پرواز بیزینس کلاس از چه زمانی به وجود آمد و چه تحولاتی در گذر زمان داشته است؟

به گزارش وبلاگ آوا، پرواز بیزینس کلاس | Business Class

بلیت هواپیمای بیزینس کلاس یا تجاری یکی از کلاس های پروازی است که در بسیاری از ایرلاین ها و شرکت های هواپیمایی ارائه می گردد. به طور معمول، این کلاس پروازی را می توان حد وسطی بین پرواز اکونومی و فرست کلاس دانست. البته امروزه بسیاری از شرکت های هواپیمایی خدمات و سرویس های بسیار ممتازی را در بیزینس کلاس خود ارائه می نمایند؛ به طوری که خدمات ارائه شده در آن با فرست کلاس برابری می نماید. پرواز بیزینس کلاس از نظر کیفیت جایگاه، غذا، نوشیدنی، کیفیت و نوع خدمات و سایر امکانات با دیگر کلاس های پروازی فرق دارد. اما آیا می دانید این نوع پرواز از چه زمانی به وجود آمده است؟ کدام شرکت هواپیمایی برای اولین بار بلیت بیزینس کلاس را به مسافران خود ارائه کرد؟ بیزینس کلاس در گذر زمان چه تحولاتی داشته و چه امکاناتی به آن اضافه شده است؟ در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا مروری بر تاریخچه بیزینس کلاس، از شروع تا به امروز داشته باشیم.

پرواز بیزینس کلاس از چه زمانی به وجود آمد و چه تحولاتی در گذر زمان داشته است؟

تاریخچه بیزینس کلاس

در سال 1976 هواپیمایی کی ال ام (KLM) سرویس کامل خدمات را برای مسافران اکونومی اش ارائه کرد. در این سرویس مسافران می توانستند در قسمت جلوی بخش اکونومی و درست بعد از بخش فرست کلاس بنشینند. ایرلاین های دیگر مثل ایر کانادا (Air Canada) و یونایتد ایرلاینز (United Airlines) نیز به تبعیت از کی ال ام چنین سرویسی را راه اندازی کردند. به این ترتیب در سال 1978 مفهوم سه کلاس پروازی کاملا رواج پیدا نموده و متداول شده بود. هواپیمایی بریتیش ایرویز در سال 1978 کلاب کلاس (Club Class) را معرفی کرد که قسمتی کاملا جداگانه با امکانات ویژه بود. این کلاس پروازی برای متمایز کردن گردشگران از افرادی که در سفر کاری هستند راه اندازی شده بود. هواپیمایی پان آم (Pan Am) گفت که در جولای 1978 کلاس پروازی کلیپر کلاس را معرفی خواهد نمود و در ماه نوامبر 1978 ایرفرانس و پان آم پرواز بیزینس کلاس را رونمایی کردند.

تای ایرلاینز (Thai Airlines) اولین شرکت هواپیمایی بود که از اصطلاح بیزینس کلاس برای این نوع پروازها استفاده کرد. با این حال، هواپیمایی کانتاس مدعی است که اولین پرواز به نام بیزینس کلاس را انجام داده است. زیرا این ایرلاین اولین شرکت هواپیمایی بود که سرویس کامل بیزینس کلاس، جایگاه های متفاوت از اکونومی و فرست کلاس و قیمت متفاوت و ویژه را به مسافران خود ارائه کرد. به این ترتیب پرواز بیزینس کلاس یا تجاری به دنیا آمد!

اولین پرواز بیزینس کلاس

همان طور که گفتیم هواپیمایی استرالیایی کانتاس اولین ایرلاینی بود که به طور رسمی بلیت بیزینس کلاس را به مسافران ارائه کرد. در ماه آگوست 1979 هواپیمایی کانتاس در راستا استرالیا به آمریکا سرویس نوی را ارائه کرد که با اکونومی و فرست کلاس تفاوت داشت و بیزینس کلاس نامیده می شد. مسافران با پرداخت 15% بیشتر می توانستند به جای پرواز اکونومی از این سرویس نو استفاده نمایند و از کابین نو با جایگاه های بزرگ و جادار و فضای کافی برای قرار دادن پا بهره مند شوند.

در کابین نو جایگاه ها به صورت دوتایی چیده شده بودند، بنابراین مسافران تنها یک جایگاه با راهرو فاصله داشتند. در سرویس بیزینس کلاس امکاناتی ارائه می شد که در زمان خود بسیار خاص و ممتاز بود، اما امروزه این امکانات را در پرواز اکونومی استاندارد نیز دریافت می کنیم. خدماتی مثل نوشیدنی رایگان و هدست رایگان برای سرگرم شدن در طول پرواز به مسافران داده می شد، با این تفاوت که در سال 1979 مسافران تنها می توانستند به رادیو گوش دهند و از یک صفحه نمایش بزرگ تصاویر محدودی را دیدن نمایند. علاوه بر این، مسافران بیزینس کلاس به صورت جداگانه مرحله چک-این را انجام می دادند و دیگر لازم نبود در صف طولانی منتظر بمانند؛ این مسافران در هنگام دریافت چمدان نیز اولویت داشتند و در طول پرواز نیز منوی غذایی ویژه به آن ها ارائه می شد. تمام این امکانات که در زمان خود بی نظیر بود تنها با پرداخت 15% بیشتر از مبلغ اکونومی به مسافران ارائه می شد.

سیر تحول پرواز بیزینس کلاس در گذر زمان

بخش بیزینس کلاس برای جدا کردن مسافران تجاری با گردشگران و جهانگرد ها راه اندازی شد و هدف، ارائه سفری راحت تر و آرام تر برای این مسافران بود. به همین علت یکی از تفاوت های شاخص این سرویس با اکونومی، کیفیت و راحتی جایگاه های هواپیما بود. در دهه 1980 که تازه این سرویس راه اندازی شده بود مسافران با خرید بلیت بیزینس کلاس می توانستند در جایگاه هایی بزرگ تر، راحت تر و جادارتر بنشینند و فاصله بین جایگاه ها نیز به نسبت اکونومی بسیار بیشتر بود و فضای بیشتری در اختیار مسافران قرار می گرفت. امکان خم شدن جایگاه به عقب و فراهم کردن فضایی راحت برای استراحت و خواب نیز از جمله امکاناتی بود که در اواخر دهه 1980 به مسافران بیزینس کلاس ارائه شد.

در دهه 1990 بحث راحتی و کیفیت دسته جایگاه ها به رقابتی تنگاتنگ بین ایرلاین ها تبدیل شد. هر شرکت هواپیمایی کوشش می کرد جایگاه راحت تری را به مسافران بیزینس کلاس خود ارائه کند. به مرور جایگاه ها بزرگ تر شد، دسته جایگاه ها پهن تر و فضایی برای قرار دادن سر و پا نیز در این جایگاه ها تعبیه شد.

در دهه 2000 هواپیمایی بریتیش ایرویز اولین ایرلاینی بود که جایگاه های تختخواب شو را در پرواز بیزینس کلاس خود ارائه کرد. این جایگاه ها کاملا به عقب خم می شدند و به تختخوابی راحت برای استراحت تبدیل می شدند. مسافران بیزینس کلاس در پروازهای طولانی و پروازهایی که در طول شب انجام می شد می توانستند به راحتی بخوابند و در طول سفر کاری شان استراحت نمایند. به تدریج خدمات و امکانات بیشتری به بیزینس کلاس ارائه شد و آن را به بخشی پرطرفدار بین مسافرانی که در سفرهای کاری بودند تبدیل کرد.

در دهه 2010 که در آن قرار داریم پرواز بیزینس کلاس به پروازی بسیار خاص و راحت تبدیل شده است. ایرلاین ها در رقابتی تنگاتنگ قرار دارند تا سرویس های ویژه تری را به مسافران خود عرضه نمایند. در بسیاری از ایرلاین ها جایگاه های بیزینس کلاس در کابین های اختصاصی قرار می گیرد و با دیوارهایی از باقی جایگاه ها جدا می گردد. مسافران تجاری این امکان را دارند که در فضایی اختصاصی استراحت نمایند و در آرامش و سکوت استراحت نمایند یا کارهای تجاری شان را در طول پرواز انجام بدهند. بسیاری از ایرلاین ها پا را فراتر گذاشته و کابین هایی اختصاصی و فوق العاده راحت به مسافران خود ارائه می نمایند. به طور مثال، قطر ایرویز چندی پیش از تختخواب های دو نفره در پرواز بیزنس کلاس خود رونمایی کرد و سطح رفاه و راحتی این نوع پرواز را به سطحی بالاتر ارتقا داد.

امروزه بخش بیزینس کلاس به بخشی پرطرفدار بین مسافران تبدیل شده است. تا حدی که بعضی ایرلاین ها بیزینس کلاس را جایگزین فرست کلاس خود نموده اند و امکانات و سرویس های ممتازی را در طول پرواز ارائه می نمایند. روز به روز امکانات بیشتری به بیزینس کلاس اضافه می گردد و باعث لذتبخش تر شدن سفر برای مسافران می گردد. باید منتظر ماند و دید در سال های آینده این نوع پرواز چه تحولاتی خواهد داشت و چه امکانات دیگری به آن ها اضافه خواهد شد.

منبع: retrowow.co.uk , thepointsguy.com

منبع: الی گشت

به "پرواز بیزینس کلاس از چه زمانی به وجود آمد و چه تحولاتی در گذر زمان داشته است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرواز بیزینس کلاس از چه زمانی به وجود آمد و چه تحولاتی در گذر زمان داشته است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید