سیستم حمل و نقل در مراکش چگونه است؟

به گزارش وبلاگ آوا، سیستم حمل و نقل در مراکش

اگر از کسانی هستید که فکر می کنید سیستم حمل و نقل در مراکش مشکل، گران و خطرناک است باید در همین ابتدا بگوییم که اشتباه می کنید! ماجراجویان زیادی که به گوشه گوشه این کشور حیرت آور سفر نموده اند اعتراف می نمایند که سیستم حمل و نقل در مراکش به طور باورنکردنی ای آسان، مقرون به صرفه و امن و امان است. برای سفر به بیابان ها و کوه های مراکش چندین و چند گزینه در اختیارتان است؛ شبکه ای از قطارها، اتوبوس ها، تاکسی های اشتراکی و … که با قیمتی مناسب شما را بین شهرهای مختلف جابجا می نمایند حتی اگر می خواهید ماجراجویی در مراکش را کاملا با سلیقه خودتان پیش ببرید گرینه ای دیگری دارید به نام کرایه ماشین شخصی! در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید تا با سیستم حمل و نقل در مراکش آشنا شوید.

سیستم حمل و نقل در مراکش چگونه است؟

قطار

شبکه ریلی مراکش در دوران استعماری درست شد دو جهت اصلی بین شهرهای مراکش و طنجه برقرار است که از شهرهای کازابلانکا و رباط می گذرد و از آنجا راهی شهرهای فاس و وجده می گردد. در شهر مرکزی سیدی قاسم می توانید بین این دو جهت ریلی جابجا شوید. قطارها معمولا سر وقت هستند اما با این حال مسافرت با اتوبوس سریع تر از قطار است. برای نمونه سفر ریلی مراکش تا طنجه 9 ساعت و نیم و کارزابلانکا تا طنجه حدود 5 ساعت طول می کشد. سفر از رباط به وجده، یعنی غرب به شرق، 459 کیلومتر است و حدود 9 ساعت طول می کشد.

اگر برای رفت و آمد در شهرهای مراکش قطار را انتخاب می کنید از اینکه در قطار مردمی را ببینید که با روی خوش درباره سفر با شما حرف می زنند اصلا تعجب نکنید. آن ها تا می فهمند شما توریست هستید از برترین جاهای کشور برایتان حرف می زنند و برترین جاذبه های کشور را به شما معرفی می نمایند. ایستگاه های شهرهای کوچک تر تابلوهای راهنمای کمی دارد و اینجاست که همین مردم محلی می توانند جهت ورود و خروج درست را به شما نشان دهند. شهرهای مهم فاس، مراکش، کازابلانکا، رباط، طنجه و مکناس همگی جهتهای ریلی دارند و هر روز چندین و چند قطار از این شهرها جابجا می گردد.

در مراکش قطار نسبت به اروپا قیمت مناسب تری دارد مثلا هزینه بلیط طنجه تا مراکش در قطار درجه دو 200 درهم مراکش (80 هزار تومان) و در قطار درجه یک 300 درهم مراکش (120 هزار تومان) است. هزینه بلیط کازابلانکا تا مراکش در قطار درجه دو 90 درهم مراکش است. اگر سفرتان بیشتر از 2 ساعت طول می کشد بهتر است که قطارهای درجه یک سوار شوید چون جایگاه هایش راحت تر است و سیستم تهویه مناسب تری دارد. قطارهای شبانه فقط در جهتهای خاص مثل مراکش به طنجه، طنجه به ناظور، کازابلانکا به ناظور، و کازابلانکا به وجده برقرار است.

تراموا

در رباط مرکز مراکش خبری از مترو نیست اما دو خط تراموا بین رباط و شهر سلا وجود دارد. این قطارها از روزهای یکشنبه تا دوشنبه از ساعت 6 صبح تا 11 شب کار می نمایند و بلیط آن فقط 6 درهم مراکش است. در شهر کازابلانکا هم در سال 2012 تراموا آغاز به کار کرد که هر روز از ساعت 6 صبح تا 10:3 شب کار می نماید؛ جهت 31 کیلومتری تراموا در این شهر نواحی مختلف شهر را به هم وصل می نماید و 48 ایستگاه دارد.

اتوبوس های برون شهری

تقریبا همه شهرهای مراکش یک ایستگاه مرکزی اتوبوس دارد که می توانید برای سفر از ناحیه ای به ناحیه دیگر بلیط ها را از آنجا خریداری کنید. می توانید اتوبوس های مخصوص توریستان را انتخاب کنید که سیستم تهویه و تلویزیون دارند و یا می توانید اتوبوس های مخصوص افراد بومی را بگیرید که 20 تا 50 درصد مقرون به صرفه تر هستند. پیشنهاد می کنیم اگر گرمای زیاد شما را اذیت می نماید اصلا سوار این اتوبوس ها نشوید چون از نظر مردم محلی 35 درجه، خنک است و در این دما نیازی به باز کردن شیشه ها نیست!

اتوبوس های درون شهری

در شهری مثل رباط که مرکز مراکش است استفاده از اتوبوس راهی آسان برای رفت و آمد در شهر و قیمت بلیط آن فقط 4 درهم مراکش است. این اتوبوس ها انواع و اقسام مختلفی دارند اما اگر همان هایی را که مردم عادی این شهر سوار می شوند را انتخاب کنید کرایه کمتری می دهید.

تاکسی های اشتراکی گرند (Grand Taxi)

تاکسی های گرند تاکسی های اشتراکی ای هستند که تا 6 نفر در آن ها جا می شوند؛ دو نفر در جلو و 4 نفر در عقب. این مرسدس های قدیمی را می توانید در ایستگاه های تاکسی در نزدیکی ایستگاه های اتوبوس و قطار پیدا کنید. این تاکسی ها جهتهای طولانی بین شهرها را طی می کتند و تا زمانی که پر نشوند راه نمی افتند. تاکسی های گرند تاکسی متر ندارند برای همین بهتر است که قبل از سوار شدن درباره قیمت آن ها تحقیق کنید. در این تاکسی ها معمولا خبری از کمربند ایمنی نیست و از آنجایی که سرعت زیادی هم دارند سفر با آن ها چندان هم بی خطر نیست! این تاکسی ها در شهرهایی مثل رباط و کازابلانکا سفید رنگ هستند.

تاکسی اشتراکی پتیت (Petit Taxi)

تاکسی های پتیت نسبت به تاکسی های گرند کوچک تر هستند و برای سفرهای درون شهری به کار می فرایند. این تاکسی ها معمولا تاکسی متر دارند و 3 نفر مسافر آن ها جا می شوند. کرایه این تاکسی ها چندان گران نیست اما بعد از ساعت 8 شب قیمت آن ها 50 درصد بیشتر می گردد. رنگ این تاکسی ها در رباط آبی و در کازابلانکا قرمز است و قیمت آن ها معمولا بین 5 تا 30 درهم مراکش است.

کالسکه

کاسکه در برخی از شهرهای این کشور مثل مراکش و مکناس هچنان رواج دارد و حتی گاهی مردم از آن ها مثل تاکسی استفاده می نمایند! قبل از سوارشدن در این کالسکه ها بهتر است که درباره کرایه با راننده به توافق برسید.

کرایه ماشین

به خاطر نرخ تصادفات بالا و راننده های بی ملاحظه رانندگی درمراکش کمی پراسترس است برای همین اگ ربه شهرهای بزرگ رفته اید پیشنهاد ما این است که به جای کرایه ماشین از حمل و نقل عمومی بهره ببرید. اما اگر در پی ماجراجویی های هیجان انگیز هستید کرایه اتومبیل می تواند گزینه مناسبی باشد. مراکش آژانس های بین المللی زیادی دارد که ماشین کرایه می دهند شرکت هایی مثل آویس، بادجت، هرتز و … .

منبع: theculturetrip.com

منبع: الی گشت

به "سیستم حمل و نقل در مراکش چگونه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیستم حمل و نقل در مراکش چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید