نخست وزیر اسبق مالزی به 12 سال حبس محکوم شد

به گزارش وبلاگ آوا، نخست وزیر اسبق مالزی امروز (سه شنبه) در ارتباط با پرونده فساد اقتصادی چند میلیارد دلاری و سوء استفاده از قدرت به تحمل تا 12 سال حبس محکوم شد.

نخست وزیر اسبق مالزی به 12 سال حبس محکوم شد

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ آوا، دیوان عالی مالزی امروز (سه شنبه)، نجیب رزاق رئیس جمهور اسبق این کشور را در ارتباط با پرونده فساد چند میلیارد دلاری و سوء استفاده از قدرت به تحمل تا 12 سال حبس محکوم کرد.

بنا بر گزارش وبگاه نشنال بیزنس، اولین جلسه دادگاه مربوط به فساد اقتصادی نجیب رزاق امروز برای رسیدگی به فساد چند میلیارد دلاری وی مرتبط با صندوق توسعه مالزی یک موسوم به پرونده 1MDB تشکیل شد و نخست وزیر اسبق مالزی در این دادگاه مجرم شناخته شد.

گزارش ها حاکی از آن است که قاضی محمد نازلان محد غزالی طبق قانون کمیسیون ضد فساد مالزی موسوم به قانون MACC، نجیب رزاق را به دلیل سوء استفاده از قدرت به تحمل تا 12 سال حبس و پرداخت جریمه 210 میلیون رینگت مالزی (بیش از 42 میلیون یورو)، به دلیل سوء استفاده از اعتماد به 10 سال حبس و مشارکت در پولشویی به تحمل 10 سال حبس محکوم نموده است که آنطور که رسانه های محلی گزارش نموده اند، محکومیت های حبس به طور همزمان اجرا خواهد شد.

اوایل امروز، روزنامه انگلیسی گاردین گزارش نموده بود که نجیب در اولین جلسه محاکمه مرتبط با فساد چند میلیارد دلاری پرونده 1MDB در تمامی هفت اتهامی که به وی وارد آمده بود، مجرم شناخته شد.

آنطور که در گزارش گاردین آمده است، نجیب رزاق با پنج جلسه محاکمه جداگانه در ارتباط با فسادهای اقتصادی روبرو است و حکم امروز (سه شنبه) دادگاه مالزی، مرتبط با هفت اتهام مربوط به انتقال 9.9 میلیون دلار از صندوق 1MDB به حساب های بانکی نجیب به وسیله شرکت های واسطه می گردد. (جزئیات بیشتر)

نجیب هرگونه اقدام اشتباه در ارتباط با یکی از بزرگترین کلاهبرداری های اقتصادی دنیا را رد نموده است. آنطور که در دادگاه مالزی نیز مطرح شده است، میلیاردها دلار از یک صندوق دولتی که با هدف ارتقا توسعه مالزی راه اندازی شده بود، برداشت شده است.

فساد اقتصادی مذکور، سیاست مالزی را به لرزه درآورد و موجب براندازی حزب رزاق موسوم به سازمان ملی مالایاهای متحد (Umno) بعد از 61 سال در قدرت بودن، شد و همچنین موجب شد یکسری تحقیقات در کشورهای سراسر دنیا انجام گیرد.

طبق گزارش گاردین، کمتر از دو سال بعد از کنار رفتن حزب Umno، مجدداً این حزب در ماه مارس امسال میلادی به وسیله ائتلافی به رهبری محی الدین یاسین نخست وزیر مالزی به قدرت بازگشت.

نجیب در جلسه دادگاه شهادت داده بود که مسئولان مؤسسه اقتصادی Jho Low و 1MDB وی را گمراه نموده اند تا به این باور برسد که این وجوه، اهدایی خاندان سلطنتی عربستان سعودی است و آنطور که دادستان ها مدعی هستند، اختلاس از صندوق 1MDB نبوده است.

وزارت خارجه عربستان در سال 2016 اظهار داشت که این وجوه یک یاری اقتصادی واقعی است اما دولت عربستان از آن موقع به بعد هیچ گونه اظهارنظری در این خصوص ننموده است.

طبق این گزارش، در مجموع، وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا می گوید که بیش از 4.5 میلیارد دلار از صندوق 1MDB به سرقت رفته است و دستیاران نجیب در پولشویی این مبالغ دست داشته اند. بیش از 700 میلیون دلار از بودجه این صندوق ظاهراً به حساب های بانکی نجیب واریز شده است. همسر نجیب و چندین تن از مقام های حزب رزاق و دولت پیشین نیز در پرونده های فساد به اختلاس متهم شده اند.

منبع: خبرگزاری فارس

به "نخست وزیر اسبق مالزی به 12 سال حبس محکوم شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخست وزیر اسبق مالزی به 12 سال حبس محکوم شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید