معرفی موزه هنر کاستیف قزاقستان

به گزارش وبلاگ آوا، موزه هنر کاستیف قزاقستان | Kasteev Art Museum

قدمت موزه هنر کاستیف قزاقستان به سال 1935 میلادی برمی شود. وقتی که، دولت پیشین قزاقستان بخشنامه ای را صادر کرد تا گالری هنر قزاق آغاز به فعالیت کند. در بخشنامه صادره، توجه ویژه ایی به سالگرد پانزدهمین نمایشگاه هنر این جمهوری عضو سابق اتحاد جماهیر شوروی شد. بعد از به اتمام کار نمایشگاه، آثار این نمایشگاه هنری بوسیله مسوولین موزه هنر خریداری و موزه امروزی هنر بوجود آمد. در ادامه با خبرنگاران همراه شوید:

معرفی موزه هنر کاستیف قزاقستان

در سال 1965، دولت وقت قزاقستان تصمیم گرفت تا برای موزه هنر، ساختمان مخصوص خود را مهیا کند. به همین دلیل، طراحی ساختمان موزه بوسیله آرشیتکت های قزاقستان به نام های السا کوزنتسوا، الگا نااوموا و بوریس نوویکف صورت پذیرفت. در سال 1976، گالری هنر قزاق تغییر نام داد و نام موزه را موزه هنر جمهوری قزاقستان گذاشتند. موزه هنرهای کاربردی نیز بعدها به بخش های این موزه اضافه شد. موزه تازه در سپتامبر 1976 به روی بازدیدنمایندگان بازگشایی شد. در ژانویه 1984، نام موزه دوباره دستخوش تغییر شد و نام آبیلخان کاستیف که معروف به هنرمند مردمی قزاقستان بود برای این موزه برگزیده شد.

در دوره کنونی، موزه هنر کاستیف جمهوری قزاقستان بزرگترین موزه هنر این کشور آسیای میانه محسوب می شود ود عین حال پیشروترین مرکز تحقیقاتی، فرهنگی و آموزشی هنرهای زیبا این کشور محسوب می شود.مجموعه گردآوری شده در این موزه بسیار غنی، متنوع و ارزشمند است و اطلاعات مفیدی را درباره فرهنگ هنری کشور قزاقستان، قاره اروپا و آسیا، استادان هنرمند قدیم و معاصر در اختیار بازدیدنمایندگان قرار می دهد. این موزه شامل انواع مختلفی از اشیا هنری می شود. چندین مرکز تحقیقاتی-علمی و دیگر دفاتر در این موزه حضور دارند که عبارتند از: دفتر هنرهای تجسمی قزاقستان، دفتر هنرهای کاربردی و تزئینی قراقستان، دفتر هنرهای کلاسیک خارجی، دفتر هنر مدرن خارجی، دفتر بازسازیهای علمی، دفتر نمایشگاهها و مدیریت آن، دفتر تورهای گردشگری، دفتر مدیریت جمع آوری اشیا هنری و انبار کردن آن، دفتر اطلاعات و انتشارات، و دفتر مدیریت و روابط خارجی.

امروزه، این موزه به مرکز برگزاری رویدادهای فرهنگی تبدیل شده است. ارتباطات وسیع و گسترده موزه، این امکان را برای گردانندگان موزه فراهم کرده است که در کنار نمایشگاههای دائمی که در موزه در طول سال برگزار می شود، همچنین شرایط مناسب را برای برگزاری منظم نمایشگاه های انفرادی هنرمندان قزاقستان فراهم نمایند. ضمناً، آثار هنرمندان بین المللی و نمایشگاه های کلکسیون داران خصوصی نیز در این موزه برای علاقه مندان به نمایش گذاشته می شود که عاشقان هنرهای زیبا را گرد هم می آورد. این موزه در سال بیش از 80 نمایشگاه برگزار می نماید. یکی از اهداف اصلی این موزه آشنا کردن مردم با گنجینه های این موزه و شناساندن آن به اقشار مختلف مردم است و کشاندن تعداد کثیری از آنها به سمت بازدید از این موزه است تا بتواند از این طریق، مردم را هر چه بیشتر با پدیده هنر در سطح دنیای، بویژه نوع معروف و شناخته شده آن آشنا کند.

موزه هنر کاستیف جمهوری قزاقستان، انواع گوناگونی از فعالیت ها را در مفرض نمایش می گذارد، که از جمله می توان به مواردی که در ذیل می آید، اشاره نمود: ترتیب دادن برنامه هایی که برای عموم مردم از گروه های سنی و قشرهای مختلف جامعه جذابیت داشته باشد، برگزاری تورهایی که از نظر موضوعی به یکدیگر مرتبط باشند و بدین گونه به توانند سطح دانش هنری افراد جامعه را ارتقا بدهند و در انتها برگزاری دوره ایی سخنرانی های مختلف در خصوص تاریخ قزاقستان و هنر دنیا که مدت آن حدود 4 الی 5 ماه در سال به طول می انجامد.

همچنین، موزه کاستیف یکی از موسسات پیشرو در زمینه فعالیت های تحقیقاتی در جهت بازسازی و بازسازی اشیا هنری است. بسیاری از فعالیت های آموزشی، مثل کنفرانس های علمی در سطح ملی و فراملی، سمینار و میزگردهای علمی هر ساله در این موزه برگزار می شود. محققان موزه، مقالات خود را هم در کنفرانس های داخلی و هم خارجی ارایه می دهند. همچنین، این محققان به انتشار آثاری از خود مبادرت می نمایند که بر طبق مطالعات ریشه ایی خودشان است.

رخدادهای هنری و فعالیت های این موزه بطور وسیعی در رسانه های جمعی این کشور مثل روزنامه ها، مجلات، سایت های اینترنتی و تلویزیون این کشور پو شش داده می شود. این موزه همچنان در راستای ماموریت اصلی خود که بالا بردن جایگاه موزه نزد مردم این کشور است، قدم بر می دارد و در کوشش است خود را به عنوان مرکزی که مطالعات و تحقیقات مهمی را در زمینه شناسناندن و توسعه هنرهای تزئینی ایفا می نماید به مردم معرفی کند. در حال حاضر، در این موزه بیش از 22000 شی هنری درجه یک وجود دارد که میراث ملی این کشور را تشکیل می دهد. شاهکارهای فرهنگ ملی و فراملی در 14 سالن مجزای موزه هنر ای. کاستیف جمهوری قزاقستان گرد هم آورده شده است. به علت فعالیت های نظام مند و هماهنگ شده این موزه، آثار به نمایش درآمده در موزه از تنوع و غنای زیادی برخوردار می باشند.

آیتم هایی که مرتبط به هنرهای کاربردی محلی می باشند، منعکس نماینده تمام شئون زندگی قزاقها در طول زمانی بسیار طولانی هستند. همه انواع هنرهای دستی جمع آوری شده در این موزه، ظریف و استادانه ساخته شده اند. از بین این هنرهای دستی می توان بطور مثال به بافندگی، گلدوزی، محصولات پارچه ای، منبت کاری و هنر جواهرسازی در این سرزمین اشاره نمود. نمایشگاه هنر کشورهایی چون هندوستان، چین، ژاپن و کره در این نمایشگاه یافت می شود. نیز، می توانید در این موزه آثار هنرمندان از دونگان، اویگور و تبت را ببینید که شهرتشان را به ساخت آیتم ها هنری از جنس فلز برنز، منبت کاری و سنگ کاری، محصولاتی از لاک، گلدوزی، پرسلن و سرامیک نسبت می دهند. موزه هنر ای. کاستیف جمهوری قزاقستان کلکسیونی از با کیفیت ترین و کامل ترین آشیا هنری مربوط به این کشور را شامل می شود که از نظر زمانی، اواخر قرن نوزدهم میلادی تا دوران معاصر را در برمی گیرد.

منبع: gmirk.kz

منبع: الی گشت

به "معرفی موزه هنر کاستیف قزاقستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی موزه هنر کاستیف قزاقستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید