سریال همسایه ها شکستی مطلق برای غفوریان

به گزارش وبلاگ آوا، پس از سال ها بار دیگر تلویزیون به مهران غفوریان اطمینان کرد و ساخت یک سریال را به او داد تا خودی نشان دهد و احیا شود.

سریال همسایه ها شکستی مطلق برای غفوریان

خیلی راحت می توانیم همسایه ها را در فهرست سریال های کمدی درجه جیم چند وقت اخیر مثل شهرکی ها، شکرآباد، خانه اجاره ای، آقا و خانم سنگی و از این قبیل کارها بگذاریم. اما خاطره خوش زیر آسمان شهر اجازه نمی دهد نسبت به همسایه ها بی تفاوت باشیم.

مهران غفوریان روزگاری بهترین سریال کمدی تلویزیون را ساخت نو رقیب پروپاقرص پاورچین مهران مدیری شد. درست است که زیر آسمان شهر بیشتر از غفوریان، محصول ایده ها و فیلمنامه جذاب رضا عطاران بود اما به هر حال این غفوریان بود که اسمش مقابل عنوان کارگردان قرار می گرفت.

همسایه ها یک جورهایی عیار واقعی کارگردانی مهران غفوریان را در دهه 90 مشخص کرد و نشان داد او نه تنها در طول این 15 سال قدمی برای بهتر شدن شرایط سریال سازی بر نداشته که چندین مرحله هم به عقب برگشته. غفوریان در همسایه ها اصول اولیه ساخت کمدی را هم رعایت نکرده و از تمام استانداردها فاصله گرفته، نمی توانیم ضعف را گردن استفاده ناشیانه از کمدی موقعیت یا شوخی های کلامی بگذاریم، چون آنچه مقابل دیده های مان قرار می گرد، اصلا کمدی نیست که بخواهد نسخه ضعیف موقعیت یا کلامی باشد.

همسایه ها ملغمه ای آشفته از موقعیت های دم دستی، شوخی های سطحی و کلیشه ای کمدی های رایج است که نه برای مخاطبان تازگی دارد و نه خود این بازیگران. غفوریان، خالی بندی بهروز پیرپکاجکی، بلاهت و زرنگی خشایار مستوفی، لهجه زهتاب در حاشیه و ... را کنار هم گذاشته و کپی برداری بسیار ناشیانه ای هم از کاراکترهای بیگ بنگ تئوری انجام داده.

این کاراکترها مثل قطعات نامناسب یک پازل به بدترین شکل ممکن کنار هم قرار گرفته اند و حتی یک مهره هم در این میان وجود ندارد که نجات دهنده سریال از این شرایط باشد. شاید اگر غفوریان چنین سریالی را در دهه 70 روی آنتن می برد، با این شوخی ها و این موقعیت ها جواب خوبی می گرفت و می توانست مخاطبانی را که فقط دو سه کانال تلویزیون در اختیار دارند، راضی نگه دارد اما طبیعتا نمی تواند انتظار داشته باشد مخاطبان دهه 90 چنین اثری را از او بپذیرند و صرفا به خاطر موقعیت های به شدت تکراری، میمیک عجیب و غریب صورت و بلاهت های کاراکترها جذب آن شوند.

همسایه ها نه تنها مردم را از کارگردانی غفوریان ناامید کرد که خود مدیران تلویزیون را هم شوکه کرد. این اولین باری بود که سریالی به خاطر ساختار بد و پایین بودن سطح کیفی، بعد از چند قسمت، به شبکه ای دیگر تبعید می شد. حالا فقط باید منتظر باشیم و ببینیم در چنین شرایطی باز هم پروژه زیر آسمان شهر 4 در جریان تولید قرار می گیرد یا تلویزیون کلا قید همکاری مجدد با غفوریان را می زند.

مجله اینترنتی وبلاگ آوا

منبع: setare.com

به "سریال همسایه ها شکستی مطلق برای غفوریان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سریال همسایه ها شکستی مطلق برای غفوریان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید