خبرنگاران دیده بان حقوق بشر سوریه: ترکیه شبه نظامیان جدید به لیبی اعزام می کند

به گزارش وبلاگ آوا، تهران- خبرنگاران - گروه موسوم به دیده بان حقوق بشر سوریه روز جمعه مدعی شد که ترکیه درحال آماده سازی برای اعزام گروه جدیدی از شبه نظامیان سوری مورد حمایت خود به لیبی است.

خبرنگاران دیده بان حقوق بشر سوریه: ترکیه شبه نظامیان جدید به لیبی اعزام می کند

به گزارش وبلاگ آوا به نقل از تارنمای دیده بان حقوق بشر سوریه، ده ها شبه نظامی سوری درحال آماده شدن برای اعزام به خاک ترکیه و سپس انتقال به لیبی هستند.

براساس این گزارش، ترکیه همچنین عملیات بازگشت شبه نظامیان سوری که قرار بود 25 ژانویه از لیبی خارج شوند را به دلایل نامعلومی متوقف کرده است.

دیده بان حقوق بشر سوریه اضافه کرده است این اقدام ترکیه درحالی انجام می گیرد که جامعه جهانی خواستار خروج پیکارجویان خارجی از لیبی شده است.

پیش تر رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در اظهارتی گفته بود: درصورتی که نیروهای خارجی دیگر از لیبی خارج شوند، خروج نیروهایمان را از خاک این کشور بررسی خواهیم کرد.

اردوغان افزود: حضور ما در لیبی به دعوت دولت قانونی و مورد تایید جامعه جهانی این کشور و براساس توافق های همکاری نظامی انجام گرفته است.

پیش تر سرپرست نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد نیز خواستار خروج نیروهای روسیه، ترکیه و امارات متحده عربی از لیبی شده بود.

لیبی از سال 2011 میلادی در پی خیزش مردمی علیه حکومت معمر قذافی و حمله نظامی نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با هدف برکناری معمر قذافی دیکتاتور وقت این کشور، با تنش های سیاسی و درگیری های نظامی بسیار گسترده ای روبه رو بوده است و در نهایت به 2 بخش شرقی و غربی تقسیم شد که در بخش غربی با مرکزیت طرابلس دولتی موسوم به وفاق ملی به ریاست فایز السراج بر سر کار آمد که مورد تأیید و حمایت سازمان ملل متحد و برخی کشورها از جمله ترکیه، قطر و ایتالیا است و در بخش شرقی و جنوب نیز خلیفه حفتر ژنرال بازنشسته ارتش بر امور مسلط شده است که از سوی کشورهایی مانند عربستان، روسیه، فرانسه، مصر، امارات متحده عربی، یونان و قبرس حمایت می شود.

این صف بندی های بین المللی و منطقه ای در بحران لیبی و مداخلات آشکار بازیگران، این کشور را بر لبه پرتگاه قرار داده و منابع و زیرساخت های این کشور ثروتمند نفتی را ویران کرده، بطوری که لیبی طی ماه های اخیر دستکم برای 3 نوبت در آستانه جنگی تمام عیار قرار گرفته است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران دیده بان حقوق بشر سوریه: ترکیه شبه نظامیان جدید به لیبی اعزام می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران دیده بان حقوق بشر سوریه: ترکیه شبه نظامیان جدید به لیبی اعزام می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید