تپه های گرانشی؛ وقتی شیب ها برعکس عمل می نمایند

به گزارش وبلاگ آوا، ما آموخته ایم نیروی گرانش زمین باعث می گردد همه چیز به سمت زمین در حرکت باشد. به همین علت وقتی ببنیم گرانش روی یک تپه در جهت عکس عمل می نماید، بسیار تعجب می کنیم.

تپه های گرانشی؛ وقتی شیب ها برعکس عمل می نمایند

تصور کنید بالای تپه ایستاده اید و توپی را به پایین قل می دهید. مقابل چشمان ناباور شما، توپ به سمت خودتان برمی گردد.

این ویژگی تپه گرانشی است که به نظر می رسد شیب آن قوانین فیزیک را نقض می نماید. درواقع باید بگویم قانون های فیزیک همچنان پابرجا هستند، اما این که چرا چنین اتفاقی رخ می دهد، دلایل مجذوب نماینده دیگری دارد.

برخی ها معتقد هستند ماجرای این تپه ها به یک تغییر ناگهانی در نیروی جاذبه زمین برمی گردد. عده ای هم می گویند به علت نوسان در میدان مغناطیسی است؛ اما درواقع شرح ساده تری پشت این رخداد وجود دارد. واقعیت این است که فقط به نظر می رسد اشیا به بالای تپه قل می خورند و همه ماجرا شبیه صحنه سازی است!

تحقیقی که نشریه سایکولوجیکال ساینس (Psychological Scuence) در سال 2003 به چاپ رساند، حاکی از آن بود که توهم تپه گرانشی معمولا در اثر دو اتفاق رخ می دهد.

نخست، افق باعث این توهم می گردد. به این معنی که اگر شما بتوانید نقطه ی ناپدید شدن جاده را روی خط افق ببینید، مغز شما افق را یک خط صاف می بیند و می انگارد، حتی اگر خط افق شیب تندی داشته باشد. بعلاوه، صرف نظر از شیب واقعی، اگر خط افق به سمت بالا باشد، به نظر شما می رسد که شیب آن به طرف پایین است، و برعکس این هم اتفاق می افتد.

این تحقیق می گوید علت دوم شیب متنی است. یعنی این که شما شیب این تپه را براساس شیب دور و اطراف آن تفسیر می کنید:

هنگامی که جاده در کنار شیب تند قرار گرفته باشد، یا کنار سراشیبی باشد، شیب جاده رو به بالا به نظر می رسد.

جالب است بدانید توهم در تپه ایرشایر (Arishire) اسکاتلند تا حدی است که به نظر می رسد بالای تپه در پایین قرار گرفته است. در ویدیوی زیر می بینید که مردم در جاده ایرشایر از شیب غیرمعمول آن حیرت می نمایند.

ابتدا همه چیز عادی به نظر می رسد. اما افرادی که در این جاده عجیب دوچرخه سواری می نمایند، می بینند که برای پایین رفتن از شیب جاده، باید انرژی زیادی مصرف نمایند. میزان گیری های دقیق با تجهیزات مناسب نشان می دهد آن جایی را که پایین تپه تصور می کنیم، درواقع بالای آن است!

اما این راب مکینتاش (Rob Macintosh) روانشناس است که ما را از این سردرگمی نجات می دهد. او معتقد است رخدادهای تپه گرانشی ایرشایر را باید از دید دیگری آنالیز کرد. او باور دارد منظره کلی فکر ما را فریب می دهد و ما تصور می کنیم این جاده سراشیبی است. ما در یک محدوده شیب دار ایستاده ایم؛ جاده هم شیب دارد، اما با درجه کم تر. بنابراین باعث خطای دید می گردد و تصور می کنیم سربالایی است.

ده ها تپه گرانشی در جهان وجود دارد. تنها در آمریکا بیشتر از 20 تپه گرانشی پیدا شده است، مانند تپه کانفیوژن هیل (Confusion Hil) در کالیفرنیای شمالی و اسپوک هیل (Spook Hill) در نیویورک.

نمونه های دیگری در کشورهای دیگر دیده شده است، مثل مگنتیک هیل (Magnetic Hill) در کانادا، روا دو آمندیوم (Rua do Amendiom) در برزیل و مجیک هیل (Magic Hill) در ایرلند.

کسی چه می داند؟ شاید روزی گذرتان به یکی از این تپه های هیجان انگیز افتاد. در این صورت از قلم نیاندازید که چشم های تان قابل اعتماد نیستند.

منبع: کجارو / curiosity.com

به "تپه های گرانشی؛ وقتی شیب ها برعکس عمل می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تپه های گرانشی؛ وقتی شیب ها برعکس عمل می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید