چاپ رنگ اسپات (پنتون) چیست و چگونه انجام می گردد؟

به گزارش وبلاگ آوا، نیکلاس اولسون، مدیر برند قسمت رول کم عرض در شرکت فلینت گروپ عقیده دارد که تطابق رنگها(colour matching) برای به دست آوردن دقیق رنگ های اسپات، یکی از مهمترین چالش ها در جریان کاری فراوری و چاپ انواع بسته بندی مانند چاپ لیبل محسوب می گردد.

چاپ رنگ اسپات (پنتون) چیست و چگونه انجام می گردد؟

رنگ در مقدار آگاهی و به خاطرسپاری برند محصولات، نقش معین نماینده ای دارد. بسیاری از لوگو برندهایی که بر روی لیبل ها و بسته بندی ها زده می گردد، احتیاج به طیف های خاصی از رنگ دارند که به وسیله رنگ های معمولی و رایج، به دست نمی آیند.

چاپ رنگ اسپات، بر اساس ترکیبات خاصی از رنگ های پایه ای ساخته می شوند و به اسم قابل اعتمادترین و مهمترین فرآیند بازسازی طیف کامل رنگ ها به شکل دقیق و بدون خطا، شناخته می گردد. برای درک طیف رنگی اسپات، اول باید بدانیم که آنها چه چیزی نیستند.

بیشتر بخوانید : برترین شرکت چاپ و بسته بندی ایران کدام است؟

طیف رنگی اسپات چیست ؟

در طیف رنگ های CMYK، چهار رنگ اصلی هنگام قرارگیری بر روی بستر چاپ، در ترکیب باهم، ترام هافتون بسیار ریزی را تشکیل می دهند که با استفاده از خطای دید انسان، طیف پیوسته ای از رنگهای مختلف را به وجود می آورند.

اما در طیف رنگی اسپات، خبری از ترکیب رنگ ها بر روی بستر چاپی نیست. به جای آن، رنگ ها از قبل و طی یک فرمولاسیون معین با هم ترکیب می شوند. در فرآیند چاپ با CMYK، برای دستیابی به طیف خاصی از سبز، حین چاپ، ترکیبات خاصی از مرکب زرد و سایان روی هم قرار می گیرند تا رنگ مورد نظر به دست بیاید.

البته در این فرآیند رنگ به دست آمده در ماشین های مختلف، مرکب های مختلف، و کالیبره و تنظیمات مختلف ماشین، ممکن است هنگام چاپ، نتیجه بسیار متفاوتی به دست دهد. اما همین کار با استفاده از مرکب اسپات، می تواند همان طیف سبز را دقیق، و با تغیر ماشین یا هر فاکتور دیگری از چاپ، با ثبات و پایداری عالی چاپ کند.

اما فرآیند تطابق رنگ برای دستیابی به رنگ های اسپات دقیق، یکی از مهمترین چالش ها در جریان کاری فراوری نمایندگان بسته بندی و لیبل محسوب می گردد که مخصوصا در خصوص دستیابی به رنگ دقیق اسپات، کار بسیار سختی است. دلیل آن هم این است که هر یک از ما، بسته به شناسه های ژنتیکی و درجه هشیاری مغزی، ممکن است دید رنگی متفاوتی نسبت به دیگری داشته باشیم.

در سال 2016، فلینت گروپ نظرسنجی گسترده ای درباره مهمترین عامل بازدارنده فراوری در فراوریات لیبل را میان مشتریانش برگزار کرد که نتیجه آن شگفت آور بود؛ مهمترین چالشی که جلوتر از مسائل مهمی مانند ویسکوزیته مرکب و خشک شدن، در صدر اهمیت نهاده شد، چالش تطابق رنگ ها بود.

موضوع شگفتی آور دیگر آن است که هر اپراتور به طور روزانه، مبه وسیله 2.5 ساعت را صرف تطابق رنگ ها و به دست آوردن رنگ مورد نظر با دقت 1.5 DeltaE می نماید.

بیشتر بخوانید : پلیت ستر یا Ctp چیست و چه کاربردی در صنعت چاپ دارد ؟

Delta E چیست ؟

Delta E، عددی است که تفاوت میان دو رنگ را نشان می دهد.

1 DeltaE نشان دهنده کوچکترین و کمترین تفاوت رنگی ست که با چشم غیرمسلح انسان، قابل تشخیص است. پس اعداد کمتر از یک، با چشم انسان قابل تشخیص نیستند و هرچه این عدد بزرگتر می گردد، تفاوت میان دو رنگ فاحش تر می گردد.

نظرسنجی ها بعلاوه نشان می دهد که برخی اپراتورها برای رسیدن به رنگ مورد نظر، حداقل 7 رنگ و گاها حتی تا 50 رنگ را با هم مخلوط می نمایند. اخیرا زمان مورد احتیاج برای رسیدن به تطابق رنگی دقیق، به چند دلیل حتى بیشتر هم شده است. مهمترین دلیل آن این است که حساسیت این مساله در میان صاحبان برند زیادتر شده است؛ از آنجایی که فاکتور رنگ در طراحی گرافیک امروزی، یکی از مهمترین جنبه های شخصیت بسته بندی و استراتژی فروش محصول محسوب می گردد، پایداری و ثبات در آن هم از اهمیت بالایی برخوردار است.

دومین دلیل این است که، صاحبان برند مرتبا از طیف های متنوع و وسیعتری در طراحی گرافیک خود استفاده می نمایند و متعاقبا طیف های رنگی ناکارآمد را از دایره رنگی مورد استفاده خود خارج می نمایند تا به این ترتیب، علاقه مندی بازار و مشتری را به محصول خود حفظ نمایند. در نتیجه، فراوری نمایندگان باید بتوانندروزانه به طیف تازه ای از رنگ های سفارشی دست پیدا نمایند.

بیشتر بخوانید : انواع مرکب چاپ به چند دسته کلی تقسیم می گردد؟

فرمولاسیون رنگ با آزمون و خطا

مراحل فراوری یک رنگ یا طیف رنگی به این شکل است که صاحبان برند، ابتدا ترجیحات رنگی مشتریان محصول نهایی خود را شناسایی می نمایند، سپس با یک متخصص بازسازی رنگ های پانتون مشورت می نمایند و از او، دستورالعمل ساخت رنگ ها را در انواع مات، براق و برای بسترهای پوشش شده و نشده، می گیرند. بعد بر طبق این دستورالعمل های دریافت شده، فراوری نماینده آغاز به ترکیب رنگ های پایه و افزودنی های مختلف برای دسترسی به طیف رنگی مورد نظر خود می نماید.

نکته مهم اینجاست که مراجعه به راهنمای چاپ رنگ پانتون برای تنظیم رنگ ها از اهمیت اساسی ای برخوردار است. اما در خصوص چاپخانه های رول کم عرض و چاپ لیبل، تطابق رنگی باید با سفارش نهایی هماهنگ گردد و دلیل عمده آن هم این است که بستر کار در سفارشات این صنعت، متفاوت و متنوع است و در پی آن، فاکتورهایی که در نتیجه نهایی یعنی رنگ چاپ شده تاثیرگذار است هم، متفاوت و متنوع است.

یکی از مهمترین فرایندهایی که به شدت تحت تاثیر این فاکتورها قرار می گیرند و دستیابی به رنگ مورد نظر در آن چالشی تر است، فرآیند چاپ فلسکو است.

در چاپ فلکسو، عوامل مختلف از جمله ویژگی های خود فرآیند، ویژگی های رنگ و پرداخت سطح بستر چاپ در کنار سلول های سطح نورد آنیلوکس و سن مرکبی که استفاده می گردد، در انعکاس و جذب مقدار نور محیط تاثیرگذار است. به همین دلیل برای دستیابی به یک طیف رنگی ثابت و بدون تغییر در یک سری سفارش مربوط به یک طراحی گرافیکی در بسترها و حتی لیبل های مختلف، به دستورالعمل های مختلفی احتیاج است.

یکی از مثال های شاخص این موضوع، در خط فراوری نوشیدنی یک شرکت هلندی دیده می گردد. این شرکت برای چاپ لیبل یک نوشیدنی با 15 طعم مختلف، برای هر طعم از یک طیف رنگی فرق داردفاده می نماید، که این یعنی برای هر طعم نوشیدنی، باید از یک فرمولاسیون رنگی فرق داردفاده کند.

بعلاوه هر شیشه از این نوشیدنی، دارای سه لیبل فرق دارد. لیبل جلوی شیشه، دارای گرافیک روشن و شفاف است که نظر مشتریان را به خود جلب کند. برای لیبل پشت شیشه، از یک نورد آنیلوکس با تراکم سلولی زیاد استفاده می گردد تا بتواند متون با فونت ریز را با کیفیت و دقت مطلوب چاپ کند. و در آخر در لیبل گردندی شده از رنگ نقره ای به جای سفید استفاده می گردد.

در نظرسنجی لنسرکت فایل گروپ مشتریان عقیده داشتند که فرآیند تطابق رنگی، یک فرآیند پیچیده و تصادفی ست که به آزمون و خطای زیادی هم احتیاج دارد. خیلی به ندرت پیش می آید که بتوان طیف رنگی مورد نظر را در همان دفعه اول به دست آورد که این اتفاق، علاوه بر صرف زمان، باعث هدررفت مرکب و مواد افزودنی بسیاری هم می گردد.

بعلاوه فرآیند تطابق رنگی، از اپراتور تا اپراتور بعدی می تواند بسیار متفاوت باشد که این اتفاق هم، پایداری و ثبات نتیجه را تقریبا غیرممکن می نماید. مساله اینجاست که دسترسی به طیف تازه ای از رنگ های پانتون، احتیاج به مهارت و تجربه زیادی دارد و برخی از اپراتورها برای این کار از استعداد بیشتری برخوردار هستند. پس چالش دیگر هم این است که به نظر می رسد باید برای هر شیفت کاری، یک تطابق دھند ہی رنگی حرفه ای و دقیق به کار گمارده گردد. و نکته نهایی اینکه، اگر بر طبق گفته های علمی، هر شخصی می تواند با توجه به ویژگی های ژنتیکی خود، درک متفاوتی از رنگ داشته باشد، پس نمی توان معیار کاملا دقیق و یکسانی برای دستیابی به رنگ معین کرد و می توان گفت که کار تطابق رنگ، بیشتر به نوعی حدس و گمان شبیه است.

بیشتر بخوانید : 4 دلیل که باید به سمت چاپ فلکسوگرافی بروید!

تطابق رنگ قابل مقدار گیری می گردد

اما خبر خوب این است که رنگ، به طور ذاتی قابل مقدار گیری ست. محققان شرکت فلینت گروپ با توسعه یک فرآیند قابل مقدار گیری که تمام پارامترهای تاثیرگذار در رنگ به چاپ شده نهایی را کنار هم قرار می دهد و آنالیز می نماید، توانسته اند فرآیند تطابق رنگ را از یک کار حدس و گمانی، به کار علمی تبدیل نمایند که برای حفظ پایداری و ثبات آن، دیگر تجربه انسانی ملاک نیست.

این فرآیند که Vivo Colour Solution نام دارد، دارای دو سرویس مجزا است: اولین سرویس، Vivo Colour Portal نام دارد که یک پرتال ارتباطی بر پایه وب است که ابزار ارتباطی بین مشتریان و سیستم مرکزی رنگ(GCC) را برقرار می نماید. سرویس بعدی، Vivo Colour Cloud نام دارد که رنگ مورد نظر مشریان را به فرمولاسیون مرکبی تبدیل می نماید که | با استفاده از آن می توان به رنگ مورد نظر در یک ماشین چاپ، دست یافت. در تهیه این فرمولاسون، ویژگی های تاثیرگذاری مثل نوع بستر، نوع مرکب و تنظیمات نورد آنیلوکس هم مورد ملاحظه قرار می گیرد.

در ماه جون سال 2020، Vivo توانست تا 350 هزار فرمولاسیون مرکب فلکسو را تهیه و ارائه کند که همه آنها برای اثبات صحت نتیجه نهایی، در ccc تست شده اند. این فرمولاسون نو، آمیخته ای از نزدیک به 2 هزار طیف رنگ هستند که از هفت رنگ پایه شرکت فلینت گروپ، هفت فیلم آنیلوکس و چهار نوع بستر متفاوت به دست آمده اند.

سرویس Vivo Colour Cloud فعلا فقط برای مرکب های یووی فلکسو سازگار شده اما به زودی برای مرکب های پایه آب و یووی افست و اسکرین هم قابل استفاده خواهد بود. بسترهای استفاده شده در این آزمایش، تقریبا 80 درصد از تمام بسترهای کاربردی در فراوری لیبل را پوشش می دهد.

منبع: مجله چاپخونه

به "چاپ رنگ اسپات (پنتون) چیست و چگونه انجام می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاپ رنگ اسپات (پنتون) چیست و چگونه انجام می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید