برترین مقاصد گردشگری برای سفر بازنشستگی

به گزارش وبلاگ آوا، با برترین مقاصد گردشگری برای سفر بازنشستگی آشنا شوید

بعضی تصور می نمایند که بازنشست شدن به معنای تنهایی و دور شدن از زندگی است، در حالی که بازنشستگی آغازی نو برای تجربه کردن و کشف کردن خواهد بود. بسیاری از سالمندان پس از بازنشست شدن، خود را از انجام هر کاری منع می نمایند. در حالی که سفر کردن در این دوران بسیار توصیه می گردد. آیا با برترین مقاصد گردشگری برای سفر بازنشستگی آشنا هستید؟

برترین مقاصد گردشگری برای سفر بازنشستگی

سفر کردن در دوران بازنشستگی فواید بسیاری دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. اگر شما از آن دسته سالمندانی هستید که برای دوران بازنشستگی خود ایده ای ندارید تا به کجا سفر کنید، با وبلاگ آوا همراه باشید تا 5 مقصد گردشگری برای سفر بعد از بازنشستگی را به شما معرفی کنیم.

فواید سفر برای سالمندان

تأثیر مثبت سفر بر جنبه های شناختی، جسمی و روحی سالمندان بسیار است. دوران سالمندی برخلاف تصور عموم از اهمیت بالایی برخوردار است. شاید بازدهی و توانایی افراد سالمند مانند دوران جوانی نباشد، اما راه های بسیاری وجود دارد که باعث ارتقا کیفیت زندگی افراد سالمند گردد. یکی از این راه ها سفر کردن است، زیرا بر روی سلامت روان و جسمی سالمندان تاثیر می گذارد. زمانی که سالمندان خود را از روال معمول زندگی رها می نمایند و به مکان های نو سفر می نمایند، باعث بهبود سیستم عصبی مغز می گردد.

بعلاوه با یادگیری زبان و مکان های متنوع، حافظه افراد کهنسال تقویت می گردد. از طرفی مهارت های اجتماعی سالمندان در طول سفر ارتقا پیدا می نماید. تعامل با افراد و آشنایی با فرهنگ های نو، سلامت شناختی سالمندان را تقویت می نماید. امتحان غذاهای نو و مشاهده آداب و رسوم فرهنگی باعث می گردد فرد نسبت به دنیا و محیط اطراف خود بازتر فکر کند. مجموع این عوامل سبب می گردد تا هوشیاری مغز با افزایش سن بالا رود.

چند نکته برای سفر به همراه سالمندان

بسیار دیده شده که سالمندان سفر را سخت و سخت می دانند. در حالی که اگر یکسری نکات برای سفر با سالمندان رعایت گردد، سختی های سفر را برای آنها به راحتی تبدیل می نماید. یکی از مهمترین مسائل سالمندان که آنها را از سفر کردن باز می دارد، شرایط جسمانی و بیماری های آنان است.

در حالی که رعایت نکات ضروری برای سفری بی دردسر می تواند گردشگری را برای سالمندان دلچسب کند. از این رو توصیه می گردد که سالمندان قبل از سفر، با پزشک معالج خود مشورت نمایند، آزمایش های لازم را برای سفر انجام دهند و اگر داروی خاصی را باید در طول سفر استفاده نمایند، همراه داشته باشند.

نکته دیگر، انتخاب راستا و مقصد مناسب در سفر با سالمندان است. در واقع سالمندان، باید مقصدهایی را انتخاب نمایند که به لحاظ روحی و جسمی متناسب با احوالات آنان باشد. البته در این مقاله مقاصد گردشگری برای سفر بازنشستگی را به شما معرفی خواهیم کرد. این مقاصد متناسب با تمامی روحیات سالمندان انتخاب شده است.

مسئله دیگری که باید به آن توجه گردد غذای سالم است. بیشتر سالمندان مسائل گوارشی دارند، از این رو غذاهای سالم باید در رژیم غذایی آنان در طول سفر قرار بگیرد. توصیه می گردد از مصرف غذاهای فست فودی و پر روغن در سفر دوری نمایند.

راحتی اقامت برای بسیاری از سالمندان از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین برای آسایش بیشتر سالمندان در سفر، توصیه می گردد که محل اقامت قبل از سفر رزرو شده باشد. اینگونه، پس از رسیدن به مقصد بدون دغدغه انتخاب محل اقامت مناسب در مکانی از قبل مشخص شده، ساکن خواهند شد.

مدارک مورد احتیاج برای سفر را به همراه داشته باشید. سالمندان برای داشتن سفری راحت، باید از مدارک شناسایی کپی تهیه نمایند. علاوه بر این، شماره های ضروری مقصد باید همراه مسافران سالمند باشد تا در صورت مشکل از آنها استفاده نمایند.

مقصد اول، منطقه ها سرسبز و طبیعت

منطقه ها جنگلی را می توان اولین پیشنهاد برای مسافران سالمند برای گردشگری در نظر گرفت. چرا که حس طراوت و تازگی تاثیر بسزایی بر روحیه آنان خواهد گذاشت. منطقه ها سرسبز بسیاری در کشور ما وجود دارد که همچنان حال و هوای بکر خود را حفظ نموده اند.

درحالی که بیشترین منطقه ها جنگلی در قسمت شمالی کشور قرار گرفته اند، اما در شهرهای شمال غربی و جنوب شرقی نیز می توان مکان های بکر و طبیعی را مشاهده کرد. منطقه ها سرسبز به علت وجود اکسیژن بالا در محیط، سطح انرژی سالمندان را افزایش می دهند.

مقصد دوم، چشمه های آب گرم

یکی از مفید ترین مقصدها برای گردشگری سالمندان، چشمه های آبگرم است. به علت خاصیت درمانی این چشمه ها، سفر به منطقه های که از این چشمه ها برخوردار هستند، توصیه می گردد. از چشمه های آبگرم معروف می توان به سرعین اردبیل، چشمه آب گرم مازندران، چشمه آب گرم فلکده مازندران و چشمه آب گرم اهرم در بوشهر اشاره نمود. اگر دردهای مفصلی دارید و می خواهید سفر برای شما شفابخش باشد، چشمه های آب گرم می تواند انتخاب خوبی باشد.

مقصد سوم، منطقه ها ساحلی و دریایی

سواحل دریاها محلی مناسب برای کاهش فشارهای روانی هستند. استراحت در اطراف دریا و مشاهده موج های خروشان آن، آرامش بالایی را برای سالمندان به همراه می آورد. راه رفتن در آب برای سالمندان فواید پزشکی نیز دارد، پس توصیه می گردد با رعایت نکات ایمنی و بهداشتی در قسمت های کم عمق دریا قدم بزنید.

مقصد چهارم، منطقه ها تاریخی

بسیاری از افراد سالمند، به منطقه ها تاریخی و باستانی بسیار علاقه دارند. هر آنچه که رنگ و بویی از گذشته را به همراه داشته باشد برای سالمندان از جذابیت بالایی برخوردار است. البته، بازدید از موزه ها زمان زیادی از گردشگران را می گیرد. بنابراین، سالمندان باید مکان های تاریخی که مسافت طولانی نداشته باشند را انتخاب نمایند. اینگونه، در زمان صرفه جویی و از بی حوصله شدن جلوگیری می گردد.

راهنمای سفر با نوزاد

مقصد پنجم، منطقه ها کوهستانی

آلودگی شهرهای بزرگ، عرصه زندگی را برای سالمندان تنگ نموده است. از این رو تنفس هوای سالم و عاری از دود و دم برای سالمندان حیاتی تلقی می گردد. منطقه ها کوهستانی و کوهپایه ای در این مواقع به عنوان یکی از برترین مقاصد گردشگری برای سفر بازنشستگی توصیه می گردد. ویلاها و خانه های ییلاقی در کوهپایه کوه ها محلی مناسب برای سالمندانی است که توانایی بالا رفتن از کوه را ندارند.

مقاصدی که سفر به آن ها به افراد بازنشسته و سالمند توصیه نمی گردد

حفظ سلامتی در سفرهای سالمندان اهمیت ویژه ای برخوردار است. از این رو سفرهای طولانی مدت و راستاهای سخت برای سالمندان توصیه نمی گردد. اگر سالمندی از بیماری های قلبی و عروقی رنج می برد، از سفرهای هوایی باید بپرهیزند. بعلاوه مقاصدی که هیچ کدام از ویژگی های برترین مقاصد گردشگری برای سفر بازنشستگی را نداشته باشند، توصیه نمی گردد. شهرهای مدرن که مملو از مراکز خرید هستند، انتخاب خوبی برای سفرهای سالمندان نیستند.

نتایج سفر بر روی سالمندان

بعضی اینطور می گویند، سفر تنها چیزی است که می توانیم آن را بخریم و ثروتمند شویم، زیرا سفر مزایای بسیاری در سلامت روحی و جسمی می گذارد. مطالعاتی که بر روی سالمندانی که سفر نموده اند صورت گرفته، نشان می دهد:

  • مردانی که سالانه به سفر و گردشگری می فرایند، 32 درصد کمتر در معرض بیماری های قلبی قرار می گیرند.
  • حمله های قلبی نقش مهمی در مرگ و میر سالمندان دارند.
  • زنانی که حداقل دو بار در سال به سفر می فرایند، استرس کمتری دارند و کمتر دچار افسردگی می شوند. سفرهای کوتاه مدت سه روزه سطح فشار روانی را به شدت کاهش می دهند.
  • سفر باعث افزایش اعتماد بنفس سالمندان شده است. انعطاف سالمندان بالا می رود و به راحتی با اتفاقات ناخواسته روبه رو می شوند.

طاهره یلفانی

منبع: فلای تودی

به "برترین مقاصد گردشگری برای سفر بازنشستگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین مقاصد گردشگری برای سفر بازنشستگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید