهد برای رسیدن به محل عفونت فشار بیاورند، اما نه آنقدر که موجب نشت شده و سلامت فرد را تهدید کند. HSP27 به پروتئین هایی متصل می گردد که به تشکیل اسکلت سلول یاری می نماید. او و همکارانش فکر می نمایند به همین علت است که HSP27 می تواند بر نفوذپذیری عروق خونی تاثیر بگذارد.

تریجو مدتهاست گیرنده های مرتبط با پروتئین G (GPCRs) را مطالعه نموده است، پروتئین هایی که در غشای سلولی در سراسر بدن جاسازی شده اند و در آنجا به اسم مبدل سیگنال عمل می نمایند و به سلول ها اجازه می دهد تا به محیط خارجی خود پاسخ دهند. GPCR ها نقش مهمی در بیشتر عملکرد های بیولوژیکی ایفا می نمایند.

در آخرین مطالعه خود، تیم محققان دریافتند که در طول التهاب، GPCR به آنزیم هایی به نام کیناز ها می گوید که برچسب های شیمیایی (فسفات) را به HSP27 اضافه نمایند. برچسب ها ساختار HSP27 را به گونه ای مختل می نماید که موانع عروق خونی را بر هم می زند. هنگامی که HSP27 دوباره جمع می گردد، موانع بازیابی می شوند. محققان مطالعات آزمایشگاهی خود را روی موش ها تایید کردند، در آنجا دریافتند که مهار HSP27 باعث افزایش نشت عروق خونی می گردد.

یک چالش در هدف قرار دادن GPCR ها برای درمان بیماری این واقعیت است که بیشتر آن ها به اسم تنظیم نماینده اصلی عمل می نمایند و بر چندین عملکرد مختلف سلول تاثیر می گذارند. مهار یک GPCR ممکن است پیامد های ناخواسته زیادی داشته باشد. تیم تریجو با تمرکز بیشتر در پایین دست نه با هدف GPCR اصلی، بلکه با اهداف فردی که بر اساس آن ها عمل می نماید، مانند HSP27 امیدوار است بتواند دارو های تثبیت نماینده مانع عروق خونی را که دقیق تر هستند و عوارض جانبی منفی کمتری دارند، توسعه دهد.

تریجو گفت: تعیین شده است که بدن انسان می تواند مولکول های متفاوتی را ایجاد کند که می توانند به گیرنده متصل شوند و آن ها را سوگیری نمایند یعنی آن ها را به طریقی بسیار خاص به بعضی از جهت ها سیگنال دهند، این چیزی است که ما آن را آگونیسم مغرضانه می نامیم و یک مزیت عظیم برای توسعه داروست. این بدان معناست که ما می توانیم نه تنها یک کلید روشن/خاموش، بلکه دارویی که می تواند گیرنده را خاموش یا روشن کند، ایجاد کنیم.

این تیم میخواهد جهت های سیگنالینگ سلولی بیشتری را کشف کند که به عروق خونی در ایجاد مقاومت در برابر آسیب و التهاب یاری می نماید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "چه چیز باعث نشت رگ های خونی می گردد؟، روشی تازه برای درمان سپسیس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه چیز باعث نشت رگ های خونی می گردد؟، روشی تازه برای درمان سپسیس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید