امروز دیگر بستن خروجی ها فایده ای ندارد ، محدودیت نیروی انسانی متخصص

به گزارش وبلاگ آوا، خبرنگاران/بوشهر دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر گفت: ملاک ارزیابی شرایط استان ها، تعداد مرگ ومیر در هر 100 هزار نفر است که بر ین اساس ما جزو سه استان پایین کشور هستیم.

امروز دیگر بستن خروجی ها فایده ای ندارد ، محدودیت نیروی انسانی متخصص

سعید کشمیری در نشست با اعضای شورای شهر بوشهر اظهار کرد: به دلیل هم زمانی آنفلوآنزا با کرونا در پاییز، فصل بسیار سختی در پیش داریم و از الآن هم ما و هم مردم باید برای گذراندن آن ایام آماده شویم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: امروز دیگر بستن خروجی ها فایده ای ندارد، چون ویروس در استان در حال چرخش است و صرفاً از بیرون وارد نمی شود.

وی توضیح داد: بستن جهت برای ایام اسفند خوب بود که آن موقع در ابتدای بیماری بودیم و طبق پیش بینی ها قرار بود در آن ایام بوشهر دچار پیک بیماری شود، چون به دلیل حضور میلیونی مسافران، امکان انتقال سریع تر بیماری بود، اما محدودیت راه ها با یاری نیروهای مردمی و تعطیلی بازارها به همراه تصمیم گیری استانی برای تعطیلی مراکز تجمع مثل مدارس، دانشگاه ها، بازارهای سربسته و نمایشگاه ها باعث شد از پیک دردناک کرونا آن ایام نجات پیدا کنیم. ولی امروز دیگر بیماری در استان در چرخش است و مشکل صرفاً از بیرون نیست.

این مسئول با بیان اینکه روز در مرحله مدیریت و کنترل کرونا در استان هستیم، هرچند چند روز پیش در حال ورود به مرحله بالاتر از هشدار بودیم اضافه کرد: اگر به شیب و مرحله خطرناک بیماری کرونا برسیم، امکان دارد به وزارت بهداشت و ستاد ملی درخواست دهیم که استان بسته شود تا شاهد انتقال دوطرفه ویروس نباشیم.

دلیلی برای پنهان کاری نیست

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: از ابتدا بنای دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بر صداقت نهاده و باور کنید اطلاعات و آمارهای ما و مردم یکسان است، چون دلیلی برای پنهان کاری نیست و این طور هم نیست که قبرستان جدا یا راهروی پنهانی در بیمارستان ها برای پنهان کردن اجساد یا بیماران کرونایی داشته باشیم.

وی توضیح داد: اکنون بر اساس شاخص های علمی، برآورد می شود در استان 10 درصد جمعیت مبتلا به کرونا شده اند و در حالت بدبینانه این رقم 15 درصد می رسد، اما اقدام مهم حوزه سلامت و مردم این است که نباید به جایی برسیم که همه با هم بیماری را بگیرند، چون امکانات تخت های ویژه کفاف تعداد مشخصی را می دهد.

کشمیری از جابجایی مرکز بیمار یابی مرکز خدمات جامع سلامت نبی اکرم در باغ زهرا اطلاع داد و گفت: قرار است با یاری سپاه تا آخر هفته بیمارستان صحرایی در فضای آزاد کنار بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر ایجاد شده و مرکز بیمار یابی نبی اکرم باغ زهرا به آنجا منتقل تا نگرانی مردم رفع شود.

راه اندازی 2 آزمایشگاه جدید کرونا

وی توضیح داد: کیت تست کرونا در کشور کمبود است، هرچند اگر کیت هم به اندازه کافی باشد، فرایند آزمایش زمان بر و 8 ساعته است، همچنین از نظر نیروی انسانی متخصص محدودیت داریم و باعث شده در پاسخگویی تست ها، روزانه امکان 200 تا 300 جواب داشته باشیم.

وی با بیان اینکه 2 آزمایشگاه جدید کرونا در استان ایجاد خواهد شد اضافه کرد: البته دستگاهی از بندرعباس قرض نموده و به زودی آزمایشگاه برازجان راه اندازی می شود، همچنین با یاری نفت، آزمایشگاه کرونا در جنوب استان هم فعال خواهد شد که آنالیز سریع تر و بیشتر تست ها را امکان پذیری می نماید و دارای 3 آزمایشگاه می شویم.

کشمیری درباره نگرانی پیش آمده درباره امتحانات دانشگاه های استان مقرر شده که غیرحضوری باشد اضافه کرد: چند روز پیش رییس دانشگاه آزاد استان می گفت که بر اساس ابلاغ کشوری ناگزیر است در بوشهر و برازجان به صورت حضوری آزمون برگزار کند، از این رو نامه ای به آن ها درباره شرایط این 2 شهر ارسال شد تا به استناد آن، سازمان مرکزی دانشگاه آزاد را برای برگزاری غیرحضوری امتحانات متقاعد نمایند.

وی درباره سؤال سرپرست شهرداری پیرامون تقاضای مردم برای فعالیت اتوبوس شهری جهت کاهش هزینه تردد و بازارهای هفتگی برای یاری به تنظیم قیمت ها گفت: برای فعالیت اتوبوس رانی بوشهر و بازارهای هفتگی این هفته در کمیته استانی کرونا تصمیم گیری خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اضافه کرد: واقعیت این است که پاییز بسیار سختی در پیش داریم، چراکه همیشه در این فصل درگیر ویروس آنفلوآنزا هستیم و سال جاری با کرونا نیز هم زمان خواهد بود، در این راستا اورژانس هسته ای با 100 تخت تا مهرماه افتتاح می شود که صرفاً به بیماران کووید 19 و آنفلوآنزا اختصاص می یابد.

دکتر کشمیری مطرح نمود: برای پاییز باید چندین برابر سال گذشته واکسن آنفلوآنزا تهیه کنیم که در حال پیگیری هستیم، همچنین تجهیزاتی مثل دستگاه تنفس مصنوعی برای استان سفارش داده شده که با رسیدن آن، برای ایام سخت پیش رو آماده می شویم.

با کرونا تا 1400

وی با بیان اینکه برآورد می شود تا سال 1400 بیماری را داشته باشیم، گفت: هنر مردم و ما باید این باشد که همه گیری بیماری تدریجی باشد و به صورت هم زمان رخ ندهد، چون امکانات مثل تخت های ویژه پاسخگو نیست.

دکتر کشمیری اضافه کرد: تخت ویژه و دستگاه تنفس در استان بوشهر از متوسط کشور پایین تر است و دلیل آن هم تأخیر دهه های گذشته استان در بیمارستان سازی است، ولی حقیقتاً طی سه سال گذشته تغییرات خوبی رخ داده و طی این مدت از 100 به 142 تخت ویژه رسیدیم، تخت هایی که هر کدام با امکانات جانبی و نیروی انسانی اش به طور میانگین 20میلیارد تومان هزینه دارد.

تناقض ها به دلیل ناشناخته بودن ابعاد بیماری است

وی بیان نمود: البته بسیاری از موارد ناقل و بی علامت هستند، هرچند این افراد آنتی بادی خونشان به میزانی رسیده که در مقابل کرونا ایمن خواهند شد و مجدداً مبتلا نمی شوند، اما با رعایت فاصله گذاری و زدن ماسک، باید مانع انتقال بیماری به دیگران خصوصاً سالمندان و بیماران خاص شوند که شرایط حساس تری دارند.

دکتر کشمیری اضافه کرد: اکنون در مرحله کنترل و مدیریت بیماری هستیم و تناقض ها درباره این بیماری ناشی از ناشناخته بودن ابعاد آن است، طوری که سازمان بهداشت جهانی نیز بعد سه ماه از نظر اولیه اش برمی شود و می گوید ماسک باید اجباری شود، در این شرایط مهم این است که هر جا متوجه خطا شدیم سریع برگردیم و به آنچه علم می گوید توجه نموده و احترام بگذاریم.

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر گفت: واقعیت این است در شرایط حاضر، تنها راه مقابله با شیوع گسترده بیماری، یاری مردم است که با رعایت بهداشت فردی شامل زدن ماسک در بیرون منزل و روزانه 20 بار شستن دست هر بار به مدت 20 ثانیه در کنار رعایت فاصله گذاری، مانع انتقال ویروس شویم، افرادی هم که دارای علائم خفیفی هستند در منزل استراحت نموده و تست دهند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "امروز دیگر بستن خروجی ها فایده ای ندارد ، محدودیت نیروی انسانی متخصص" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امروز دیگر بستن خروجی ها فایده ای ندارد ، محدودیت نیروی انسانی متخصص"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید