دره زبان مار ؛ زیبای وهم انگیز کویر مرکزی ایران

به گزارش وبلاگ آوا، کویرهای مرکزی ایران، با همه وهمی که دارند، زیبا هستند. حرکت ماسه های روان و شکل هایی که می سازند، هر چند گذرندگان را گمراه می نماید، خیال انگیز و رویایی است. آن ناشناختگی ها، هیجان دست یابی و کشف تازگی ها را دارد. از این رو، کویر لوت برای ماجراجویان بهشت است.

دره زبان مار ؛ زیبای وهم انگیز کویر مرکزی ایران

وبلاگ آوا: کویر ابهت دارد ،شگفتی دارد ، وهم دارد ولی اوج زیبایی است.در کویر آن قدرناشناختگی بسیار است که هر پدیده عجیبی را باید بیبنید و مبهوت شوید. کویرهای ایران ناشناخته اند و آمیخته با راز و رمزهای بسیار؛ ترسناک و انبوه از دلهره و خطر مثل دره زبان مار . پای انسان های اندکی به ژرفای کویرهای ایران باز شده است.

با این همه، کویرهای مرکزی ایران، با همه وهمی که دارند، زیبا هستند. حرکت ماسه های روان و شکل هایی که می سازند، هر چند گذرندگان را گمراه می نماید، خیال انگیز و رویایی است. آن ناشناختگی ها، هیجان دست یابی و کشف تازگی ها را دارد. از این رو، کویر لوت برای ماجراجویان بهشت است.

تنگه زبان مار در استان کرمان واقع است. در برخی نقاط لوت فرسایش در اثر باد بسیار شدید است. فقدان پوشش گیاهی که در قسمت عمده کویر لوت به چشم می خورد تاثیر بسزایی در فرسایش و رفته شدن خاک دارد و اگر گیاهی هم در برخی نقاط به چشم می خورد، قادر به حفظ و پابرجا نگهداشتن خاک نیست.

یکی از این منطقه ها فرسایش یافته در لوت، دره زبان مار در شرق منطقه کلوتها و غرب چاله مرکزی لوت است. علت نامگذاری دره به زبان مار، شباهت ظاهری دره در نقشه های هوایی منطقه به زبان مار است که در سرانجام به دو دره تقسیم می شود (نامگذاری به وسیله مهرداد قزوینیان). این دره در نسخ تاریخی به آن اشاره نشده است و احتمال می رود به علت ناشناخته بودن منطقه و عدم وجود مسیر ارتباطی و کاروان گذر در این قسمت از بیابان لوت مورد استفاده قرار نمی گرفته است.

شکل دره شبیه به زبان مار است که در قسمت سرانجامیی، به دو زبانه مجزا تقسم می شود. جهت دره شرقی غربی و طول آن در حدود 9 کیلومتر است. ارتفاع دیواره ها در ابتدای دره در حدود 30 متر که با حرکت به سمت غرب از ارتفاع آن کاسته می شود.

کف دره پوشیده از ماسه است که به وسیله باد به درون دره ریخته شده اند. علت پیدایش دره احتمالا به وسیله آب زه کش لوت یا سیل بزرگ سیستان است که به وسیله باد تشدید شده است. عدم حرکت طبقات موازی در دیواره های دره، ایجاد آن به وسیله گسل را منتفی می نماید.

ارتفاع کف دره از سطح دریا در حدود 190 متر است که جزئ منطقه ها پست لوت محسوب میشود و کلیه مسیل های شرقی دشت به این نقطه متصل می شوند. در درون دره رد روباه شنی مشاهده گشت که گمان می رود، باد لاشه پرندگان و جانوران را به درون این دره می اندازد و از این رو لاشه خواران بیابان در این مکان در پی غذا می گردند.

دره زبان مار فاقد پوشش گیاهی است و در واقع در مرز کلوتهای شرقی لوت و دشت هامادای لوت واقع شده است. در بالای تنگه دشت هموار لوت مرکزی واقع شده است و به غیر از چند کلوت و یاردانگ پراکنده در غرب و جنوب دره ارتفاع قابل ملاحظه ای در اطراف دره دیده نمی شود.

برای دسترسی به این دره باید از 50 کیلومتری یگان تکاوری ده سلم در مسیر ازتباطی شهداد-نهبندان به سمت جنوب حرکت کرد و پس از طی مسافتی در حدود 60 کیلومتر در میات دشت مرکزی لوت و عبور از 3 مسیل اصلی به دهانه این دره رسید.

ورود به این منطقه بدون هماهنگی با ارگان های ذی ربط از جمله یگان تکاوری مستقر در منطقه، استانداری کرمان و استانداری خراسان جنوبی و بدون تجهیزات لازم و راهنمای مجرب پیشنهاد نمی شود. بعلاوه به علت سست بودن دیواره ها و امکان ربزش قطعات بزرگ کلوخی، نزدیک شدن به دیواره ها،شب مانی و فراوری صدا در این مکان خطرات زیادی به همراه خواهد داشت.

هرگز تنها به این مکان سفر نکنید، احتمال گم شدن افراد زیاد است. قبل از عزیمت به این مکان، مجوز های لازم را دریافت کنید.

منبع: توریسم آنلاین

به "دره زبان مار ؛ زیبای وهم انگیز کویر مرکزی ایران" امتیاز دهید

1 کاربر به "دره زبان مار ؛ زیبای وهم انگیز کویر مرکزی ایران" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دره زبان مار ؛ زیبای وهم انگیز کویر مرکزی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید