اجرای سنجش کلاس اولی ها در 2200 پایگاه در سراسر کشور

به گزارش وبلاگ آوا، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از اجرای طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی کلاس اولی ها در 2200 پایگاه توسط 20 هزار نیروی متخصص خبر داد.

اجرای سنجش کلاس اولی ها در 2200 پایگاه در سراسر کشور

به گزارش گروه اجتماعی وبلاگ آوا، سید جواد حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در مراسم افتتاحیه برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان با بیان اینکه یک میلیون و 500 هزار نوآموز بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی مورد سنجش قرار خواهند گرفت، اظهارکرد: با توجه به شرایط کرونا برنامه سنجش با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی در بیش از 2 هزار و 200 پایگاه توسط 20 هزار نیروی متخصص اجرا می شود.

وی با بیان اینکه حفظ سلامت نوآموزان اصل اساسی در طرح سنجش سال جاری است اضافه کرد: رعایت کامل موارد بهداشتی و ضدعفونی پایگاه ها، افزایش 200 پایگاه در سطح کشور، ایجاد اتاق انتظار، کاهش پذیرش روزانه از 40 نفر به 20 نفر، افزایش ساعت کار پایگاه ها از 4 ساعت به 5 ساعت، افزایش زمان سنجش از 15 دقیقه به 30 دقیقه، راه اندازی شیفت عصر در برخی پایگاه ها، ایجاد درگاه پرداخت الکترونیکی، دو برابر کردن ابزار های آزماینده تحصیلی و اجرای سنجش پیش دبستانی ها از مهر ماه از جمله مواردی است که برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی و رعایت شرایط بهداشتی در پایگاه ها در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان چرایی اجرای برنامه سنجش گفت: بر اساس مصوبه هیأت دولت در سال 75، اساسنامه سازمان و قانون برنامه پنج ساله اجرای طرح سنجش الزامی است.

وی اضافه کرد: در سند تحول بنیادین بر ارتقای کیفیت و عدالت تاکید شده است و اجرای این طرح راهی برای کنترل افت تحصیلی و ارتقای کیفیت است.

معاون وزیر با بیان اینکه در این طرح گروه های هفتگانه دارای نیاز ویژه شناسایی می شوند گفت: در این طرح نوآموزان با آسیب بینایی، آسیب شنوایی، کم توان ذهنی، جسمی حرکتی، طیف اتیسم، چند معلولیتی و دارای مسائل ویژه یادگیری شناسایی شده و در مدارس استثنایی و تلفیقی جایدهی می شوند.

وی اضافه کرد: حفظ و ارتقای سلامت، پیشگیری از بیماری ها، شناسایی میزان شیوع اختلالات، تهیه شناسنامه الکترونیک سلامت، پیشگیری از بروز و تشدید بیماری ها، شناسایی و تشخیص به موقع و حایدهی مناسب دانش آموزان در مدارس از اهداف طرح سنجش می باشد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه شناسایی درست، پوشش حداکثری و مداخله بهنگام و استاندارد منجر به آموزش و پرورش با کیفیت می شود اضافه کرد: برای تحقق این هدف اولین گام شناسایی به موقع است که برنامه سنجش چنین رسالتی را بر دوش دارد.

وی اضافه کرد: برنامه سنجش از سال 73 با پوشش 1.5 درصدی شروع شد و در سال گذشته 97.6 درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان تحت پوشش طرح قرار گرفتند.

حسینی ادامه داد: از سال 1394 نوآموزان پیش دبستانی نیز تحت پوشش طرح قرار گرفتند و پوشش این نوآموزان از 10 درصد به 50 درصد در سال گذشته رسید.

وی شرح داد: در سال جاری پوشش 99 درصدی نوآموزان بدو ورود به دبستان و 55 درصدی پیش دبستانی ها هدف گذاری شده است.

حسینی به بیان آماری از طرح سنجش در سال گذشته پرداخت و اضافه کرد: بر اساس نتایج سال گذشته طرح سنجش 602 دانش آموزان بدو ورود چپ دست هستند، 5.2 آنان دوره پیش دبستانی را نگذرانده اند، 3.4 این نوآموزان دارای پدر بی سواد و 4.4 آنان نیز دارای پدر بی سواد هستند.

وی اضافه کرد: 5.5 درصد نوآموزان دارای چاقی شدید و 1.4 دارای لاغری شدید هستند و 22 درصد والدین دانش آموزان نیز دارای نسبت خویشاوندی هستند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه دوره پیش دبستانی در استثنایی اجباری و زود هنگام است گفت: هم اکنون 637 کودک زیر 4 سال تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی قرار دارند.

حسینی با بیان اینکه بسته مداخلات بهنگام طلایی در راستای مداخلات موثر و به موقع تدوین شده است گفت: در راستای شناسایی به موقع و از طریق مشارکت وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی افزایش 8 درصدی پوشش پیش دبستانی در آموزش و پرورش استثنایی هدف گذاری شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان مراحل سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی گفت: پس از سنجش نوآموزان در پایگاه های اولیه و در صورتی که پایگاه تشخیص دهد نوآمور به یکی از 800 پایگاه تخصصی ارجاع داده میشود.

وی اضافه کرد: بر اساس نتایج سنجش سال گذشته 10.9 نوآموزان بدو ورود به دبستان ارجاع تخصصی به پاییگاه های سنجش هوش داده شده اند. همچنین 2.1 نوآموزان دارای آسیب شنوایی، 5.7 دارای آسیب بینایی و 70 هزار نیز دیر آموز هستند.

وی شرح داد: بر اساس نتایج طرح سنجش در سال گذشته ده هزار از دانش آموزان نیاز به حضور در مدارس خاص استثنایی داشتند.

حسینی گفت: تا به امروز 80 میلیارد ریال اعتبار برای خرید تجهیزات و ضدعفونی کردن پایگاه های سنجش اختصاص یافته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "اجرای سنجش کلاس اولی ها در 2200 پایگاه در سراسر کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای سنجش کلاس اولی ها در 2200 پایگاه در سراسر کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید