آشنایی با انواع مختلف گردشگری در جهان

به گزارش وبلاگ آوا، قطعا تا به امروز کمتر کسی علاقمند به مطالعه بر روی انواع مختلف گردشگری در این عالم هستی شده و اغلب گشت و گذارهای خود را بر روی دو محور اصلی داخلی و خارجی ترتیب داده اند. گردشگری یک صنعت کاملا پیچیده و البته درآمدزاست، به شرطی که بتوان مطابق استاندارد و بایدهای آن عمل کرد! جالب است بدانید، برای نخستین بار در سال 1937 میلادی بود که دنیا با کلماتی همچون دنیاگرد و توریسم روبرو شد؛ کلماتی که ریشه در واژه لاتین turns دارند و به معنای گشتن و تردد میان مبدا و مقصد هستند. تاریخچه گردشگری خیلی عمیق تر از چیزی است که ما بتوانیم در یکی دو مقاله آن را برایتان توضیح دهیم. اما، در همین حد بدانید که گردشگری در اصل به سفری با مدت زمان بیشتر از 24 ساعت اطلاق می گردد که فرد در شهر و دیاری خارج از سرزمین مادری خود قرار بگیرد. با ما در این مقاله جذاب همراه شوید تا کمی برایتان از انواع گردشگری در دنیا سخن بگوییم.

آشنایی با انواع مختلف گردشگری در جهان

گونه شناسی در حوزه گردشگری

گردشگری با موضوع تفریح

این بخش از انواع گردشگری در جهان را بایستی متعلق به بریتانیایی ها بدانیم، زیرا آنان بودند که در ابتدا توانستند سفرهایی با هدف تفریح و سرگرمی را برای اقشار مرفه جامعه خود ایجاد نمانید. گردشگری تفریحی قسمتی از انواع مختلف گردشگری بوده که بعد از وقوع انقلاب صنعتی در اروپا و خصوصا در منطقه بریتانیا صورت گرفت. در ابتدا، طبقه کارگران و فقیران از اینگونه گردشگری محروم بوده و تنها مالکان زمین، صاحبان کارخانجات و ماشین آلات و همچنین سیاستمداران ثروتمند قادر به انجام چنین سفرهایی بودند. جالب است بدانید امروزه می توان ردپای بریتانیایی ها را در پیدایش و ایجاد اغلب ایستگاه های تفریحی جهان دید.

گردشگری با موضوع انبوه (دسته جمعی)

شاید باورش کمی سخت باشد، اما همین مسافرت های دسته جمعی و گروهی که گاها بعضی از ما با خانواده یا دوستان آن ها را ترتیب می دهیم نیز از ابداعات بریتانیایی ها در جهان بحساب می آیند. در واقع، برای اولین بار توماس کوک (Thomas Cook) در تاریخ 5 ماه جولای سال 1841 میلادی گروهی 57 نفره از کارکنان و کارمندان راه آهن شهر لستر را به نقطه ای در حدفاصل حدودا 11 مایلی آن یعنی لاگ بورو راهنمایی کرد و نام خود را تحت اسم پدر گردشگری گروهی به ثبت رساند. پس از توماس کوک اشخاص دیگری نیز به تقلید از او پرداختند و سبب شدند تا صنعت توریسم جهانی با یکی از انواع مختلف گردشگری یعنی سفرهای دسته جمعی روبرو گردد.

گردشگری با موضوع ورزش های زمستانی

یکی دیگر از انواع گردشگری در جهان اختصاص به انجام کارهای زمستانی دارد. جالب است بدانید ورزش های همچون بوکس، فوتبال و راگبی ریشه در میان بریتانیایی ها دارند و حتی رشته ورزشی همچون تنیس نیز که از ابداعات فرانسوی ها در جهان بوده را انگلیسی ها بودند که قانونمند کردند. گفتنی است اولین تور گردشگری با هدف انجام ورزش های زمستانی در سال 1903 میلادی به طرف آولبودن در کشور سوئیس ترتیب داده شد.

گردشگری با موضوع مجازی

گردشگری مجازی یا همان e-tourism در حقیقت یکی از انواع مختلف گردشگری بوده که با ارفاق می توان عمری نزدیک به 20 سال را برای آن تصور کرد. در این نوع از گردشگری شما می توانید به راحتی و تنها با زدن چند دکمه از کامپیوتر شخصی خود، وارد جهانی بی انتهایی از تصاویر، فایل های صوتی و ویدیویی و همچنین مطالبی کاملا جذاب و مفید شوید و به اطلاعات مغتنمی در مورد شهر مقصد یا جاذبه گردشگری مدنظرتان دست پیدا نمایید. امروزه، این بخش از انواع گردشگری در جهان دارای هواداران بیشماری شده و تقریبا تمام دفاتر مسافرتی و آژانس های گردشگری درصدد ایجاد این تورها برای ترغیب گردشگران و گردشگر ها برای انجام سفر هستند.

گردشگری با موضوع پزشکی و درمان

سفر برای بهبود حال روحی و جسمی افراد در جهان چیز اصلا جدیدی نیست و می توان تنها با مرور بخشی از کتب موثق تاریخی به این مهم پی برد که در گذشته کشورهای نسبتا پیشرفته تر شهرهایی از خود را که دارای آب و هوایی باکیفیت و همچنین چشمه های آبگرم و معدنی بوده را مهیای جذب مسافر خارجی یا اصلا داخلی برای درمان بیماری هایی همچون برونشیت، بیماری های روده ای و کبدی می کردند. با ایجاد تغییر و تحولات بنیادی در علم پزشکی، این بخش از انواع مختلف گردشگری نیز تغییرات فراوانی یافت و کشورهای برتر از نظر علم پزشکی و درمانی توانستند با ایجاد شهرک هایی خاص به جذب گردشگر های بیماری که چاره ای جز سفر کردن جهت کسب سلامت جسمی نداشتند، بپردازند و به وسیله هزینه اقامت و همچنین فرایند درمانی آن ها و همراهانشان، درآمدهای هنگفتی را داشته باشند. بطور مثال، کشور کره جنوبی در سال 2013 توانست به وسیله سیستم گردشگری درمانی خود به درآمدی معادل با 10 میلیارد دلار برسد که از این حیث هنوز هم رکوردار هست.

دیگر زمینه های گردشگری در صنعت توریسم جهانی

گردشگری در جهان فعلی از شاخه و زیرشاخه های بسیاری بهره مند گشته که از جمله آن ها بایستی به ژئوتوریسم (گردشگری با هدف زمین شناسی)، اکوتوریسم (طبیعتگردی با هدف زیست شناسی)، فضایی (البته در حال حاضر این نوع گردشگری قابل اجرا برای تمام گردشگران نیست)، ورزشی (جهت انجام مسابقات خاص ورزشی)، مذهبی (با هدف زیارت و سیاحت اماکن مذهبی و متبرکه)، بازاری (سفر به قصد خرید مایحتاج جزیی یا کلی) نیاشناسی (تجدید ملاقات با فامیل و نسب شناسی)، هیجانی (ماجراجویی در نقاط خاص داخلی و خارجی)، اجلاسی (جهت شرکت در اجلاس ها و همایش های مختلف)، تاریک (بازدید از اماکنی با طعم مرگ و رنج)، مصیبتی (حضور در شهر و دیارهای مصیبت زده با هدف تماشای صحنه های ویرانی و بدون یاری نمودن به مردم)، افراطی (سفر با ریسک بالا)، بدون هدف (بدون داشتن مقدص خاصی رهسپار جاده شدن) تحصیلی (جهت آموزش بیشتر و فراگرفتن داده های علمی) اشاره نماییم. البته موراد دیگری نیز وجود داشته که بسیار جالب هستند.

گردشگری با موضوع بین المللی

در بسیاری از گونه های نامبرده شده در بخش های قبل، ما بصورت غیر مستقیم به سفرهای خارجی و بین المللی نیز اشاراتی داشتیم، اما حالا بهتر است کمی بیشتر با صنعت توریسم جهانی بصورت گروهی و در ابعاد بین المللی آشنا شویم. گردشگری در مقیاس بین المللی و به شکل گروهی از زمان پیدایش قطارهای ریلی و همچنین توسعه آن ها ترتیب داده شد. با وقوع جنگ های جهانی اول و دوم بطور کلی گردشگری از چرخه رونق خود خارج گشت تا اینکه با اتمام جنگ جهانی دوم، صنعت توریسم جهانی اینبار به مدد وجود هواپیماهای مسافرتی احیا شد و تا به امروز نیز ادامه پیدا کرد.

منبع: همگردی

به "آشنایی با انواع مختلف گردشگری در جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با انواع مختلف گردشگری در جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید