اولین کاشی ماندگار مشهد شکسته شد

به گزارش وبلاگ آوا، نخستین کاشی ماندگار مشهد که در 8 شهریور سال جاری بر سردر خانه هنرمند دوتار نواز ایرانی نصب شده بود، شکسته شد.

اولین کاشی ماندگار مشهد شکسته شد

27 اردیبهشت سال جاری و همزمان با شروع هفته میراث فرهنگی، طرح نصب کاشی ماندگار اجرایی شد تا با نشان دادن یک جهت فرهنگی به گردشگران، خانه اهالی فرهنگ و هنر را در شهرهای مختلف کشور نشان دهد.

بعد از گذشت پنج ماه از نصب نخستین کاشی ماندگار مشهد که بر سردر خانه عثمان محمدپرست در خراسان نصب شده بود، این کاشی شکسته و به نظر می رسد فرهنگ این کار بین مردم جا نیفتاده است و احتیاج به قوانینی برای حفاظت از این اقدام فرهنگی احساس می گردد.

رضا سلیمان نوری رییس هیئت مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ در خراسان گفت:

این کاشی هشتم شهریور در مراسمی با حضور بعضی مدیران شهری نصب شده بود، بنابراین وجهه ای قانونی نیز داشت، در این شرایط به نظر می رسد با توجه به نوع ضربه ای که به کاشی وارد شده، دلیل آن باید آنالیز گردد.

او به لزوم حفاظت از این کاشی ها اشاره نمود و گفت:

با توجه به بروز این اتفاق، باید به این فکر کنیم که چرا کاشی به گونه ای تعبیه شده که از آن هیچ حفاظتی نگردد؟

وی اضافه کرد هرچند میراث فرهنگی خراسان اعلام نموده که به سرعت آن را بازسازی و سر جای خود نصب می نماید، از سوی دیگر این لوح در شهرستان خاف و سردر دومین منزل عثمان محمدپرست نصب خواهد شد.

رییس هیئت مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ ادامه داد که شکسته شدن کاشی ماندگار در مشهد یک هشدار است که باید راه حل و مسائل حفاظتی برای آن مطرح گردد. طرح استفاده شده برای کاشی ماندگار یک طرح صنایع دستی است، اما معتقدیم باید آن را قوی تر اجرایی کرد.

وی بیان می نماید: زمانی که صنایع دستی را صادر می کنیم آن ها را بسته بندی می کنیم، این کاشی نیز یک جنبه تبلیغاتی دارد، بنابراین باید پوششی حفاظتی داشته باشد که هیچ آسیبی به آن وارد نگردد.

به نظر می رسد طرح کاشی ماندگار که به وسیله پوریا سوری در زمان حضورش در روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی اجرایی شد اکنون به نظر می رسد که احتیاج به ضابطه، توجه یا قانونی برای حفاظت از این کاشی ها دارد.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا

به "اولین کاشی ماندگار مشهد شکسته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین کاشی ماندگار مشهد شکسته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید